מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממחנה העקורים לארץ ישראל

סבתא סימה ונכדתה שרה מלכה
הסבתא והנכדה בסיור
כשהתקרבנו לחופי הארץ, הבריטים ששלטו אז בישראל, תפסו את הספינה שלנו. ושלחו אותנו לקפריסין

שלום, לי קוראים סימה בירן, ואני סבתא של שרה מלכה בירן.

נולדתי בכ"ה אב, 1947.

ההורים שלי הם רחל וישראל. שני הוריי עברו את השואה ושרדו אותה. אני נולדתי תקופה קצרה אחרי שהסתיימה מלחמת העולם השנייה במחנה העקורים, שהקימו בעלות הברית בגרמניה, עבור הפליטים הרבים שהגיעו מכול ארצות מזרח אירופה.

לאחר שהות קצרה במחנה, הורי ופליטים נוספים ביקשו לעלות לארץ ישראל, שהייתה אז תחת השלטון הבריטי- המנדטורי.

הפלגנו לארץ בספינת דיג, בתוכה הצטופפו 300 איש. אני הייתי אז תינוקת, בת 3 חודשים. כשהתקרבנו  לחופי הארץ, הבריטים ששלטו אז בארץ ישראל, אסרו את כניסתם של הפליטים לארץ. הם תפסו את הספינה שלנו. ושלחו אותנו למחנות המעצר בקפריסין, שם שהינו 10 חודשים.

יומיים לפני ההכרזה על הקמת המדינה ב-ה' באייר 1948 הגענו שוב לארץ. ממש ערב פרוץ מלחמת העצמאות. האנייה שלנו עגנה בנמל חיפה, משם לקחו אותנו למעברה, קיבלנו אוהל וגרנו שם ששה חודשים, עד שעברנו לרמת גן לצריף ברחוב ביאליק.

כשגדלתי היו לי הרבה תחביבים. לדוגמא: אוסף של בולים, זהבים, מדבקות, מפיות, וגלויות נוף מכל ארצות העולם. בתקופה שלנו האוספים השונים היוו חלק מהמשחקים שלנו. היינו מחליפות בין החברות בולים גלויות, מדבקות ועוד, שמרנו עליהם בתוך מחברות או באלבומים מיוחדים. כי בזמננו לא היו טלפונים, מחשבים וכו'.

אני הייתי מפונקת כי הייתי הכי קטנה. כל היום יכולתי להיות עם חברות. כיף מאד להיות קטנה. היום אני כבר זקנה ויש לי 2 ילדים ו-7 נכדים.

הזוית האישית

הנכדה שרה בירן: תודה לך סבתא, הסיפורים שלך היו מעניינים מאוד. מאחלת לך הרבה שנים של בריאות ונחת.

מילון

מחנות המעצר בקפריסין
היו מחנות שהוקמו בקפריסין על ידי ממשלת בריטניה החל מאוגוסט 1946 ועד נובמבר 1949, לצורך כליאת המעפילים המגיעים לארץ ישראל.

מלחמת העצמאות
נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) החלה ב-30 בנובמבר 1947. מיד לאחר שתוכנית החלוקה התקבלה בעצרת האו"ם, פתחו ערביי ארץ ישראל בפעולות תקיפה כנגד היישוב היהודי בארץ ישראל כדי למנוע את יישומה. יחידות מתנדבים מטעם הליגה הערבית (צבא ההצלה) חברו לסייע לערבים המקומיים, ובהמשך הצטרפו אליהם גם מתנדבים מן האחים המוסלמים. ב-14 במאי 1948, יומו האחרון של המנדט הבריטי, הכריזה הנהגת היישוב על הקמת המדינה. למחרת פלשו לארץ ישראל צבאות סדירים של מדינות ערב, חברות הליגה הערבית.

ציטוטים

”תודה לה' יש לי ילדים ונכדים אהובים ומקסימים, אני מאחלת להם הרבה בריאות ושמחה.“

הקשר הרב דורי