מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלכה שטרן גדלה בצל המלחמות

מלכה עם בעלה
דניאל כריסי ודניאל סמיארגין
בין שתי מלחמות ששת הימים ויום כפור

נולדתי בשנת 1951 בנתניה,למדתי בית ספר יסודי בארי, אחר כך  שנתיים בתיכון טשרניחוסקי; ושנתיים בתיכון  אורט יד ליבוביץ שם למדתי מקצוע מינהל בתי מלון.

נולדתי בנתניה להורים יוצאי טורקיה שעלו מאיסטנבול כשהיו בני 17. הם התחתנו בגיל צעיר כי אימא רצתה לעלות לארץ, אבל האימא שלה לא הסכימה שתעלה לבד לארץ במסגרת עליית הנוער. במקרה אימא פגשה את אבא בעבודה והוא מצא חן בעיניה ותוך שלושה חודשים הם התחתנו ועלו לארץ עם המשפחה של אבא. הם גרו בהתחלה באוהלים ואחר כך במעברה. לא היה שפע כמו היום, חיינו בצנעה, אבל היו חיים מאושרים.

הכרתי את בעלי לעתיד במסיבה בנתניה לפני מלחמת ששת הימים, המלחמה פרצה בהפתעה, הייתי בת שש עשרה. בזמן המלחמה נכנס מטוס עיראקי לנתניה והטיל פצצה ברחוב הרצל, ושם נהרגה אישה אחת והיו כמה נפגעים.לא הייתי ברחוב הרצל אך שמענו את המטוס. אחרי המטוס היינו צריכים להאפיל (מלשון אפל), זאת אומרת, שכיסינו את כל החלונות בבריסטולים שחורים כדי להסתיר את המיקום של היישוב מן האוויר. והרחובות היו חשוכים לגמרי! ואחרי המלחמה כולם היו באופוריה בגלל הניצחון הגדול ויצאו כל מיני אלבומים, ספרים על הניצחון. היו גם טיולים מטעם בתי הספר לירושלים העתיקה, ופעם ראשונה הגענו לכותל ולהר הבית.

ושנתיים אחרי המלחמה סיימתי לימודים בתיכון וישר התחתנתי. לא התגייסתי לצבא מכיון שהתחתנתי בגיל שמונה עשרה. כמעט אחרי שנתיים, הייתי אימא לבת, שרון, שהיא הייתה הנכדה הראשונה לשתי המשפחות והייתה שמחה רבה.

בשנת 1973 באוקטובר פרצה מלחמת יום הכיפורים ובה הייתי בת עשרים ושתיים. המלחמה הזו פרצה ביום הכיפורים, ללא שום התראה, אך למזלנו היה קל לגייס את המילואים כיוון שהחיילים היו בבתים או בבתי הכנסת. נהרגו לנו הרבה חיילים והממשלה חטפה סטירה חזקה, כי הצבא לא היה מוכן למלחמה ביום כיפור.

מיד אחרי המלחמה, אח שלי נפטר ממחלה בגיל חמש עשרה. תשעה חודשים אחרי זה, נולד צחי וקראנו לו על שם אחי. בשנת 1977 היה מהפך בשלטון והליכוד היה בממשלה, והיה מפגש פסגה עם נשיא מצרים סאדאת ובגין. ומאז עשו שלום עם מצרים (אמנם שלום קר). משפט ידוע של סאדאת: "No more war no more bloode shede".

במשך כ 30 שנים הייתה לנו חנות לממתקים ברחוב שמואל הנציב בנתניה וחלוקת מזון  בחנויות מכולת. אחר כך עשיתי הסבה מקצועית והתחלתי לעבוד כמתווכת דירות בנתניה עד היום.

הזוית האישית

מלכה: השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי במסגרת כתת הותיקים בבית הספר מרים ילן שטקליס, בנתניה.

מילון

מלחמת יום כפורים
מלחמת יום כפורים פרצה בששה באוקטובר שנת 1973.בהתקפת קואליציה של מדינות ערביות נגד ישראל,בהובלתן של מצרים וסוריה.המלחמה פרצה בצהרי יום כפור והתרחש/ה בעיקר בסיני וברמת הגולן.היא נמשכה עד 24 באוקטובר, 1973 עם הושגה הפסקת אש.

ציטוטים

”לא היה שפע כמו היום, חיינו בצנעה , אבל היו חיים מאושרים.“

הקשר הרב דורי