מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמות שלחמתי

סבתא טוני וסבא אבי ואחים שלי בפורים
תמונת החתונה של סבא אברהם וסבתא טוני
דמי חנוכה מהרבי מלובביץ

נולדתי בשנת 1946 בעירק ועליתי ארצה בשנת 1951. עליה זו נקראה מבצע עזרא ונחמיה

"מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני. בתחילה, אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה, אך למרות העונשים הכבדים שאיימו עליהם, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל, בעיקר דרךפרס השכנה. המבצע החל באפריל 1950, לאחר שממשלת עיראק הסכימה להתיר את יציאתם של היהודים מתחומה, והוא אורגן ובוצע על ידי ממשלת ישראל,הסוכנות היהודית וארגון הג'וינט, באמצעות טיסות של חברת "ניר איסט" שטסו מעיראק לקפריסין".

עם עלייתנו לארץ, הגענו למעברה בשיכון ד' בטבריה ואחרי שנה עברנו עם כל המשפחה המורחבת למעברת עמישב בפ"ת. שם הלכתי לביה"ס ממלכתי עמישב למדתי מכיתה א' עד ח' את לימודי התיכון המשכתי בביה"ס אורט יפו-ת"א. כשהייתי בכיתה ד' פרצה מלחמת סיני.

בשנת 1964 בהיותי בן 17.5 התגייסתי לצבא לחייל שיריון כנהג טנק צנטוריון. חודשיים לאחר השחרור השתתפתי במלחמת ששת הימים. בשנת 1968פרצה מלחמת ההתשה שגם בה לקחתי חלק. השתתפתי גם במבצע כראמה בירדן למיגור מחבלים.

בשנת 1970 נשאתי לאישתי טוני לבית משפחת פרג'ון ונולדו לי שלושה ילדים.

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%97%d7%aa%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%a1%d7%91%d7%90-%d7%95%d7%a1%d7%91%d7%aa%d7%90

 

בשנת 1973 פרצה מלחמת יום כיפור גויסתי בצו 8  ונלחמתי בגיזרה הדרומית בתעלת סואץ בגבול מצרים. בשנת 1977 השתתפתי במבצע ליטני שנמשך כחודש. בשנת 1982 השתתפתי במלחת שלום הגליל

בימי החנוכה בשנת  1984 שרתתי במלואים באו אנשי חב"ד לגבול הצפון להדליק נרות חנוכה  והעניקו שי לחיילים דמי חנוכה מטבעות של הרבי מלובביץ. שמרתי אותם עד היום למזכרת.

הזוית האישית

בשנת 1984 שרתתי במלואים, זה היה בחג החנוכה. אנשי חב"ד  היגיעו לגבול הצפון להדליק עמנו נרות חנוכה והעניקו שי לחיילים דמי חנוכה מטבעות של הרבי מלובביץ. עד היום  אני שומר מטבעות אלו למזכרת.

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. .בתחילה, אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה, אך למרות העונשים הכבדים שאיימו עליהם, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל, בעיקר דרך פרס השכנה. המבצע החל באפריל 1950, לאחר שממשלת עיראק הסכימה להתיר את יציאתם של היהודים מתחומה, והוא אורגן ובוצע על ידי ממשלת ישראל, הסוכנות היהודית וארגון הג'וינט, באמצעות טיסות של חברת "ניר איסט" שטסו מעיראק לקפריסין.

מבצע כראמה
פעולת כַּרָאמַה (בפי צה"ל: מבצע תופת) הייתה תקיפה נרחבת של כוחות שריון, צנחנים וחיל אוויר של צה"ל, ב-21 במרץ 1968, על מפקדת הפת"ח והעומד בראשה יאסר ערפאת, בכפר הירדני כראמה שבדרום בקעת הירדן. במקביל לפעולה זו התקיימה פשיטה נוספת על יעדים של הפת"ח מדרום לים המלח (נקראת מבצע אסותא על ידי צה"ל).

ציטוטים

”עד היום אני שומר מטבעות חנוכה של הרבי מלובביץ למזכרת.“

הקשר הרב דורי