מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממצרים לאילת

סבתא סימה ונכדתה חני
סבתא רבתא אמלי
בארץ הפנו אותם למעברות כמו את כל העולים אז....הם נשלחו למעברת חדרה.

הנכדה חני בוארון מתעדת את סיפורה של סבתא רבתא אמלי כהן, כפי ששמעה מסבתא סימה בתה.

סבתא רבתא שלי, אמלי כהן, נולדה בשנת 1930 באלכסנדריה שבמצרים להוריה משפחת גרין.

סבא רבה שלי, הגיע למצרים מפרס. כל בני משפחתו היו ידועים כמוהלים מומחים. הם נמנו על  משפחות הכוהנים, ושמרו בקנאות על ייחוסם. הם  השתדלו  להינשא למשפחות כוהנים כדי לשמור על כהונתם.  סבא רבא שלי היה מנהל בנק במצריים.

רובם של היהודים שחיו במצרים, הגיעו אליה מארצות שונות כמו: יון, בולגריה, סוריה, לבנון, רומניה. יהודי מצרים היו יהודים מאד חמים ופשוטים. חלק ניכר מהם חיו  ברובע היהודי  התוסס, כעין גטו, "ח'ארת אל־יאהוד", שהיה ממוקם בלב העיר קהיר, היהודים חיו בתנאים לא קלים, אבל היו בעלי מעמד.

משפחתה  ואחיה של סבתא אמלי השתוקקו מאוד לעלות לארץ ישראל. אבל זה לא התאפשר, מכיוון, שהיחסים בין ישראל למצרים לא היו טובים. משנות ה-30 של המאה ה-20 החלה האווירה הכללית להשתנות במצרים לרעת היהודים.  ובשנת  1938 פרצו מהומות כנגד יהודי קהיר ואלכסנדריה.

השלטונות במצרים לא אפשרו ליהודים לצאת ממצרים לישראל. הם יכלו רק לצאת למדינות שונות באירופה. ולכן, משפחתה והדוד  טסו לגרמניה, כדי לעלות משם לישראל. אחיה של סבתא הצטרף לקבוצת נוער. באותו זמן התחוללה בגרמניה מלחמת העולם השנייה. הקבוצה ניסתה להבריח את הגבול ולהימלט מהנאצים, אבל כשהם הגיעו לגבול, הם נתפסו, ואחד החיילים הנאצים הרג את כל חברי הקבוצה.

החיים של יהודי מצרים המשיכו להתנהל, בדרך כלל, על מי מנוחות, היחסים עם השכנים הערבים היו סבירים, עד להכרזת המדינה ביום 29 בנובמבר 1947. אז החליטה עצרת האו"ם על סיום המנדט הבריטי בארץ ישראל. מאז, החלה ההסתה נגד יהודי מצרים, אשר לעתים הפכה לאירועים אלימים,  והתרחבה  עוד יותר לאחר תבוסת הצבא המצרי במלחמת השחרור ונסיגתו. אז גברו ההתנכלויות ליהודים, ואף החלו לרדוף אותם. אפילו בבתי הספר התלמידים הערבים הציקו לתלמידים היהודים וכינו אותם בשמות גנאי.

תמונה 1

אז החלה הנטישה הגדולה של היהודים ממצרים. חלקם היו שם עשירים מאוד, אך הם נאלצו להשאיר את כספם, לעזוב את רכושם ולצאת בחוסר כל. מכיוון, שלא הייתה אפשרות לעלות לישראל באופן ישיר. הם הפליגו באנייה לצרפת (מרסיי) ומשם הם הגיעו לישראל.

סבתא אמלי הגיעה עם משפחתה לישראל בשנת 1955 לאחר המסע לצרפת. כשהגיעו לארץ הפנו אותם למעברות כמו את כל העולים אז… הם נשלחו למעברת חדרה. עכשיו סבתא רבתא מבוגרת כבת 90  עד 120. היא גרה בעיר אילת יחד עם סבתא שלי, סימה, בתה היחידה.

סבתא מאוד אוהבת לנשק ולחבק אותנו הנכדים. אני מאוד גאה בסבתא רבתא שלי.

סבתא סימה מכינה עד היום מאכלים מצריים מאוד טעימים כמו סופריטו ועוד..

סבתי עבדה בצבא עם סבא שלי לעתיד, חסיד חב"ד, הם הכירו והתחתנו ולהם חמישה ילדים, בנם הבכור הוא אבי.

הזוית האישית

חני בוארון: סבתא, הסיפור שלך היה מרתק. למדתי הרבה והעשרתי את ידיעותיי. תודה לך סבתא!

מילון

מלחמת העולם השניה
מלחמת העולם השנייה הייתה המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. מספר החללים במלחמת העולם השנייה עמד על כ-64.5 מיליון בני אדם, יותר מבכל מלחמה אחרת בהיסטוריה

עצרת האו"ם
העצרת הכללית של האומות המאוחדות היא אחד מחמשת הגופים העיקריים של ארגון האומות המאוחדות. העצרת מתכנסת מדי שנה, והיא היחידה מבין גופי האו"ם שכל המדינות החברות באומות המאוחדות, חברות גם בה. מטרתה לשמש פורום לדיון ולקביעת תכניות בשאלות בינלאומיות בנושאי השלום, הכלכלה וזכויות האדם.

ציטוטים

”אין כמו ארץ ישראל. ארץ ישראל היא הארץ המובטחת לנו.“

הקשר הרב דורי