מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת יום הכיפורים

נכדתי ואני
אני בגיל 12
מראה לישראלים את כישוריי בתחום האלקטרוניקה

שמי ג'ים סטון. נולדתי בארה"ב בשנת 1942 ועליתי ארצה בשנת 1971. בשנת 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים, וביקשו ממני להתנדב לצבא כדי לעזור לתקן ציוד קשר בבח"א 27  בלוד.

תמונה 1
כשהתנדבתי

כשהגעתי למעבדה של חיל האוויר גיליתי שהטכנאים אינם יודעים לקרוא אנגלית ולכן לא יכולים להבין את הספרות הטכנית וההסברים שבספרי החברה שיצרה את הציוד. היות ועבדתי בחברה זו שנים רבות כמהנדס פיתוח ציוד קשר כשאני בעצמי פיתחתי את אחד המכשירים, הצלחתי להסביר לטכנאים כיצד לתקן את כל הציוד שהיה בעייתי. התברר שהציוד הזה היה מיועד למטוסי תובלה ומפני שהמצרים חסמו רק את תחומי הקשר תא"ג (UHF) – (תדר אולטה גבוה) ולא חסמו את קשר התג"מ (VHF) – תדר גבוה מאד), לכן היה חשוב מאד שלפחות ציוד הקשר תג"מ יעבוד. מטוסי התובלה לא יכלו לטוס לתעלה בלי קשר התג"מ.

מיד לאחר מכן  ביקשו ממני מהתעשייה האווירית בלוד, לעזור להם להתקין ציוד קשר ת"ג HF (תדר גבוה) על מטוס שמיועד היה להביא את משה דיין למחרת בבוקר לתעלה. בסיום ההתקנה עמד לידי דני שפירא וביקש לדעת אם יש קשר עד לתעלת סואץ. המלצתי לו ליצור קשר עם התעופה האזרחית  בקהיר באמצעות הרדיו שזה עתה התקנו. הוא אמר לי שהדבר לא כדאי  היות וברגע שאנחנו נדבר באנגלית, המצרים יבינו מיד שמדובר בישראלים. לכן כדי לוודא שהמכשיר אמנם תקין, הייתי זה שהתקשרתי לשדה התעופה האזרחי בקהיר בהסוואה שאני ממטוס אמריקאי וביקשתי לדעת מהו מזג האוויר. קיבלתי תשובה והודיתי לקהיר על כך. שפירא לא הגיב, הוא הבין שמכשיר הקשר HF פועל כהלכה עם ביצועים טובים.

תמונה 2
מכשיר הקשר שתכננתי

באותו הזמן התחילה רכבת אווירית  של חיל האוויר  האמריקאי עם אספקה לצה"ל. הם השתמשו במערכות הקשר של HF ונתקלו בתקלות שלא יכלו להתגבר עליהן. היות והפיקוד של חיל האוויר האמריקאי ישבו בשטח של אל -על, מישהו מאל-על ביקש ממני לסייע להם. כאשר ראיתי את מערכת הקשר HF של האמריקאים, גיליתי  להפתעתי  שכבר עבדתי על המערכת הזו בהיותי עדיין בארה"ב. המפקד האמריקאי של המבצע ביקש ממני לעזור לו לתקן את כל הציוד. גייסתי טכנאי שעבד אצלי ושכבר היה מגויס לחיל האוויר ובמשך 8 שבועות הצלחנו לתקן את כל התקלות שהיו במערכת. בסוף המלחמה מפקד חיל האוויר האמריקאי היה מאד מרוצה שהקשר שלו עבד במשך חודשיים ברציפות. הוא שאל אותי אם בתמורה הוא יכול לעשות משהו עבורנו, השבתי לו שאני והטכנאי מעולם לא ראינו את פנים מטוס הגלקסי C5A. במקום, הניח הכל והעלה את שנינו לסיור אישי בתוך אחד מהמטוסים שהיו על הקרקע. שוב הודה לנו וכך נפרדנו.

תמונה 3
מטוס הגלקסי c-5

הזוית האישית

שיתוף פעולה פורה בין נכדתי וביני. גילינו מידע אודותינו בזכות תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

תג"מ
תדר גבוה מאוד

ציטוטים

”"עבדתי בחברה זו שנים רבות כמהנדס פיתוח ציוד קשר, כשאני בעצמי פיתחתי את אחד המכשירים"“

הקשר הרב דורי