מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממחנה הפליטים בפוקינג גרמניה למלחמת ששת הימים

עם נכדי האהוב, דניאל
הוריי, אחותי ואני
היסטוריה אישית ומשפחתית

נולדתי בשנת 1947 במחנה מעבר של אונר"א, בפוקינג שבגרמניה, לשם הגיעו הוריי מפולין, אחרי השואה, השורדים היחידים ממשפחתם. למחנה זה הגיעו יהודים רבים, מרחבי אירופה המדממת ששרדו את המלחמה, בהמתנה לקראת עלייתם לארץ ישראל.

%d7%97%d7%9e1
כינוס של ארגון האצ"ל

אבי, יעקב לב גורן, היה חבר ארגון האצ"ל בפולין. מאוחר יותר, בישראל, קיבל את עיטור לוחמי המדינה עבור ובזכות פעילותו לגיוס יהודים, לאחר השואה, לעלות לארץ ועל חלקו במאבק לתקומת ישראל.

העיטורים שקיבל אבי, יעקב לב גורן, על פועלו ותרומתו להקמת במדינה:

%d7%97%d7%9e2

%d7%97%d7%9e33
עיטור לוחמי המדינה

%d7%97%d7%9e4

באוקטובר 1948, מיד לאחר קום המדינה, עלינו, הוריי, אחותי ואני, באניית מעפילים בשם פאן יורק לארץ ישראל. הגענו למעברת פרדס חנה, שם שהינו כחצי שנה ואז עברנו להתגורר ביפו, בבית ערבי שננטש על ידי אזרחים ערבים שעזבו מפחד.

%d7%97%d7%9e7
הוריי, אחותי ואני

%d7%97%d7%9e6

 

אבי, יעקב, פתח יחד עם אמי, מילה לב גורן, מסעדה יהודית בשוק הפשפשים ביפו. הרבה חיילים וקצינים היו מהסועדים של המסעדה, ששמה הטוב יצא לפניה כמסעדה עם אוכל יהודי מעולה.

לימים, בשנת 1992, פתחו הוריי, בעיר פתח תקווה, בית תמחוי במסגרת התנדבותם לסייע בקליטת העלייה הגדולה שהגיעה מברית המועצות לשעבר. את מצרכי הבסיס והמוצרים השונים ששימשו להכנת האוכל, תרמו מפעלים ובתי עסק שונים, איתם עמד, אבי, בקשר. בנוסף לבית התמחוי שדאג למזון מנחם ומחמם לב, לקחו על עצמם לטפל ולהקל על העולים החדשים במציאת עבודה, טיפול רפואי למי שנזקק ומתן סיוע צמוד בכל הקשור במילוי הטפסים השונים מול רשויות החוק.

אחרי כשש שנים ביפו, עברה משפחתי להתגורר ברמת גן.

בגיל 19 התגייסתי לצה"ל. מספר חודשים לפני תום שירותי הצבאי  פרצה מלחמת ששת הימים כשאני משרתת בבסיס תובלה בקסטינה, בדרום הארץ. כחלק מתפקידי, ליוויתי את שיירות המובילים, עמוסי הטנקים, לכיוון הלחימה בדרום בסיני. במהלך המלחמה, לאחר שחיילינו כבשו את עזה, הייתי, יחד עם מפקדי, מהראשונים שסיירו בתוך עזה עצמה. התרגשתי מאוד מעצם המחשבה שאני בשטח כבוש וסביבנו מתבוננים בנו, החיילים הישראלים, תושבי עזה הכבושה. ברגעים ההם, חשבתי על משפחת הוריי שנספו בשואה. בגאווה רבה, הרגשתי שכאן, בארץ, אף אחד לא יכול יותר להתנכל לנו, היהודים.

%d7%97%d7%9e8
אות מלחמת ששת הימים שקיבלתי בתום המלחמה

בתקופת המלחמה הכרתי את מי שעתיד להיות בעלי, בנצי מגל. בנצי שירת כקצין בצה"ל ומאוחר יותר מילא תפקיד בכיר בשב"כ. נולדו לנו 3 ילדים ושלושה נכדים.

%d7%97%d7%9e10

 

הזוית האישית

משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי האהוב דניאל.

%d7%97%d7%9e9
עם נכדי האהוב, דניאל

מילון

אונר"א
אחד מארגוני האו"ם, אשר הוקם במטרה לסייע לפליטים ולספק להם מזון, שירותי בריאות וחינוך.

פוקינג
כפר קטן על ידי מינכן שבגרמניה. לאחר השואה הקימו שם האמריקאים מחנה לפליטי מלחמה.

ארגון האצ"ל
ארגון מחתרתי שהוקם ב-1937. הארגון נשען על רעיונותיו של זאב ז'בוטינסקי.

עיטור לוחמי המדינה
עיטור ישראלי המוענק על ידי משרד הביטחון למי שהיה חבר בארגונים צבאיים או בעלי אופי צבאי, מארגון השומר ועד לתקומת המדינה. התקופה הקובעת לשירות בארגונים אלה, המזכה בעיטור היא 1909 - 1948. העיטור מעוצב כמנורה מסוגננת שבמרכזה להבה, הדומה גם לטיפת דם.

פאן יורק
אוניית מעפילים שיצאה מבולגריה בדצמבר 1947.

מעברת פרדס חנה
מחנה העולים בפרדס חנה היה אחד משני מחנות העולים הגדולים בישראל, שאכלס באופן זמני עולים לישראל בימי העלייה ההמונית. בהמשך הוקמה בחלק משטחו מעברה.

בית תמחוי
מסעדה המשמשת למתן ארוחות, בחינם או במחיר מזערי, לנזקקים שאין ידם משגת לרכוש מזון לעצמם.

ברית המועצות
הייתה מעצמת על שהשתרעה על פני כ-15% מכלל היבשה בכדור הארץ, על פני מזרח אירופה וצפון - מרכז אסיה. לאחר מלחמת העולם השנייה היא הייתה אחת משתי מעצמות - העל בעולם.

שב"כ
ארגון ממלכתי המופקד על שמירת ביטחון המדינה.

ציטוטים

”" בגאווה רבה, הרגשתי שכאן, בארץ, אף אחד לא יכול יותר להתנכל לנו, היהודים. "“

הקשר הרב דורי