מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת יום כיפור

אילי וסבא שמריהו
שרון ודיין
סבא במלחמת יום כיפור

חודש אוקטובר 1972 בתוך יום כיפור שנפל גם ביום שבת. בשעה 2 בצהריים נשמעו צפירות אזעקה בכל הארץ. באותה תקופה להבדיל מהיום אנשים שמרו על קדושת החג והיה מוזר שפתאום התחילו לנסוע רכבים כמו בכל יום רגיל. בשעה 14:20 הודיעו ברדיו שצבאות מצרים וסוריה תוקפים את ישראל. החלו להשמיע סיסמאות גיוס לכל אנשי המילואים בארץ.
 
בשעה 16:00 השמיעו את הסיסמא שלי וגויסתי למשך תקופה של 9 חודשים. הבן שלי היה בן 8 חודשים ובנוסף גם הבת שלי הגדולה הייתה בת 3 וחצי. אשתי הייתה צריכה לטפל ב-2 ילדים קטנים כשגרנו ברמת גן בקומה שלישית והמקלט היה בקומת הקרקע. אשתי הייתה צריכה לרוץ יחד עם 2 תינוקות עד למקלט למטה.
 
כשהגיעו כל אנשי המילואים ציוותו אותנו לחוליות והחוליה שלי הופקד לפוצץ את גשר בנות יעקוב על מנת לבלום את הפלישה של הטנקים הסורים (באותה עת  טבריה וכל יישובי האזור עד בית שאן היו על סף פינוי). הידיעות שהגיעו ממודיעין שהסורים עומדים להגיע ולכבוש את כל האזור הנל. כשקיבלנו את הידיעה היינו בלחץ מכיון שבכל מלחמות ישראל עד עצם אותו יום אנחנו הבסנו את כל צבאות ערב שכללו אז גם את ירדן. שאלנו את עצמנו "איך יכול להיות שהגענו לכזאת תבוסה".
 
אז חל *המפנה הסתבר שהארטילריה של הצבא הסורי שהייתה צריכה לתת להם חיפוי לא לקחה בחשבון שהטנקים שלהם שעטו בכזאת מהירות והורו להם לעצור.ובאותה עת הודיעו לנו לעצור ולפרק את הכל המיקוש ולנטרל את גשר בנות יעקוב מפיצוץ.ואז החל חל האוויר להפציץ את  כל המוצבים של הסורים וחל השריון  החל להסתער על הכוחות הסורים והסב להם עבדות כבדות. ובכך תוך שלושה ימים הפך את "הקערה על פיה". אנחנו כאנשי הנדסה התחלנו לפרק את המוקשים וכתוצאה מכך "צה"ל הפך תבוסה לאחד הניצחונות המזהירים ביותר בכל המלחמות". לעומת זאת בגזרה הדרומית בסיני המצב היה הרבה יותר חמור בכיוון שהצבא המצרי הצליח "למותת את קו בר לב" ולהסב לצה"ל אבדות כבדות של מאות חללים פצועים והרבה מאוד שבויים.
 
לצערנו הרב זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה של מלחמות ישראל ודורותיה שנלקחו שבויים בכמות שכזו כתוצאה מזה  שהמצרים התיזו מים בכמויות אדירות והציפו את הבונקרים של החילים "שלמעשה היו בונקרים מחול".                                                        
 
לאור כל האירועים האלה. ארצות הברית החלה לסייע לנו ולצייד את צה"ל בתחמושת ובביגוד.מכיון שמלחמת יום כיפור נמשכה לתקופה מאוד ארוכה,חיל הנדסה  למשל שאני הייתי אחד מחייליו שירתנו 9 חודשים ברציפות ולאחר מכן שירתנו חודש בצבא וחודש בבית תקופה נוספת של כמעט שנה.אבל המתח והחשדות המשיכו לשרוד במשך מספר שנים ואז בתאריך 27.7.1977 נשיא מצרים נחת בארץ ונפגש עם כל הצמרת של מדינת ישראל ואפילו נאם בכנסת ואז קבעו להיפגש בארצות הברית ולנסח הסכם שלום בין ישראל ומצרים.
 
לאחר פרק זמן הגיעו להבנות וחתמנו על הסכם שלום היסטורי בין ישראל למצרים ששורר עד עצם היום הזה.    נשיא מצרים סאדאת זכה בשנת 1978 בפרס נובל לשלום. לצערנו הרב, בשנת 1981 חוליית מחבלים מצרית רצחו את הנשיא סאדאת. מי שנבחר במקומו היה סגנו חוסני מובארכ שכיהן משנת 1981 ועד שנת 2011.
 
לאורך כל השנים הללו השלום בין ישראל ומצרים נשמר, אמנם בחלק מן השנים היה זה שלום קר,שנשמר עד עצם היום הזה.נקודה נוספת  שהיא מפנה היסטורי בפני עצמו שחוסני מובארכ נשיא מצרים הגיע לירושלים להשתתף בהלוויית יצחק רבין ראש ממשלת ישראל.  
 
 תמונה 1
 
בשעה טובה ומוצלחת מדינות ישראל ומצרים בעזרתו האדיבה של נשיא ארצות הברית נחתם הסכם השלום בין שתי המדינות שמחזיק מעמד עד עצם היום הזה ."ובא לציון גואל".
 
העשרה
מלחמת יום הכיפורים: "מלחמת יום הכיפורים  "מלחמת אוקטובר", פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות כנגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן."‏  ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים "מלחמת אוקטובר" , פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות כנגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן.‏

נס
הדבר הסתיים בטוב

ציטוטים

”ובא לציון גואל“

הקשר הרב דורי