מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת השחרור בצפת – זכרון ילדות

סבי (המספר)
צפת במלחמת השחרור
הקרב על צפת

תכנית הקשר הרב דורי
הנכד רוני גול, מביא את סיפורו של סבו יהודה שושן. סבא יהודה נולד בשנת 1934, בעיר צפת.  סבא סיפר לרוני על זכרונותיו ועל מלחמת השחרור בצפת. סבו היה אז תלמיד בבית הספר, בצפת.
 
סבא יהודה מספר לרוני:
"הייתי אז בבית הספר בהפסקה עד ששמענו קולות ירייה מכיוון הכפר הערבי הסמוך, ראינו אנשים רצים בהיסטריה. הבנו שזה היה פיגוע. לאחר האירוע הזה לא התאפשרו כניסות ויציאות מהעיר צפת. סגרו את כל הדרכים. אני זוכר, שאבי היה  באותו יום, בראש העין ואחי שירת בצבא הוא היה באזור על הגבול של צפת.
 
אבא לא היה בבית,כי סגרו את הדרכים לצפת, אז אני ואחיותיי ואמי הלכנו לשון אצל השכנים.  גרנו אצלם תקופת מה, אולם לאחר זמן מה נוצרה בעיה אשתו של שכננו, הייתה בהריון, וזה היה קשה להם, אז היינו צריכים לחזור לישון בביתנו.
 
העשרה
"הקרב על צפת במלחמת העצמאות נערך בין ה-16 באפריל ל-11 במאי 1948 בין כוחות ההגנה לכוחות צבא ההצלה הערבי. הקרב נסתיים בניצחון ההגנה, ובעקבותיו עזבה האוכלוסייה הערבית את צפת…הקרב המכריע שהביא לכיבוש צפת התחיל ב-9 במאי 1948 בשעה 21:35. הסיסמה הייתה "צפת המשוחררת". ההתקפה, בראשות הגדוד השלישי של הפלמ"ח, התקימה בשלושה מוקדים עקריים: "בית שלווה" בכניסה לעיר, המצודה והפטמה והמשטרה העירונית. במקביל כבש הגדוד הראשון של הפלמ"ח את הכפר עכברה מדרום לצפת, וכך כותרה העיר הערבית מדרום, מזרח וצפון..".
ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

מצור
שאי אפשר להיכנס ולצאת מין העיר

הקרב על צפת
הקרב על צפת במלחמת העצמאות נערך בין ה-16 באפריל ל-11 במאי 1948 בין כוחות ההגנה לכוחות צבא ההצלה הערבי. הקרב נסתיים בניצחון ההגנה, ובעקבותיו עזבה האוכלוסייה הערבית את צפת....הקרב המכריע שהביא לכיבוש צפת התחיל ב-9 במאי 1948 בשעה 21:35. הסיסמה הייתה "צפת המשוחררת". ההתקפה, בראשות הגדוד השלישי של הפלמ"ח, התקימה בשלושה מוקדים עקריים: "בית שלווה" בכניסה לעיר, המצודה והפטמה והמשטרה העירונית. במקביל כבש הגדוד הראשון של הפלמ"ח את הכפר עכברה מדרום לצפת, וכך כותרה העיר הערבית מדרום, מזרח וצפון.

ציטוטים

”"נבהלנו מאד אבל אז הבנו שהכול בסדר"“

הקשר הרב דורי