מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממרוקו לחיים בארץ ישראל ילדותו של סבא

סבא יורם והנכדה הילה
סבא יורם בילדותו
הייתי רוכב עם האופניים מרחקים עצומים בעיר קזבלנקה ומחזיר נעלים של אנשים שאבי תיקן

סבי נולד במרוקו בשנת 1960. הוא סיפר לי שלאבא שלו היה בית מלאכה לנעליים בעיר קזבלנקה שבמרוקו. סבא זוכר איך בתור ילד היה עוזר לו בהחזרת הנעליים המתוקנות לחנויות. הוא היה רוכב עם אופניים מרחקים עצומים, מסתובב ומחזיר נעליים לאנשים שחיו בכל מיני אזורים בעיר קזבלנקה. בגיל 13 עלה סבי לארץ ישראל. בגיל 18 התגייס לצה"ל ושם שירת בשלישות. בשירות הכיר את בת שבע, אשתו לעתיד, סבתא שלי. בשנת 1968 כשהיה בן 22 התחתן איתה. במשך השנים סבא עסק כיהלומן ונולדו להם שלושה ילדים מקסימים. סבא אמר לי שההכרות עם אשתו הישראלית בת שבע, הפכה אותו לישראלי. הקשר איתה יצר אצלו את הקשר והשייכות לישראל. סבא בחר ברגע הזה בתור הרגע שמציין עבורו את החוויה הישראלית. החתונה עם צברית ילידת הארץ נתנה לו את תחושת השייכות למדינה.

התמונה המפורסמת שלהם ביפו, התמונה שמשחזרת את הקשר הישראלי של סבי

תמונה 1

התמונה המקורית צולמה בנמל יפו בה הצטלמו סבא וסבתא כאשר הם היו צעירים ולפני חתונתם.

לאור הקשר הרב דורי נסענו כל המשפחה המורחבת בחזרה לנמל יפו. המקום השתנה שופץ וחודש. עשינו שיחזור של התמונה בנוף הים ביפו. הם עמדו אחד ליד השני וצילמתי אותם. היה מרגש

הזוית האישית

סבא יורם: מבחינתי השתתפותי בתכנית קשר הרב דורי מהווה בשבילי נקודת חן והמפגש השבועי עם הקבוצה והנכדה היה הזדמנות להכיר עוד סבים וסבתות אחרים. לסיום ביני לבין נכדתי נוצרה קירבה ריגשית וחמה. כמו כן אציין כי בשנה זו אשתי חוגגת 70 שנים כמו מדינת ישראל.

הנכדה הילה: במפגשי התכנית הכרתי את סבא שלי יותר טוב ולמדתי על ילדותו לעומק. מאוד נהניתי להשתתף בתכנית ולשמוע סיפורים מעניינים של סבים וסבתות אחרים. הייתה חוויה מקסימה להיפגש עם סבא כל שבוע בבוקר יום ראשון בבית הספר שלי וציפיתי לכל מפגש. חוויה שלא תשכח.

מילון

צבר
1.סוג של קקטוס נפוץ בעל פרות אכילים; סברס 2.כינוי ליהודי ישראלי שנולד בארץ

ציטוטים

”החתונה עם צברית ילידת הארץ נתנה לי את תחושת השייכות למדינה.“

הקשר הרב דורי