מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת ששת הימים של סבא

דניאלה וסבא עזרא
סבא עזרא בצעירותו
עזרת האזרחים בהגנה על מדינת ישראל

שמי דניאלה גליק מכיתה ו' בבית ספר פרחי המדע ברחובות. ביקשתי מסבא שלי, עזרא גליק שיספר לי על מלחמת ששת הימים. אני מתעדת את סיפורו במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

כך מספר סבא שלי, עזרא גליק: בשנת 1967 כשהייתי בן 14 וחצי התקיימה מלחמת ששת הימים.

ביום אחד בהיר סיימנו את בית הספר שהיה בכפר סילבר, עלינו על האוטובוס ונסענו בחזרה הביתה. בצומת אשקלון רכב של המשטרה הצבאית עצר אותנו ואמר לנו לעמוד בצד מייד. מאחוריו ראינו שיירה גדולה של רכבי משטרה, טנקים ועוד. כולנו התלהבנו והתרגשנו אך כעבור כמה דקות שכל הרכבים נסעו, עלינו על האוטובוס והמשכנו לביתנו. כעבור שעה הגענו וראינו אנשי משטרה נמצאים מחוץ לבית שלי שנמצא במושב גיאה. לא הבנו מה קורה. רצתי אל הורי ושאלתי אותם מה הם עושים. הורי אמרו לנו שהמשטרה אמרה שצריך לחפור בור (שוחה) כדי שיהיה לנו איפה להתחבא כשהמצרים יתחילו להפציץ לכיוון ישראל. אני וחבריי במושב מאוד התלהבנו והתרגשנו ומיד התחלנו לחפור בור עם כלים שהמשטרה הביאה לנו. אחרי כמה דקות בא טרקטור לעזור לנו, צחקנו, ישבנו ואכלנו. רק לאחר יומיים סיימנו לבנות ומאד התלהבנו שהצלחנו לבנות, אך הבור לא היה שימושי כי עד אז כבר הצלחנו לכבוש את מצרים (החיילים).

היום כאדם בוגר אני מבין את המשמעות של מלחמה ורקטות. כשהייתי ילד לא היה לי מושג מה זה. היום אני יודע למה לצפות יותר מבחינה נפשית.

הזוית האישית

סבא עזרא: היה לי מאוד כיף לספר סיפור זה. היה לי חשוב להסביר לנכדתי דניאלה מה עברנו פעם, איך התמודדנו ואיך הסתדרנו והיה לי מאוד כיף לעבוד עם דניאלה נכדתי.

דניאלה: היתה לי חויה מאד מהנה לשמוע את סבא. ביקשתי ממנו במיוחד שיספר לי סיפור ממלחמה, איך הם הסתדרו, אם הוא פחד, איך הוא הרגיש. מאד נהניתי לשמוע את הסיפור.

מילון

שוחה
בּוֹר חָפוּר הַמְּשַׁמֵּשׁ מַחֲסֶה אוֹ עֶמְדָּה לְהַפְעָלַת נֶשֶׁק קַל אוֹ לְהַחְסָנַת תַּחְמשֶׁת, דֶּלֶק וְכַדּוֹמֶה.

ציטוטים

”היום, כאדם בוגר אני מבין את המשמעות של מלחמה ורקטות. כשהייתי ילד לא היה לי מושג מה זה“

הקשר הרב דורי