מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממדינת אויב לביטחון ישראל

סבתא עדינה והנכדה פלג
ההורים של סבתא עדינה
סיפור תרומתה של המשפחה לביטחון ישראל

קהילת היהודים בדמשק
קהילת היהודים בדמשק מנתה כ – 8000 יהודים בלבד. היהודים חיו בקהילה סגורה ושמרו על הווי קהילתי פנימי. לכל קהילה היה רב שניהל את חיי הקהילה. הלימודים התקיימו בבית ספר "אליאנס" בשפה הצרפתית. חיי הקהילה בדמשק היו צנועים ופשוטים יחסית לחיי הקהילה בחאלב שסוריה, שהייתה קהילה יותר מבוססת ועשירה.

 

רקע משפחתי – משפחת בוזלי-בראל

אבי, מאיר בוזלי (בראל )הכיר את אמי רבקה בדמשק. החיים בדמשק הפכו קשים מיום ליום עבור היהודים. בשנת 1946 אבי מאיר נסע ברכבת לפלשתינה בכדי לבדוק אפשרות להשתקע בה יחד עם כל המשפחה מסוריה.

אבי לא התרשם מפלשתינה והחליט לחזור לסוריה ולהגר לארגנטינה. (באותה תקופה ארגנטינה קלטה מהגרים בקלות בכדי להגדיל את אוכלוסייתה).
 
בדרכו חזרה מפלשתינה, פגש במקרה בן דוד מקיבוץ אפיקים, אשר שכנע אותו להשתקע יחד עם המשפחה בפלשתינה. (לימים ישראל). משפחת בוזלי עלתה לתל אביב. סבי חיים, סבתי חמדה והילדים. החיים היו קשים וסבי עבד בכל עבודה מזדמנת על מנת לספק אוכל למשפחה.
למרות הקשיים לא הייתה חלילה חרטה על ההגעה לארץ ישראל. בשנת 1946 אבי נישא לאמי רבקה באולם אוהל ושם ברמת גן. החתונה נערכה בשעה 17:00 אחה"צ וארכה כשעה בלבד, עקב העוצר שהוטל על היהודים, (ימי המנדט הבריטי) שמהלכו נהגו הבריטים לחפש מצבורי נשק ואסרו על תנועה ברחובות.

בשנת 1947 נולדתי בבית החולים הקריה בתל אביב: ילדותי עברה עלי בתל אביב כבת בכורה להורי.כתלמידה הייתי חרוצה ובעיקר אהבתי את המקצועות היסטוריה ותנ"ך. הייתי שחיינית טובה ונהגתי לשחות בחוף גורדון. בגיל 17 המשכתי ללמוד לימודים על תיכוניים בבית הספר לאחיות הדסה בתל אביב. 

תרומת המשפחה לביטחון המדינה
אחיה של אמי, ויקטור כהן, עלה ארצה מדמשק בשנת 1950. באוניברסיטת דמשק הוא החל בפעילות מחתרתית למען בטחון המדינה.שירותי הביטחון הסוריים עלו על פעילותו ויצאו לביתו כדי לתפסו. ויקטור נאלץ לעזוב את סוריה בחופזה והגיע דרך לבנון לישראל בדרך לא דרך.

בארץ שמע על פעילותו דוד בן גוריון מינה אותו לעבוד בש"י. ויקטור התקדם בארגון והגיע לתפקיד הבכיר של ראש אגף החקירות. במסגרת תפקידו הוא היה אחראי על חקירות רבות שרובן נותרו עלומות עד היום.

פרשת יוסל'ה שוחמכר
בשנות ה-60 הוחלט להטיס מהארץ את ויקטור כהן שינסה לפצח את הפרשה. הוא היה גם חוקר בכיר וגם דובר צרפתית. איסר הראל שהה כל אותו זמן בשגרירות בפריז, ישן על מיטת שדה וחיכה לעדכונים מהחזית. ויקטור המנוסה קלט שזה הולך להיות ציד לא קל. 
אירוע הטבח באולימפידת מינכן בשנת 1972, מחבלי החזית השחורה הצליחו לחדור למתחם הספורטאים הישראלים ולחטוף אותם בכדי לנהל מו"מ. ויקטור כהן הוקפץ לגרמניה בכדי לנהל את המו"מ מול המחבלים. בזכות ניסיונו וידיעת השפה הערבית על בוריה.לצערנו הפרשה הסתיימה בטרגדיה וברצח 11 הספורטאים הישראליים.
קטע עיתונות
"יחידה מיוחדת גרמנית שהייתה אמורה להשתלט על המחבלים החליטה כי המבצע מסוכן מדי ועזבה את המקום. ראש "המוסד”, זמיר, נשלח עוד באותו בוקר על ידי ראש הממשלה, גולדה מאיר, לגרמניה ביחד עם איש שב”כ בכיר, ויקטור כהן".
הם עקבו מקרוב בשדה התעופה בניסיון החילוץ, אך לא הורשו להתערב ונאלצו לצפות חסרי אונים בטרגדיה. גרמניה גם סירבה להצעה לקבל סיוע מכוחות ישראליים מיומנים. לאחר הטבח התגבשה על פי מקורות זרים, ההחלטה להקים את "כידון" יחידת המבצעים והשטח של המוסד, שבין היתר עוסקת בחיסול גורמי טרור בהוראת ממשלת ישראל. בפרסומים קודמים בבריטניה נכתב כי היחידה כוללת כ- 40 מחסלים מיומנים ומומחים לשפות שונות. עם חזרתו לארץ גולדה מאיר, ראש ממשלת ישראל דאז, מינתה אותו לרדוף את המחבלים ולחסלם ואת זה הוא עשה בחפץ לב.
בחזרה לסוריה-גיוס סוכנים
ויקטור כהן עסק גם בגיוס סוכנים (מרגלים) למוסד ובמסגרת זאת הוא גייס לפעילות את בן דודו וחברו הטוב גמליאל כהן, שהיה המסתערב הראשון של מדינת ישראל.גמליאל כהן נולד בדמשק למשפחה עניה ומרובת ילדים.עם גיוסו הוא למד את הקוראן ואת כל כללי ההתנהגות המוסלמית.במוסד קראו לו : יוסוף אבו חמיד. בשם זה הוא הלך לקאדי ביפו, מבלי שהקאדי ידע את זהותו האמיתית, בכדי לעבור בחינה על האסלם והוא עבר אותה בהצלחה.  לאחר מכן הוא נשלח לצרפת, לסורבון, בתור יוסוף אבו חמיד, שם הוא התקרב לקונסול סורי, שהפך לחברו הטוב וכך הייתה לו אפשרות להגיע לדואר הדיפלומטי של סוריה ולהעביר מידע לארץ. הדבר דרש מחיר כבד מכל משפחתו המורחבת בישראל, שכן הוא לכאורה איבד את זהותו היהודית וחי כמוסלמי לכל דבר הן באורחות חייו, בדיבור בשפה הערבית בלבד ואפילו במראהו.

אחרית דבר
סיפורי הביטחון עוברים מדור לדור במשפחתנו ומהווים מקור לגאווה ולדוגמא.

רבים מבני המשפחה עוסקים גם היום  בתחום הביטחון ושרתו בצבא ביחידות מודיעין מסווגות.ידיעת השפה הערבית הסורית -בהגייה הייחודית לה ומנהגי המקום מסייעים רבות לבטחון המדינה וכמובן הנכונות לתרום והגאווה שלנו במדינת ישראל, זהו הקשר הרב דורי שלנו

 
משוב
סבתא עדינה: "בסיכומו של הפרויקט המדהים הזה אני רוצה להביע את תודתי לנכדתי פלג שהמליצה עלי. נהניתי מאוד, הייתה לי חוויה מרגשת ומרתקת ביותר".
פלג הנכדה: "היה לי מאוד כיף לבנות את המצגת עם סבתא. נהניתי מאוד גם  להקשיב למה שהיה בעבר במשפחה. הייתה לי חוויה מהנה ומרתקת".
תשע"ה 

 מורה מובילה גליה בן גיגי

מילון

יחידת כידון במוסד
הקילרים של המוסד: החיסולים של יחידת "כידון" על פי פרסומים זרים ביחידת "כידון" יחידת החיסולים של המוסד פועלים לא יותר מ-40 מחסלים, מתוכם חמש נשים. ובכל זאת, כמעט כל חיסול מפורסם בעולם מיוחס ליחידה החשאית. מהחשיפה בחיסול מבחוח ועד חיסול המדענים בטהרן, אלה הם המבצעים הסודיים של לוחמי המוסד אותם כנראה לא תכירו לעולם

ציטוטים

”ידיעת השפה הערבית הסורית -בהגייה הייחודית לה ומנהגי המקום מסייעים רבות לביטחון המדינה“

הקשר הרב דורי