מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת ששת הימים על פי צפרירה

סלפי בבי"ס מרחבים. אגם וצפרירה
טיול בשוויצריה הקטנה
תקופת הנעורים המופלאה

שמי צפרירה פסואה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, זהו סיפורי:

מלחמת ששת הימים בשנת 1967 חלה בעת תקופת הנעורים המופלאה שלי, תקופת התיכון, הנעורים וההתאהבויות.

ההכנות למלחמה שפרצה בבוקר כללו את העובדה שהתעוררנו לקול האזעקה. אחי שירת בצנחנים, הוריי היו במתח. לי ולחברותי הייתה הנאה צרופה: לא פחדנו כלל מכל המתח והאדרנלין. בביה"ס קיבלנו משימות לטובת הגנת התלמידים. משימות אלו נעשו במלא הרצינות והאכפתיות. היינו ממלאים שקי חול בבית הספר, התאמנו בירידה למקלטים מספר פעמים ביום ובבתים שלנו דאגנו שהחלונות יהיו מכוסים בניירות דבק.

בערב היינו מסתובבים בשכונה – רחוב עבאס, שכונה בה יהודים וערבים גרו באחווה ובשכנות טובה. בערבים יצאנו לרחובות וביקשנו מהתושבים לכבות את האורות או להחשיך את מקור האור, צעקנו בקולי קולות לשכנים שהאור בקע מחלונם בקשה לאטום את מקור האור. המקלטים בבתים היו מסודרים ומאורגנים לקלוט את השכנים. לילדים היו משחקים והייתה חוויה ואווירה של מלחמה. למדתי בבית ספר בית הפקיד בחיפה, והייתי תלמידה שובבה וברדקיסטית.

בתקופה זו הטלוויזיה הגיעה לארץ וכל השכנים היו מגיעים לצפות בטלוויזיה הראשונה בבלוק, אשר הייתה בביתי. דאגתי להכנת כרטיסים לאלו הרוצים לצפות בתוכניות…

נעורים

תקופת הנעורים הייתה תקופה יפה של שחרור: יציאות לדיסקוטקים, לבילויים, ריקודים במועדוני הלילה, המועדונים הנחשבים היו מועדון ה-120 אקדמון במרכז הכרמל. זו הייתה תקופת החיזורים, התאהבויות, יציאות עם בנים, התגפפויות, הערצה לזמרים גדולים כמו אלביס פרסלי, קליף ריצרד, החיפושיות והאבנים המתגלגלות. היה מקובל נוהג של שליחת מכתבי הערצה לזמרים והמתנה לתשובה. היה לי אוסף של תקליטים של הזמרים שאהבנו, שנוגנו בפטיפון בליווי קולי של מילות השיר.

עוד נהוג היה באותו עשור לעשות החלקת השיער במגהץ, או ליפוף השיער בתחבושות כדי שהשיער יהיה ישר וחלק, עיצוב השיער בתסרוקת זנב ישראלי ושישיות, לבוש בבגדים שחורים, ישיבה על גדרות הרחוב ליד אולמי הקולנוע ארמון עצמון בחיפה.

מרד הנעורים, בריחה מבית הספר לים, יציאה עם בנים ללא רשות ההורים, הגעה בשעות הקטנות של הלילה. אלו היו מעללינו באותה תקופה, במקביל למלחמה ולמתח המתמיד.

הזוית האישית

צפרירה ואגם: גילינו אחת על השנייה דברים רבים, הקשר ביננו העמיק. אנחנו מאחלות אחת לשנייה בריאות, שמחה והנאה.

מילון

אדרנלין
אדרנלין (Adrenaline) הוא הורמון הנוצר ומופרש על ידי ליבת בלוטת יותרת הכליה. היות שאדרנלין מופרש (בין היתר), במצבי לחץ ומצוקה, משמש המושג אדרנלין בהשאלה לציון מצבים אלו; לדוגמה: "הוא מכור לאדרנלין", כשהכוונה היא "הוא נהנה ממצבי לחץ". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היינו ממלאים שקי חול בבית הספר, התאמנו בירידה למקלטים מספר פעמים ביום“

הקשר הרב דורי