מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת ששת הימים- סבא יצחק

בתמונה אני וסבא בבת המצווה שלי.
עיתון מימי מלחמת ששת הימים - ויקיפדיה
מלחמת ששת הימים- סבא יצחק

סיפורו של סבא יצחק על מלחמת ששת הימים.

סבא שלי נולד במרוקו בשנת 1942, למשפחה יהודית ציונית, ועלה לארץ בשנת 1957. לאחר שסבא עלה לארץ התגייס לצבא, ושירת כצנחן.

סבא שלי התחתן עם סבתי רבקה חזות, ויש להם 11 ילדים, ביניהם אבי ועוד 10 – 4 בנות 7 בנים,  אחד מהם אינו בין החיים. כיום הם גרים בבאר שבע.

לפני שנים רבות, סבי השתתף במלחמת ששת הימים. ישבתי עם סבא והוא סיפר לי על המלחמה שבה השתתף בשנת 1967.

בערך בחודש אפריל קיבל סבי צו שמונה (גיוס מיידי ללא הודעה לשחרור). זמן מה התרחש תרגיל חטיבתי, כלומר, כל החילות השתתפו בתרגיל. לאחר חודש אפריל התחיל זמן ההמתנה, בו חיכינו לראות מה יהיה עם החלטת מצרים, בסגירת מיצרי  טירן.

כל הזמן היינו מוכנים, בכל רגע ושנייה, ובתאריך 6.6.1967 נפתחה המלחמה. ישראל הקטנה, ארצנו, תקפה במלוא הכוח את שלושת המדינות, סוריה, מצרים, וירדן.

לאחר מלחמת בזק, ניצחנו, ניצחון של פעם בהיסטוריה! במסגרת הניצחון כבשנו מס' שטחים: בסוריה, רמת הגולן, במצרים, סיני ועזה, ובירדן, כל הגדה המערבית.

הלכנו ארזנו את בגדינו, ציודינו והתארגנו לשמור על השטחים לתקופה יחסית ארוכה. השתלטנו על שטח פי 10 ממדינת ישראל. התחלנו בהחזקה של השטח, להכניס סדר, למצוא עבודה לאנשים, להיפטר ממקומות שלא היינו זקוקים להם.

לאחר שלושה ימים לכיבוש המקום, עלינו לרמת הגולן. סבא אמר: " המלחמה הזאת הייתה מלחמה מדהימה, כל המערכות בצה"ל תפקדו מעולה!"  לאט לאט, חזרנו לשגרה והחיים חזרו למסלולם.

סבא התגייס באמצע אפריל, עד סוף חודש פברואר 1967.

הזוית האישית

סבא ואני עברנו חוויה מעניינת ומרגשת, למדתי על עברו ובמה הוא תרם להקמת המדינה. אני וסבא מאוד מחוברים אבל כך יצא לנו להיפגש יותר, ולדבר יותר. סבא מאחל לי: שירצוקה, שיהיה לך המון בריאות והצלחה בלימודים, היה מאוד כיף לשבת כך לדבר ולהיזכר. תמיד פה בשבילך, סבא. אני מאחלת לסבא: סבוש, היה לי מאוד כיף לשבת ולדבר איתך, לראות אותך יושב ומתרגש עשה לי טוב. שייה לך המון נחת ובריאות אוהבת מלא מלא, שיר.

מילון

צו שמונה בצבא.
גיוס מידי ללא הודעה לשחרור.

ציטוטים

”"אחר מלחמת בזק ממושכת, ניצחנו, ניצחון של פעם בהיסטוריה!"“

הקשר הרב דורי