מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת ששת הימים

הדסה והנכדה מיקה בפעילות חנוכה של הקבוצה
הדסה בנערותה
מראות של ילדה בת 12

המלחמה פרצה בהיותי נערה בת 14, אני זוכרת את המתיחות שקדמה למלחמה, כאשר מצריים ושותפותיה מדינות ערב, נקטו צעדים רבים שאיימו על בטחון וכלכלת מדינת ישראל. האווירה בארץ הייתה פחד ומתח שגרמו לנו להיות בקשב רב לרדיו שהיה אז כלי התקשורת היחידי. הקשבנו לקול הרעם מקהיר שהקריינים שלו דיברו עברית עילגת והודיעו הודעות כוזבות, כמו למשל ההודעה שהמצרים מתקרבים לתל אביב.

המלחמה פרצה בתאריך 05/06/1967 בין ישראל לכל המדינות השכנות, כולל ירדן, מצריים, סוריה ולבנון שקיבלו סיוע מעיראק, תוניסיה, מרוקו, לוב וסודאן.

אני באה ממשפחה ברוכת ילדים ואמא שלי שהייתה יתומה מגיל צעיר, גוננה עלינו בכל דרך, דבר שגרם למצבה הנפשי להיות קשה. במהלך ימי המלחמה נאלצנו לרוץ למקלט של השכנים, זאת כי לנו לא היה מקלט בבית. בקרב משפחתי שרר פחד נוראי מהבלתי נודע, הורו לנו להאפיל את כל פתחי הבית ולהחשיכו בשעות הערב, לא הורשינו לצאת החוצה מהבית, ישנו בפחד נוראי.

ברחובות למיטב זכרוני היו נשים, ילדים ואנשים מבוגרים, הגברים לקחו חלק בקרבות. יוסי אחי, שגדול ממני בשנה ושמונה חודשים, התנדב להג"א – הוא הסתובב ברחובות לעזור לאנשים להיכנס למקלטים והביא לכל מי שנזקק, מוצרי מזון. גדי ויואל אחיי, לקחו חלק פעיל במלחמה, דבר שהוסיף לאמי עוד מימד של דאגה וחרדה, לשלומם כמו גם דאגה ליוסי שהי אז רק בן 15 וחצי.

לאחר יומיים בערך, התחלנו לשמוע שצבא ההגנה לישראל, לאט לאט, כבש את רמת הגולן, החרמון ובהמשך הימים גם את בקעת הירדן, ירושלים המזרחית, חצי האי סיני והכותל המערבי. אני זוכרת את הקריאה ברדיו "הכותל בידינו" אני זוכרת את ההתרגשות שבאה עם מילים אלו בקרב כולנו. שבוע לאחר כיבוש הכותל המערבי, אבא שלי שהיה אדם מאמין מאוד, הלך להתפלל בכותל. נחלנו ניצחון גדול בתוך 6 ימים הודיעו על סיום המלחמה, מכאן נגזר שמה של המלחמה מלחמת ששת הימים.

בגמר המלחמה הדליקו אורות גדולים בכל בית בישראל, אנשים תלו דגלי ישראל על החלונות והמרפסות של הבתים, הייתה שמחה רבה כיוון שתוך ששה ימים צבא כל כך קטן, הצליח לנצח ארבעה צבאות גדולים וחזקים. שמחה זו הייתה מהולה בעצב רב כי לצערנו, גבתה המלחמה קורבנות רבים בקרב חיילינו.

בקרב משפחתי, שמחנו כי אחיי חזרו בשלום מן המלחמה, התפללנו שזאת תהיה המלחמה האחרונה, אך לא כך היה הדבר ובמלחמות הבאות גם משפחתי נכנסה למעגל המשפחות השכולות.

הזוית האישית

הדסה בפעילות קבלת שבת של תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר, 2017-2018

תמונה 1
הדסה בפעילות קבלת שבת של תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר, 2017-2018

מילון

הג"א
(ראשי תיבות: התגוננות בפני גזים והתקפות אויר) הייתה יחידה של צה"ל שטיפלה בהגנה אזרחית. אנשי הג"א היו אמונים על תפקידי חילוץ והצלה וצה"ל קיים קורסים בחילוץ והצלה בבסיס ההדרכה המרכזי שלו.

ציטוטים

”הקריאה ברדיו "הכותל בידינו" שגרמה להתרגשות מיוחדת בקרב כולם“

הקשר הרב דורי