מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא דב מספר על מלחמת יום הכיפורים

סבא שלי כשהיה קטן ליד ביתו
סבא שלי עם חבריו בצבא
צבא זה תמיד קשה

סבא שלי נולד ברוסיה. כשהוא היה בן ארבע הוא ומשפחתו עלו לארץ ישראל.

כלי התחבורה בו סבא שלי ומשפחתו עלו לארץ הוא אנייה לקח בערך שבוע לאנייה להגיע לארץ. בזמן העליה לסבא שלי היה מן תחושת הישרדות הוא רצה שהוא ומשפחתו יישארו בחיים.

הוא בגיל צעיר נירשם לחוגי ספורט כמו טניס וכדורגל. סבא שלי היה אלוף טניס שולחן בכל הצפון. עד היום הוא חובב ספורט והוא גם אוהב לצפות במשחקי כדורגל וכדורסל. בגיל בוגר יותר סבא שלי היה בצבא הוא נילחם במלחמות רבות: לדוגמה הוא נילחם במלחמת יום כיפור, במלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה ומלחמת לבנון. סבא שלי הכי זוכר את מלחמת יום כיפור מכיוון שכמה חברים טובים שלו נהרגו בזמן המלחמה. היה לו מאוד קשה להודיע להוריהם של חברים שלו שבניהם נהרגו. סבא שלי רצה יותר ללמוד אך לא התאפשר לו מכיוון שהיה צריך לעזור בפרנסת הבית. סבא שלי היה מאוד מחובר לאחותו ואחיו עד היום הם בקשר טוב.

הסיפור של סבא בו אתרכז הינו סיפור המלחמה.

מלחמת יום הכיפורים

"מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות כנגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן". (ויקיפדיה).

בשנת 1973, שזו השנה שבה נולדה אימי ליאת, סבי יצא להילחם בשדה הקרב. הוא היה נהג טנק ונהג בטנק של מפקד האוגדה. הקרב היה קשה מאוד ונמשך חודשים רבים. סבי וחבריו לאוגדה ולטנק, נלחמו בגבורה רבה. סבי חווה וראה במו עיניו את מותם של שלושה מחבריו הטובים ביותר. הוא פינה אותם מחוץ לשדה הקרב ותמיד חזר להילחם.

היה לו מאוד קשה לאבד את חבריו היקרים ורק עם סיום הלחימה, לאחר שמונה חודשים רצופים בשדה הקרב, הוא חזר לביתו. שם גילה את אימי ליאת כשהיא כבר ילדה בת 8 חודשים ומדברת מילים. הוא נאלץ לבקר את הוריי חבריו שנהרגו במהלך הקרבות והיה לו מאוד קשה לספר להם את סיפור מותם כשהם ביקשו להבין מה קרה שם.

עד היום הם זיכרון כואב ומצער עבורו. יחד עם זאת, זהו סיפורם של גיבורים ואמיצים.

הזוית האישית

תמר מנור: היה לי ממש ממש כיף לכתוב על סבא שלי ולהכיר אותו יותר ולשמוע מה הוא חווה בצבא ובילדותו.

מילון

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות כנגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן.

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני הרצון“

הקשר הרב דורי