מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממרוקו לקיבוץ דגניה

דגניה חצר ראשונים
שיכוני חברת עמיגור
הסיפור של פאני

הסיפור של פאני

שמי פאני אביטבול, שם נעורים שלי, פאני אלפסי. אני כרגע מגוררת בעיר אשדוד, עליתי ארצה בשנת 1963, לפני 52 שנה ממרוקו ישר לקיבוץ דגניה בצפון. העלייה הייתה מאוד חווייתית, מרגשת, מסקרנת. התגוררתי בקיבוץ במשך שנה. הקיבוץ נתן לי הרבה ביטחון עצמי, ידע חדש. כשעליתי לישראל לא ידעתי עברית ובקיבוץ למדתי עברית, ומקצועות חדשים כמו חקלאות, חגים ומנהגים של הארץ ושל הקיבוץ. טיילתי המון באזור הצפון התרשמתי מאוד מהנופים היפים.

 תמונה 1

חצר ראשונים – יהודית גרעין-כל. מתוך אתר פיקיוויקי

כעבור שנה עברתי לעיר אשדוד לגור עם המשפחה שלי. מצאתי לי עבודה (זמנית) במפעל ליצירת צמר. עבודה זו הייתה מעניינת עם המון חוויות חדשות. (עזבתי את העבודה הזו אחרי שנה).

בגיל 19 הכרתי את בעלי, מתי. הכרנו בחוף הים. היה בינינו קליק. כבר ממבט ראשון וכבר אחרי חצי שנה הוא הציע לי נישואין. אחרי חצי שנה שהיינו מאורסים התחתנו. במהלך מלחמת ששת הימים נולד לי בני הבכור, שמו דניאל. התנאים היו מאוד קשים אז, בעלי עדין היה בצבא ואני התגוררתי עם התינוק אצל ההורים שלי. זו הייתה תקופה ממש קשה בשבילי, כאשר אני לבד עם תינוק ומתגוררת עם שני הורים חולים. בעלי היה ביחידת גיוס קרבי ב"גולני", כאשר פרצה מלחמת ששת הימים הוא היה מגויס לצבא עדיין.

אחרי מלחמת ששת הימים התחיל בעלי לעבוד כסוור בנמל אשדוד, דניאל בננו, היה אז בן 9 חודשים. כשבעלי התחיל לעבוד בנמל עברנו לדירה שכורה גם שם החיים היו קשים. בגיל 22 נכנסתי שוב להריון וילדתי את בתי טלי. איך שטלי נולדה כבר קבלתי דירה מחברת עמיגור, דירה יחסית גדולה.

כשטלי הייתה בת שלוש הריתי שוב ונולדנ עוד בת עדנה. זה קרה במלחמת יום הכיפורים. אני בחרתי לקרוא לעדנה בשם זה, מפני שהייתה לי חברה בילדות במרוקו בשם עדנה, אהבתי מאוד את השם הזה.

בשנת 1982 נולד לי ילד חמישי ששמו אלי. כשאלי היה בן שנה התחלתי ללמוד להיות אחות סעודית בבית אבות. בשנת 1988 אבא שלי נפטר ממחלה קשה. שנה אחרי שאבי נפטר ז"ל התחלתי לעבוד כאחות סעודית בבית אבות. שנה אחרי שהתחלתי בעבודה החדשה שלי כאחות סיעודית, אמי גם היא חלתה מאוד. היא התגוררה אצלי וטפלתי בה טוב. בשנת 1990 היא נפטרה.  מותה היה רגע עם משבר קשה מאוד עבורי ונכנסתי לדיכאון. העבודה שלי נתנה לי את הכוח וגרמה לי להתגבר.

עברו שנים מאז, בגיל 58 בעלי חלה במחלת לב זו הייתה תקופה לא קלה, של אשפוזים וביקור בבתי חולים. אחרי ארבע שנים הוא נפטר לצערי מדום לב. מאז אני לבד עם בני אלי. יצאתי לפנסיה, ואני כרגע מתנדבת ועוזרת לאנשים חולים.

משוב על תכנית הקשר הרב דורי

ועכשיו עם סיומה של התכנית רצינו לספר לכם עליה, למדנו בה דברים חדשים אחת על השנייה. אני תהל למדתי את פאני דברים שהיא לא ידעה והיא פאני לימדה אותי דברים חדשים שאני לא ידעתי. נהנינו חווינו חוויות שונות והפרויקט הזה היה פשוט חוויה!!

העשרה

דגניה א: "דגניה א', היא קבוצת התיישבות הנמצאת בקצהו הדרומי של ים כנרת, כעשרה ק"מ מדרום לטבריה, בתחום המועצה האזורית עמק הירדן. בהיותה הקבוצה הראשונה ואב הטיפוס לדגם ההתיישבות הנקרא כיום קיבוץ, נודעה דגניה כ"אם הקבוצות" ומאוחר יותר כ"אם הקבוצות והקיבוצים"‏. מקור השם דגניה הוא בחמשת מיני הדגנים הגדלים בישראל".

חברת עמיגור: "עמיגור ניהול נכסים בע"מ היא חברה-בת של הסוכנות היהודית ומשמשת כזרוע הביצועית של הסוכנות בכל הקשור לבניה ודיור. החברה נוסדה בשנת 1972, ונכסיה פרושים בכל רחבי הארץ.

נכון ל-2013 החברה מנהלת 20,000 יחידות דיור, מתוכם 12,500 בדיור ציבורי. בנוסף החברה מנהלת 6,000 דירות ב-55 בתי דיור מוגן.  במהלך שנת 2006 יזמה החברה את מיזם "ספר החיים", תיעוד חייהם של ניצולי שואה המתגוררים בדירות עמיגור. בשיתוף פעולה עם יד-ושם, התאחדות יוצאי אוקראינה בישראל והמשרד לקליטת עלייה. במהלך הפרויקט נוצרו 50 ספרים שכאלה, ואלו הוצגו בספטמבר 2006, בטקס ציון 65 שנה לרציחתם של יהודי אוקראינה בבאבי יאר, בבוגדנובקה ובדרוביצקי יאר".

תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ה, 2015מדריכה ניצה דה פורט

מילון

דגניה
דגניה א', היא קבוצת התיישבות הנמצאת בקצהו הדרומי של ים כנרת, כעשרה ק"מ מדרום לטבריה, בתחום המועצה האזורית עמק הירדן. בהיותה הקבוצה הראשונה ואב הטיפוס לדגם ההתיישבות הנקרא כיום קיבוץ, נודעה דגניה כ"אם הקבוצות" ומאוחר יותר כ"אם הקבוצות והקיבוצים"‏. מקור השם דגניה הוא בחמשת מיני הדגנים הגדלים בישראל.

עמיגור
עמיגור ניהול נכסים בע"מ היא חברה-בת של הסוכנות היהודית ומשמשת כזרוע הביצועית של הסוכנות בכל הקשור לבניה ודיור. החברה נוסדה בשנת 1972, ונכסיה פרושים בכל רחבי הארץ. נכון ל-2013 החברה מנהלת 20,000 יחידות דיור, מתוכם 12,500 בדיור ציבורי. בנוסף החברה מנהלת 6,000 דירות ב-55 בתי דיור מוגן. במהלך שנת 2006 יזמה החברה את מיזם "ספר החיים", תיעוד חייהם של ניצולי שואה המתגוררים בדירות עמיגור. בשיתוף פעולה עם יד-ושם, התאחדות יוצאי אוקראינה בישראל והמשרד לקליטת עלייה. במהלך הפרויקט נוצרו 50 ספרים שכאלה, ואלו הוצגו בספטמבר 2006, בטקס ציון 65 שנה לרציחתם של יהודי אוקראינה בבאבי יאר, בבוגדנובקה ובדרוביצקי יאר.

ציטוטים

”יצאתי לפנסיה, אני כרגע מתנדבת ועוזרת לאנשים חולים.“

הקשר הרב דורי