מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממחנה בוכנוואלד לארץ ישראל

הקשר הרב דורי
מחנה בוכנוואלד
סיפור עלייתו של יהודה

יהודה בן 83  נולד ב- 192743. ליהודה היה אח אחד  שנהרג בשואה במלחמת עולם השנייה.
בתום  המלחמה יהודה השתחרר ממחנה בוכנוואלד. מחנה בוכנוואלד היה מחנה ריכוז בגרמניה הנאצית, מהגדולים בגרמניה, אליו היו מסונפים כ־138 מחנות משנה. מחנה בוכנוואלד פעל החל בשנת 1937, ועד שחרורו בידי צבא ארצות הברית ב-11 באפריל 1945. בתקופה זו עברו בו כ-250,000 בני אדם. ההערכה היא כי בבוכנוואלד נרצחו כ-65,000 בני אדם, כולל האסירים שנרצחו בצעדות מוות עם ההודעה על התקרבות כוחות הברית, מעט לפני שחרור המחנה, ומבלי למנות את האסירים שנשלחו מבוכנוואלד למחנות ההשמדה ולמתקני תוכנית "T4" (מבצע אותנסיה), בטירת זוננשטיין ובאתרים אחרים.
ממחנה בוכנוואלד יהודה  הסתנן לשוויצריה בצורה בלתי לגלית.
הוא שהה  בעיר  לוגנו בשוויצריה. גר בתוך ארמון הנקרא קסטאלו דידרבלו. היה במקום כמעט שנה.  
 תמונה 1
 
מאוחר יותר הוא הוברח  לאיטליה.
מאיטליה מנמל ספציה לאחר שביתות, באופן מורכב, עלה ארצה בשנת 1946. 
 
 יהודה אוהב להאזין למוזיקה קלאסית. כמו כן, מנגן בכינור, חצוצרה , אורגנית.
יהודה איש מעניין, מלא בסיפורים, בעל זיכרון טוב, בכושר מעולה לגילו (יהודה נוסע במהלך היום על האופניים), אוהב ילדים. יהודה אוהב לקרוא עיתונים במועדון קשישים. 
תרופות
אוזניים: לערבב בתוך שמן זית חם שני שיניי שום ולטפטף לתוך האוזניים.
כאבי בטן: למרוח ערק על הבטן.
נגד פצע בפה: חלב עיזים ולמרוח בתוך הפה. 
נגד שיעול: לחמם בסיר את החלב להוסיף כפית של קינמון ולשתות.

בי"ס "שמר" הפעיל השנה את תכנית "הקשר הרב דורי" עם תלמידי כיתה ח'5 מהחינוך המיוחד (חנ"מ) בשיתוף פעולה עם האזרחים הותיקים ממועדון "גיל הזהב" בגן יבנה.

השנה בנוסף לסיפורי חיים עסקנו בנושא: תרופות סבתא. בתהליכי למידת חקר למדו התלמידים והמבוגרים את סגולות צמחי המרפא. הותיקים הוסיפו מניסיונם וממסורת המשפחה ותרמו את מרקחתם.

אתר תרופות סבתא :www.trufatsavta.co.il

מחנכת ח'5: אליין אמה

מילון

מחנה בוכנוואלד
מחנה ריכוז בגרמניה הנאצית, מהגדולים בגרמניה, אליו היו מסונפים כ־138 מחנות משנה. מחנה בוכנוואלד פעל החל בשנת 1937, ועד שחרורו בידי צבא ארצות הברית ב-11 באפריל 1945. בתקופה זו עברו בו כ-250,000 בני אדם. ההערכה היא כי בבוכנוואלד נרצחו כ-65,000 בני אדם, כולל האסירים שנרצחו בצעדות מוות עם ההודעה על התקרבות כוחות הברית, מעט לפני שחרור המחנה, ומבלי למנות את האסירים שנשלחו מבוכנוואלד למחנות ההשמדה ולמתקני תוכנית "T4" (מבצע אותנסיה), בטירת זוננשטיין ובאתרים אחרים.

ציטוטים

”יהודה איש מעניין, מלא בסיפורים, בעל זיכרון טוב, בכושר מעולה לגילו“

הקשר הרב דורי