מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת ששת הימים מעיניה של סבתא

אני (טוהר) עושה לסבתא (זהבה) ראיון.
סבתא (זהבה) בת 8.
סיטואציה במלחמת ששת הימים

שמי זהבה ונולדתי בשנת 1955 בבית החולים "הדסה הקטנה" שבירושלים.

מזכרונות ילדותי, זכור לי שבין תחביביי כילדה אהבתי לסרוג ולתפור ומכך נהניתי מאוד. אני רוצה לשתף את נכדתי בסיפור חוויה בה התמודדתי:

מלחמת ששת הימים

"מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר – ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה. במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. השטח הכולל שנכבש גדול פי שלושה משטחה של מדינת ישראל לפני המלחמה".

החוויה שלי ממלחמת ששת הימים

ברצוני לספר שבשנת 1967 הייתי בכיתה ו' בת 12. הלכתי לבית הספר ויום אחד המורות הודיעו לנו שפרצה מלחמה. אני נחרדתי מאוד ובהפסקה רצתי לביתי (הוא היה בקרבת בית הספר), כי אמי הייתה חולה. כשהגעתי לביתי ראיתי את אמי חרדה מאוד מכיוון ששלושת אחי הגדולים היו מגויסים לצבא.

אמי אמרה לי לחזור לבית הספר ושאשאר במקלט. המורות התחילו לשחרר כל 10 ילדים לבתיהם. אני נשארתי עם אחי הצעיר יותר בבית הספר. אחר הצהריים דאגתי לאחותי הקטנה שהייתה בכיתה ב' בבית ספר אחר, הלכתי להביא אותה למקלט שבבית ספרנו.

בדרך שמענו את הפגזים והסתתרנו מאחורי עצים, ואבנים עד שהגענו למקלט של בית הספר. נשארנו במקלט אני ואחיי הקטנים עד למחורת היום בו הצטרפו אלינו גם הורי. כך היינו 6 ימים במקלט. אבי היה צמוד לרדיו עד לתום המלחמה. לאחר 6 ימים שהסתיימה המלחמה הכריזו שניצחנו. התחושה הייתה מתוחה אבל שמחתי שהסתיימה המלחמה וחזרנו לשגרה.

 

%d7%99%d7%9c%d7%93%d7%95%d7%aa-%d7%a9%d7%9c-%d7%a1%d7%91%d7%aa%d7%90-1-e1488826390925-1024x576

 

הזוית האישית

טוהר: ברצוני לספר שהיה לי ממש כיף להשתתף בתכנית "הקשר הרב דורי", בעיקר כשישבתי עם סבתא שלי והיא סיפרה לי על חוויותיה מהילדות. למדתי מסתבא שלי הרבה דברים על מלחמת ששת הימים. למדתי על סבתא שלי שהיא אמיצה מאוד, כי איך היה לה את האומץ לרוץ להביא את אחותה למרות ששמעה פגזים.

סבתא זהבה: ברצוני לספר שהיה לי מאוד כיף שדיברתי עם טוהר נכדתי, היה לי עם מי לחלוק את כל מה שעברתי והרגשתי במלחמת ששת הימים.

מילון

פגז
פגז הוא קליע הנורה מתותח, כאשר הגדרת "תותח" היא כלי ירייה חם.

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

ציטוטים

”בדרך שמענו את הפגזים והסתתרנו מאחורי עצים, ואבנים עד שהגענו למקלט של בית הספר.“

הקשר הרב דורי