מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת יום כיפור של סבא ירח

אני וסבא ירח
גשר גלילים
סיפור אישי

שמי ירח ספוז'ניקוב, משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי עמית רוגני. בחרתי לספר לו על תקופת מלחמת יום כיפור בה השתתפתי.

בשנת 1973 גרתי בקיבוץ מרום גולן, בחודש ספטמבר יצאתי למילואים בעזה לאחר חודש השתחרתי, ביום חמישי ונסעתי לישון אצל הורי בבאר שבע. ביום שישי, ערב יום כיפור עליתי על אוטובוס מבאר שבע ונסעתי למרום גולן. ביום כיפור בשעה שתיים בצהרים פרצה מלחמת יום כיפור, בשתיים בצהרים חלפו מעלינו מטוסי מיג סורים. הם תקפו את הר אביטל שקרוב לקיבוץ שלנו.

לקראת ערב הגיעו אוטובוסים שפינו את הילדים והנשים לקיבוץ בית השיטה. אנו הגברים נשארנו להגן על הקיבוץ. חלק נשארו לסייע בקיבוץ ואחרים בעמדות הגנה. לא הייתה ידיעה ברורה מה קורה באזור. לקראת הלילה הוזעקו אנשי הביטחון שלנו למפקדת החטיבה בנפח. בשעה שתיים בלילה קיבלנו מהם הודעה בקשר שהמצב חמור וחייבים להתפנות בכל כלי הרכב שעומדים לרשותנו. אני התפנתי עם חברים נוספים לקיבוץ איילת השחר. בדרך הסתכלנו אחורה וראינו את רמת הגולן בוערת.

בקיבוץ איילת השחר תפסתי טרמף עם אוטובוס של יחידה אחרת שנסעה עד רמלה, משם המשכתי בטרמפים לבסיס הגיוס שלי בחצור. הספקתי ברגע האחרון לעלות על הרכב של היחידה שלי ונסענו לסיני לכיוון תעלת סואץ. יצאתי למלחמה עם רכב אזרחי מגויס ועם רובה ישן מסוג צ'כי,רובה ישן ללא כדורים, זה היה במקום ג'יפ סיור ונשק תיקני, שהיו אמורים לחכות לנו במחסני החירום.

את חג הסוכות קבלנו בהמתנה בסיני, לאחר שלושה ימים קיבלנו פקודה לנוע לכיוון התעלה. רק לקראת חציית התעלה החליפו לנו את הטרנזיט המגויס בקומנדקר צבאי. חצינו את התעלה כי יומיים אחריי שהכוחות הראשונים הצליחו ליצור ראש חץ לכיוון מצריים, בדרך לתעלה התעכבנו על הכביש שהוביל למעבר. שם הקוד של הכביש הזה היה ציר עכביש. בערך כל צה"ל היה שם בפקק הגדול. הפקק נוצר בגלל מספר גורמים: הפגזות של המצרים שמידי פעם פגעו בכלים שעמדו בפקק, משאיות עם תחמושת, משאיות עם דלק, ומשאיות עם חיילים. הגורם העיקרי בעיכוב היה ניסיון להעביר באותו ציר גם חלקי גשר שונים, שנגררו או נדחפו על ידי טנקים.

חציית התעלה

"האזור הזה שהיה ב"תפר" (אזור לא מוחזק) בין הארמייה השנייה לארמייה השלישית המצריות, היווה את המסדרון (שכונה "מסדרון הצליחה") דרכו היה ניתן להעביר את גשר הגלילים וגשר הדוברות לקראת חציית התעלה מערבה. הכוחות הישראליים התוקפים נתקלו בכוחות מצריים מאורגנים בהגנה ועדיפים כמותית וספגו בשל כך נפגעים רבים. רק ביום הלחימה הרביעי הצליחו כוחות צה"ל לכבוש ולאבטח את הציר" (יקיפדיה)

כשהגענו סוף סוף לתעלה ראינו שני סוגי גשרים פרוסים על המים: גשר דוברות וגשר גלילים. גשר הדוברות היה מורכב מדוברות שהן משטחים שהורדו למים וחוברו אחת לשנייה מגדה לגדה. זה היה הגשר המוצלח יותר. בזכות הגשרים צה"ל הצליח להעביר את כל הכוחות לשטח מצריים. כשכל הכוחות עברו בסופו של דבר וכמוכן בעזרת חיל האוויר הצליחנו לנצח את המלחמה.

גשר גלילים עליו חצינו את התעלה

תמונה 1

הזוית האישית

סבא ירח ספוז'ניקוב, מביא את סיפורו ממלחמת יום הכיפור, סיפור חציית התעלה.

 אני וסבא ירח במפגש תכנית הקשר הרב דורי

תמונה 2

מילון

קומנדקר
רכב צבאי להובלת ציוד לחיילים

ציטוטים

”שם הקוד של הכביש הזה היה ציר עכביש“

הקשר הרב דורי