מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממחנה הפליטים באוסטריה ועד היום

סבא צבי והנכדה מיקה בתכנית הקשר הרב דורי
פנקס תלושים של תקופת הצנע
התנאים הקשים בתקופת קום המדינה.

קוראים לי צבי לפל, נולדתי בשנת 1950 בחיפה. אבי זלמן יליד רומניה ואמי ברוניה ילידת פולין. הם עלו ארצה בשנת 1948 באנייה "קדמה" ממחנה פליטים באוסטריה, הם הועברו לאוהל בחדרה. (אניית קדמה היא אניית הנוסעים הראשונה של חברת צים. אנייה להובלת נוסעים ומשאות אשר נבנתה בשנת 1926, ויקיפדיה)

את אבי זלמן גייסו לצה"ל וכעבור שנה, הוא שוחרר מצה"ל. בשנת 1949 קיבלו הורי דירה בנשר, דירה של ערבים שברחו מהארץ ללבנון. באותם שנים תנאי המחיה היו קשים מאוד ולא היה מספיק אוכל ומצרכים. הורי גרו באירופה בכפר והתפרנסו שם מגידולים חקלאיים וגידול בעלי חיים ובהגיעם ארצה הם הקימו בחצרם משק חקלאי משפחתי. המשק כלל לול של כ-100 תרנגולות, כ- 50 יונים וכמו כן, היו להם בחצר ברווזים ועזים. במהלך השנים, הורי התפרנסו מהמשק החקלאי ומעבודתו של אבי כנגר בנגריה.

פנקס תלושים של תקופת הצנע

תמונה 1

עינת אחותי הבכורה נולדה בשנת 1949 ושמואל אחי נולד בשנת 1957. בשנת 1956 עברנו לגור בקריית אתא ושם למדתי בבית הספר היסודי שפרינצק עד כיתה ח' . לבית הספר תיכון שבו למדתי קראו "בסמת" בחיפה ולאחר מכן לימודים גבוהים למדתי בטכניון. היום אני פנסיונר ואני מתנדב במחלקת מיון בבית החולים רמב"ם.

הזוית האישית

הנכדה מיקה: אני בתור מתעדת מאוד אהבתי את מה שעשיתי בקשר הרב דורי ואשמח לעשות זאת שוב עם סבא.

סבא צבי: אני בתור מתועד אהבתי לדבר עם הנכדה שלי על ילדותי, לפגוש ולהכיר את חברות שלה, לשמוע סיפורים של אנשים אחרים ולאכול בארוחה הגדולה.

מילון

בסמת
שם בית הספר שסבא למד בו "בית ספר מקצועי תיכוני"

ציטוטים

”בהגיעם ארצה הם הקימו בחצרם משק חקלאי משפחתי“

הקשר הרב דורי