מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממינסק לישראל

תמרה ואיתי
תמרה בצעירותה
תמרה קגן מספרת על קורות משפחתה

נולדתי באוגוסט 1948 במינסק, בלרוס.— אחר כך למדתי  בבי"ס במינסק. לביה"ס הלכתי בשנת 1955, אני הייתי הילדה הבכורה במשפחה. אחר כך נולדו אחי ואחותי. אחי גר כיום בישראל עם משפחתו (החל משנת 1990) ואחותי נשארה לגור עם משפחתה במינסק ובאה לבקר כמעט כל שנה. כשסיימתי את לימודיי בבית הספר, הלכתי ללמוד  ספרות וכל חיי עבדתי כספרית. סבא רבה רבה שלי היה רב. שמו היה מיכאל ובביתם היה בית כנסת. הוא נפטר בשנת 1956—. בעלי נולד בשנת 1939 בפולין בזמן מלחמת העולם השנייה. יחד עם אימו ברחו לבלרוס בשנת 1945. אחר כך למד בבי"ס, סיים צבא ועבד כשיפוצניק. ואז נסענו ביחד לישראל בשנת 1994.
 
אני התחתנתי בשנת 1967. בני הבכור נולד בשנת 1968 וב-1972 נולדה בתי. בתי סיימה את ביה"ס והלכה ללמוד ספרות. עבדתי עם בתי במספרה גדולה וכיום אנו ממשיכות  לעבוד כספריות גם בישראל. בתי התחתנה ב-1991   וב-1992 נולד בנם הבכור. אחריו נולד איתי בשנת 2003.
 
אמא שלי נולדה בשנת 1924 בפולין. הייתה לה משפחה גדולה מאוד, היא הייתה הילדה הבכורה במשפחתה ואמא שלה הייתה חולנית רוב הזמן אך תמיד תמיד טיפלה בכל הילדים. בשנת 1939 כשהנאצים הגיעו לפולין שטח האדמה שמיועד לאנשי דולגין עבר לבלרוס.

במאי בשנת 1941 אמי (סבתא רבה) נסעה ללמוד בוילנוס להיות ספרית. באותה שנה בתאריך 22.6.41 התחילה מלחמת העולם השנייה.

אמא שלי נסעה מוילנוס ברכבת ל-maladziecna אבל הרכבת לא נעצרה כי הנאצים כבר הפציצו שם עם מסוקים, זרקו פצצות והכל עלה שם באש. אמא שלי נסעה לקזחסטן ושם עבדה בצביעת מסוקים והייתה גם מלצרית. היא עבדה מאוד קשה!

בשנת 1942 כל המשפחה נרצחה בגטו, ואת הרוב היהודים ששרדו זרקו לתוך קברים המוניים, ובאחרים ירו ללא כל רחמים! ניצלו רק שני בני דודים שלה – אמא שלהם אמרה להם "רוצו או שתמותו". והנה הם ניצלו.

כשנגמרה המלחמה בני הדודים של אמא שלי נעצרו במינסק. 

מאז חיו שם…. כעבור כמה זמן אמא שלי הצטרפה אליהם והם גרו במינסק!

מילון

גטו
במלחמת העולם השנייה השתמשו הנאצים במונח "גטו", כחלק ממדיניות התעמולה וההטעיה, וקראו בשם זה רחובות ורבעים מגודרים, שבהן רוכזו יהודי הסביבה. היהודים נאספו על פי צווים שהודפסו בכרוזים, או ששודרו ברדיו אל הגטאות כשלב ביניים לפני שילוחם אל מחנות ההשמדה או חיסולם בדרכים שונות (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ניצלו רק שני בני דודים שלה - אמא שלהם אמרה להם "רוצו או שתמותו"“

הקשר הרב דורי