מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת ההישרדות בימי המנדט הבריטי

שוטרים בימי המנדט הבריטי
לוחמי האצ"ל באימונים
סיפורה של מרים בן-נתן

שמי מרים בן-נתן, נולדתי בישראל בשנת 1936, בעיר רחובות. אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי אבישג בן- נתן. במפגשים אני מספרת לו את סיפורי המורשת המשפחתית ויחד אנו מתעדים את סיפורי.

בילדותי עדיין היה בארץ ישראל השלטון הבריטי. הם משלו אז בארץ והמצב היה מאוד קשה. הבריטים נלחמו על המנדט, בעוד הציונים רצו להקים מדינה. זכור לי כיצד הבריטים עשו סריקות בבתים, כדי למצוא "סליקים" – מקומות מחבוא לנשק הלא חוקי.
ארגוני אצ"ל, לח"י וניל"י
מדי פעם, בתדירות די גבוהה, היה ברחובות מחזה של נער צעיר ומבוהל שרץ במהירות בעוד שוטרים בריטים רצים אחריו, ניידות מבליחות לחושך אורות כחולים, דפים מתעופפים באוויר, שעליהם כתוב: "רוצים מדינה יהודית". פוסטרים ענקיים היו תלויים ברחובות, שעליהם כתוב: "מבוקש – מנחם בגין, חי או מת. פרס בסך עשרת אלפים ליש"ט למידע שיוביל ללכידתו".
באחד הלילות קמתי כדי לשתות מים. לפתע שמעתי רעשים מכיוון המטבח. לתדהמתי, אני רואה אנשים יוצאים מהארונות, צרחתי מבהלה. אבי קם וכשראה את המחזה, הוא הרגיע אותי ואמר שאלו אנשים טובים. הוא אמר לי: "נכון את רוצה שתהיה לנו מדינה? רק של יהודים! ואת לא תצטרכי לפחד ללכת ברחוב?, "נכון" עניתי. "לאנשים האלו קוראים חברי האצ"ל והם נלחמים כדי לנצח את הבריטים ולהביא לנו מדינה חדשה!". חייכתי ושמחתי מאוד, הייתי מאושרת, שתהייה לנו מדינה שלנו, רק שלנו, היהודים.
המצב נעשה גרוע. לדעתו של אבי זה קרה בגלל שהארגונים היהודיים רבו ביניהם: ארגון אצ"ל נלחם בניל"י וארגון ניל"י נלחם בארגון לח"י. ארגון האצ"ל כמעט מט ליפול, לא היה תחמושת וגם לא היו הרבה מתנדבים. היו כאלו שהתנדבו לארגון ונתפסו, אחרים הוצאו להורג בתלייה. לאבי יצא שם של אדם שיש לעקוב אחריו.
מדי פעם היו פורצים לביתנו ומחפשים "סליק" או דבר אחר שיעיד על סימנים של פעילות בלתי – חוקית. אני פחדתי שיחפשו בארונות המטבח שלנו, כי "על- הדרך" הם היו לוקחים לנו מזון שהיה אז מאוד יקר בשוק. חיינו בצמצום והאכלנו פיות רבות הרעבות ללחם.
באותה תקופה חלו עליות רבות לארץ: מאירופה, ממרוקו, מתימן וכו'. אבי היה מכניס את כולם לבית. גרנו בדירה מרווחת יחסית לשאר התושבים. אבי ממש עבד בפרך בשביל להשיג לחם לפיות ילדיו, לעולים החדשים וללוחמים. תמיד אבי דאג לשלום החיילים וביכה על כל מות חייל שנהרג או נתפס.
ואז החלה מלחמת העצמאות – מלחמת השחרור. בשעה שבע וחצי בערב, ירושלים הפכה לשדה קרב. פגזים נפלו סביב בניין בית – הכנסת והמהומה הייתה רבה. צה"ל נלחם עד טיפת דמו האחרונה. אני זוכרת, את אבי יושב ובוכה על כל אותם הבחורים שמסרו נפשם בשביל עם ישראל במלחמה הזו. בהתחלה חשבנו שאולי הערבים יתמקדו רק בירושלים וישכחו מהעיר הנידחת – רחובות. אך לא! קמה מול ביתנו מפקדה בריטית והפגזים הופצצו גם ברחובות. כל השכנים התכנסו אצלנו בבית ואבי נתן להם מחסה.
יהיה סיפור זה זיכרון לכל הנספים במלחמה העקובה מדם וגם לזכרו של אבי זצ"ל, רבי יהודה שרעבי, אשר חרף נפשו להצלת חיילים בזמן המלחמה.

 קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – ירושלים בתקופת המנדט הבריטי

העשרה
המנדט הבריטי: "ייפוי כוח שהוענק לבריטניה על- ידי חבר הלאומים, לסייע ליישוב היהודים ולהבטיח את הקמת הבית הלאומי לעם היהודי בארץ- ישראל, ברוח הצהרת בלפור ועל- פי הנאמר בכתב המנדט. הבריטים שלטו בארץ משנת- 1917 ועד –  1948".
סליק: "כינוי למחבואים מחתרתיים לנשק לא חוקי ולמסמכים סודיים. בתקופת טרום הקמת המדינה, בעת השלטון של המנדט הבריטי, בנו הארגונים השונים סליקים בכל רחבי הארץ, כדי לספק נשק להגנה בשעת הצורך".
מלחמת העצמאות – מלחמת השחרור: "מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) היא עימות צבאי שהתנהל בין היישוב היהודי בארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל, לבין ערביי ארץ ישראל וחלק ממדינות ערב שניסו למנוע בכוח את יישומה של החלטת החלוקה של עצרת האומות המאוחדות, ואת הקמת מדינה יהודית (לצד מדינה ערבית) בשטח ארץ ישראל המנדטורית".
תשע"ו

מילון

המנדט הבריטי
ייפוי כוח שהוענק לבריטניה על- ידי חבר הלאומים, לסייע ליישוב היהודים ולהבטיח את הקמת הבית הלאומי לעם היהודי בארץ- ישראל, ברוח הצהרת בלפור ועל- פי הנאמר בכתב המנדט. הבריטים שלטו בארץ משנת- 1917 ועד- 1948.

סליק
כינוי למחבואים מחתרתיים לנשק לא חוקי ולמסמכים סודיים. בתקופת טרום הקמת המדינה, בעת השלטון של המנדט הבריטי, בנו הארגונים השונים סליקים בכל רחבי הארץ, כדי לספק נשק להגנה בשעת הצורך.

מלחמת העצמאות - מלחמת השחרור
מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) היא עימות צבאי שהתנהל בין היישוב היהודי בארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל, לבין ערביי ארץ ישראל וחלק ממדינות ערב שניסו למנוע בכוח את יישומה של החלטת החלוקה של עצרת האומות המאוחדות, ואת הקמת מדינה יהודית (לצד מדינה ערבית) בשטח ארץ ישראל המנדטורית.

ציטוטים

”לא התייאשנו, רצינו את החופש והצלחנו! אסור להתייאש.“

הקשר הרב דורי