מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת ששת הימים בקיבוץ מגל

אני ונכדי, עידו
אני, עידו ובעלי, איתן
רינה גוברין - שרות בנח"ל - גרעין הצופים המיועד לקיבוץ מגל..

קיבוץ מגל הוקם על גבול ירדן כ-100 מטר מהגבול. הקיבוץ עלה על הקרקע כהיאחזות צבאית בשני לנובמבר 1953. בשנת 1954 התאזרח והפך לקיבוץ ממסגרת איחוד הקבוצות והקיבוצים.
 
תמונה 1
 
מלחמת ששת הימים פרצה מבוקר 6 ביוני  עד ל- 10 ביוני 1967 בין ישראל לבין כל המדינות הגובלות איתה מצרים, ירדן, סוריה ולבנון שנעזרו במדינות ערביות נוספות עירק, ערב הסעודית, לוב, סודן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.
 
בקיבוץ מגל גויסו כמעט כל הבחורים במסגרת שירות מילואים, המעט שנשארו היו מגויסים כהגנה מרחבית ושמרו על הקיבוץ. נשארנו הנשים והילדים לתחזק ולנהל את הקיבוץ. קיבלנו עזרה שהגיעה אלינו ב"אוטו זבל" שהייתה ברובה ילדים מהסביבה שבאו לעזור בעבודות השדה (לא נשארו מכוניות במגל כי גם הן גויסו לצבא)
 
כל המקלטים נבדקו, נוקו והוכנו לשהייה ממושכת, נחפרו תעלות והונחו מוקשים מחשש כבד לכיבוש מגל. בגלל המיקום הגיאוגרפי הנמצא בקו הרוחב הצר של המדינה היה פחד שהטנקים הירדניים ישאטו קדימה ויחצו את המדינה לשני חצאים.
 
איתן גויס אף הוא למלחמה ואני נשארתי עם שני פעוטים קטנים דודי, אבא של עידו, היה בן שנה ושמונה חדשים ואמיר בן חצי שנה. ירדנו למקלטים ושהינו שם ששה ימים. מידי פעם   קיבלנו אישור לצאת מהמקלט למספר דקות שבדרך כלל רצנו למקלחות. באחת ההפוגות ראינו מטוס גדול שנראה כמו  מטוס נוסעים בואינג 777 שטס מעלינו נמוך ומאד לאט. התפלאנו שבאמצע המלחמה מופיע פה מטוס, לא חשבנו הרבה  עמדנו כולנו מבוגרים וילדים ובהתלהבות ובשמחה נופפנו לו לשלום. מאוחר יותר התברר לנו שהמטוס הזה היה מטוס טופולוב עירקי שחדר לישראל וטעה בניווט. הוא טס מעל נתניה והטיל באיזור מספר פצצות. המטוס המשיך למחנה עמוס שם יורט על ידי מטוסים שהוזנקו לקראתו, הוא נפל על מצבור נשק והרג אתו 14 חיילים.    
 
ביום השני למלחמה ירו עלינו מטח של 12 פגזים שנפלו ופגעו במספר מקומות בקיבוץ . בהפגזה הזו נהרגו 2 חברים ו-6 חברים נפצעו.
 
בששה ימים בלבד הצליחה מדינת ישראל לשלש את שטחה לאחר שניצחה וכבשה מידי סוריה את רמת הגולן וחלק ממרכז החרמון. מידי ירדן את שטחי יהודה ושומרון, כול מזרח ירושלים והעיר העתיקה, ומידי מצרים את חצי האי סיני, מיצרי טיראן ורצועת עזה.
 
קשה היה להאמין, אך עובדה היא שחדלנו מלהיות קיבוץ ספר האחרון על גבול ירדן. 
 
 
תמונה 2
 
העשרה
קיבוץ מגל: "מגל הוא קיבוץ בצפון השרון, על קו התפר כ-20 ק"מ מדרום-מזרח לחדרה.קיבוץ מגל נוסד ב-1953 כהיאחזות נח"ל על גבעה המשקיפה על הרי השומרון ומה שהיה אז הגבול עם ירדן. מקור השם הסמל של הנח"ל – מגל וחרב. הקיבוץ יושב על גבעה הידועה ממלחמת העצמאות כ- "מישלט 86" -על שום גובה הגבעה מעל פני הים (86 מטר). תחילה יושב הקיבוץ על ידי גדוד צופים, אך כשהם עזבו החלו להתיישב בו גרעיני נח"ל שהמשיכו להגיע אליו עד שנות ה-80". ויקיפדיה 
 
תשע"ו

מילון

מטוס טופולוב
מטוס מפציץ עיראקי

קיבוץ מגל
מגל הוא קיבוץ בצפון השרון, על קו התפר כ-20 ק"מ מדרום-מזרח לחדרה.קיבוץ מגל נוסד ב-1953 כהיאחזות נח"ל על גבעה המשקיפה על הרי השומרון ומה שהיה אז הגבול עם ירדן. מקור השם הסמל של הנח"ל - מגל וחרב. הקיבוץ יושב על גבעה הידועה ממלחמת העצמאות כ- "מישלט 86" -על שום גובה הגבעה מעל פני הים (86 מטר). תחילה יושב הקיבוץ על ידי גדוד צופים, אך כשהם עזבו החלו להתיישב בו גרעיני נח"ל שהמשיכו להגיע אליו עד שנות ה-80.

ציטוטים

”החיים בתקופת מלחמת ששת הימים היתה קיומית להמשך חיינו בארץ ישראל“

הקשר הרב דורי