מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של קמי כהן ממרוקו ישראל

אלה מיה וסבתא קמי בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא קמי בצעירותה
עזבתי את ארץ מולדתי

ילדותי במרוקו בעיר פאס

נולדתי בשם אמירה בשנת 1941 בעיר פאס שבמרוקו.הייתי הבת שלישית במשפחה ועזרתי המון לאמא בגידול האחים שלי הקטנים. אהבתי מאוד לשחק בבובות, בחבל וקלאס.

אמא שלי קנתה לי המון בבובות שהיה קשה להשיג באותם הימים. הייתי תופרת להן בגדים, שמיכות וכובעים וכך למדתי לסרוג. בנוסף הייתי הולכת לעזור לאמא שלי  גם במקום העבודה שלה, בבית הקפה השכונתי. למדתי  בבית ספר היסודי ואז יצאתי לעבוד ולעזור למשפחה להתפרנס.

כנערה התחלתי לעבוד כתופרת אצל חייט שתפר חליפות לגברים. בכל יום מכרתי כארבע זוגות מכנסי גברים. בעבודתי הרווחתי משכורת והיה לי המון כסף לעזור למשפחה. בכל יום שישי החייט, אצלו עבדתי, היה תופר לי במתנה שמלה ליציאה בערב (שמלות  בסגנון שנות השישים). במוצאי שבת היינו יוצאים לבלות בבתי קפה, יוצאים לקולנוע ולשדרת החנויות.

העיר פאס הייתה תחת הכיבוש הצרפתי ולכן דיברנו  בשפה הצרפתית, התלבשנו אופנתי כמו צרפתים.

בצעירותי

תמונה 1

העלייהלישראל

אחותי הבכורה (מרים) ואחי הבכור (יעקב) עלו לארץ בעליית נוער. בעקבות כך, ההורים שלי היו מאוד עצובים  ואמא שלי החליטה שכל המשפחה תעלה לישראל להצטרף אליהם.

בתקופה זו היו עוברים בשכונה היהודים ציונים, שליחים מישראל שעברו בין הבתים. נציגים אלו היגיעו מישראל כדי  לשכנע את היהודים במרוקו לעלות לארץ.

תוך מספר שבועות היינו צריכים לארגן כסף במזומן כדי לעלות לארץ. הציונים הגיעו ערב אחד לבית של ההורים שלי והודיעו לנו שתוך מספר שעות אנחנו צריכים לעזוב את הבית. הכל קרה במהירות רבה. הם לא הסכימו ולא נתנו לנו לקחת ציוד. אני זוכרת שלקחתי תיק קטן עם כסף, קצת בגדים לכל האחים שלי הקטנים ומעיל אחד לעצמי.

באותו ערב אמא שלי הלכה לשכנה ערבייה והשאירה לה את המפתח של הבית עם כל התכולה. באותו לילה נסענו במשאית שהייתה מיועדת להובלת בהמות. הסתירו אותנו עם כיסוי והגענו סמוך לגבול של מרוקו עם ספרד לעיר שנקראת מלייה. שם היה אזור כינוס של הרבה יהודים ומשם העבירו אותנו לאנייה לצרפת ומצרפת עלינו למטוס לישראל.

הזוית האישית

סבתא קמי: היה לי מהנה ומאוד נהנתי לשתף את נכדתי ואת מיה בסיפור הילדות שלי וסיפור עלייתי לישראל.

מיה: היה לי מואד כיף עם קמי, סבתא של חברתי אלה, נהנתי ללמוד על סיפורה של קמי.

נכדה אלה: היה לי מאוד כיף לשמוע ולתעד את סיפוריה של סבתא קמי, כי זה משהו חדש שלא ידעתי.

מילון

עליית נוער
תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה במטרה לעלות צעירים יהודים לארץ ישראל ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית.

פאס
העיר השנייה בגודלה במרוקו אחרי קזבלנקה וכיום חיים כ2 מיליון תושבים.

תנועה ציונית
ציונות היא תנועה הלאומית של העם היהודי התומכת בהקמת בית לאומי לעם היהודי.

ציטוטים

”נסענו במשאית שמיועדת להובלת בהמות“

הקשר הרב דורי