מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמות ישראל ומשפחתי

אני וסבא שלי
אני וסבתא שלי
קשיי הביטחון של ישראל ותולדות משפחתי

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, השתתפו השנה, סבא יהושע צור יחד עם איתמר בתכנית. במפגשים סבא יהושע סיפר לאיתמר על  חוויות ילדותו בפתח תקווה. איתמר סיפר לסבא על חוויותיו ותכניותיו לעתיד
ראיון משותף של סבא ונכד.  
 
סבא מספר: "נולדתי בבית חולים בילינסון (בפתח תקווה) בתאריך 19.12.1937

הנכד: "נולדתי בבית חולים איכילוב (בתל אביב) בתאריך 19.5.2004

 
סבא: "עד גיל שש גרתי בגבעתיים ולמדתי בגן יפה. בגיל שש עברנו לגור לקיבוץ עין השופט ושם למדתי שנתיים".
הנכד: "עד גיל שש למדתי בגן אמנון ותמר והגננת שלי הייתה ורדה אחר כך עברתי ללמוד בבית ספר "היובל".

סבא: "בגיל שבע וחצי חזרנו לגבעתיים ולמדתי בבית ספר על שם בארי כצנלסון עד כיתה ח'. בהמשך למדתי בבית ספר תיכון על שם דוד קלעי בגבעתיים אותו סיימתי בשנת 1955".

נכד: "•מגיל שבע עד השנה אני לומד עדיין בבית ספר "היובל". כאשר אסיים את לימודי אעבור לבית ספר "תיכונט".
 
סבא מספר
בקיץ 1955 יצאתי עם חברי בתנועת "השומר הצעיר" להכשרה בקיבוץ יסעור בגליל המערבי. שם עבדתי ברפת עד שהתגייסתי לצבא. ביום גיוסי מלאו לי 18 שנים.
 
שרתתי בצבא 25 שנים והשתתפתי בחמש ממלחמות ישראל. האומות המאוחדות החליטו לחלק את ארץ ישראל בין היהודים לבין הערביםהפלסטינאים. הפלסטינאים ומדינות ערב לא הסכימו להחלטת החלוקה. הסיבה לאי הסכמתם היא משום שרצו את כל הארץ לעצמם ולא רצו להכיר בקיומה של מדינה יהודית היא מדינת ישראל. בשנים 1948-1949 התחוללה מלחמת העצמאות. מצד אחד הייתה מדינת ישראל ומצד שני היו שבע מדינות ערביות והפלסטינאים. אף על פי שהערבים היו הרוב היהודים הצליחו להתגבר ולנצח אבל המחיר היה כבד, נהרגו-6000 איש. הערבים לא ויתרו על התוכנית להשמיד את מדינת ישראל ולכן פרצו המלחמות מדי כמה שנים.
 
בשנת 1956 הייתה מתיחות בין ישראל לבין מצרים בגלל הסיבות הבאות:

א. מצרים חתמה עם צ'כיה על עסקת נשק גדולה כדי להילחם בישראל.ב. המצרים שלחו מחבלים לתוך ישראל שפגעו בעיקר באזרחים.

ג. מצרים התנגדה למעבר אוניות ישראליות  בתעלת סואץ.
ישראל החליטה לצאת למלחמה נגד מצרים לפני שיגיע הנשק למצרים ובכדי להפסיק את פיגועי המחבלים. באותו זמן גם האנגלים והצרפתים החליטו לתקוף את מצרים כדי להבטיח לעצמן את המעבר בתעלת סואץ.
במבצע קדש כבשה ישראל את חצי האי סיני ולכן המבצע נקרא גם מבצע סיני".
 
במבצע הזה השתתף סבא שלי כלוחם בחטיבת הצנחנים. אחרי הניצחון הישראלי במבצע קדש החליטו המצרים להילחם בישראל בצורה שונה. הם החדירו לסיני חוליות של חיילים כדי לפגוע בצה"ל וגם ירו בתותחים. לכן נגרמו לצה"ל אבדות והמצרים קיוו להתיש בצורה זו את ישראל. מלחמת ההתשה החלה ב-8 במרץ 1969 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970. ישראל הגיבה במבצעים נועזים ביבשה ובתקיפות מהאוויר בעומק שטח מצרים, עד שהמצרים החליטו להפסיק את מלחמת ההתשה.
 
במלחמה זו השתתף סבא שלי בתור קצין במחלקת המחקר של חיל המודיעין. אחרי מבצע קדש הייתה תקופה של שקט, אבל בשנת 1965 קם ארגון המחבלים הפלסטינאים "פתח" שהחל להילחם בישראל ודרש מכל מדינות ערב להשתתף במלחמה.
בשנת 1967 החליט הנשיא המצרי נאצר לאסוף את הצבא המצרי על גבול ישראל ולסגור את מיצרי טיראן לשיט הישראלי לאילת. ישראל החליטה לא לחכות להתקפה המצרית ויצאה למלחמת ששת  הימים. המלחמה נקראת כך מפני שישראל כבשה את חצי האי סיני את רמת הגולן ואת הגדה המערבית במשך שישה ימים. במלחמה הזאת השתתף סבא שלי בתור קצין בחיל המודיעין שהיה אחראי על צבאות סוריה לבנון ועיראק. הנשיא המצרי סאדאת החליט לפתוח במלחמה נגד ישראל. כדי להגביר את סיכויי הניצחון הוא כרת ברית עם נשיא סוריה אסאד.
מצרים וסוריה תקפו את ישראל ביום הכיפורים בשנת 1973 כי הם חשבו שיותר קל לתקוף כשכול היהודים בבתי הכנסת. כמה ימים אחר כך הצטרפה גם ירדן למלחמה. בימים הראשונים הצליחו הערבים להשיג הצלחות גם בסיני וגם ברמת הגולן. אבל מדינת ישראל התגברה והצליחה להכות את כול שלוש המדינות. במלחמה זו השתתף סבא שלי כקצין ביחידה 8200.

במשך כל השנים שבין המלחמות נמשכו הפיגועים מצד המחבלים הפלסטינאים. הם יצאו מירדן ומלבנון לתוך שטח ישראל. ב-1970 החליט מלך ירדן חוסיין לגרש את המחבלים מירדן והם התרכזו בלבנון. משם  נלחמו בישראל כולל בירי רקטות לעבר ישובים ובעיקר על קריית שמונה. הם גם תקפו יעדים אזרחיים ולמשל את בית הספר במעלות. בתקופה הזאת היה סבא שלי אחראי במודיעין על המלחמה במחבלים. 

 
כאשר התגברו הפיגועים מלבנון החליטה ישראל ב-1978 לפתוח במבצע צבאי שמטרתו להרחיק את המחבלים מהגבול. למבצע קראו מבצע ליטני. במבצע זה סבא שלי עלה על מוקש בשטח לבנון ונפצע קל.
בשנת 1982 החליטה ישראל לשוב ולתקוף את המחבלים בלבנון משום לא חדלו מהפיגועים נגדה וגם החלו לפגוע בישראלים ויהודים בעולם. במלחמה זו הגיע צה"ל עד העיר ביירות, ששם הייתה המפקדה של יאסר ערפאת שהיה מנהיג הפלסטינאים. ערפאת נאלץ לעזוב את לבנון לטוניס. אבל ישראל לא ויתרה ותקפה אותו גם שם גם מהאוויר וגם מהים.במלחמת שלום הגליל(לבנון הראשונה) השתתף סבא שלי בתור מפקד במודיעין של פיקוד צפון. אחרי שהמחבלים הפלסטינאים עזבו את לבנון התחזק בלבנון ארגון החיזבאללה בראשות חסן נסראללה וגם הוא נלחם בישראל.

בשנת 2006 החליט נסראללה לחטוף חיילים ישראלים בגבול, ותקף סיור של צה"ל. שני חיילים נהרגו אבל ישראל חשבה שהם שבויים מפני שהחיזבאללה חטף את הגוויות שלהם ללבנון. ישראל תקפה  את לבנון וזאת הייתה מלחמת לבנון השנייה. במלחמה זו סבא שלי כבר לא השתתף כי כבר קיבל פטור ממילואים כי היה מבוגר מדי.

 
משנת 1948 ועד היום (2016) לא השלימו הערבים והפלסטינאים עם קיומה של מדינת ישראל וניסו לתקוף אותה ולהשמיד אותה. הם לא מוכנים להכיר במדינת ישראל כמדינת העם היהודי. לכן הסכסוך בין ישראל לעולם הערבי נמשך. גם מדינות ערביות שלא הייתה להן ברירה וחתמו שלום עם ישראל מנסות להמעיט את הקשרים עם ישראל. כך יוצא שגם היום אין שלום אמיתי בין ישראל לבין הערבים. לכן על מדינת ישראל להיות מוכנה להגן על עצמה למקרה שמדינות ערב והפלסטינאים יתקפו אותה. מוכנות כזו פירושה לקיים צבא חזק ויכולת טכנולוגית ממדרגה ראשונה.
 

המשפחה שליסבתא תמר (סבתא שלי) 

סבתא תמר נולדה בתל אביב בשנת 1938. היא למדה בתל אביב והכשירה את עצמה להיות מורה למלאכת יד. היא הייתה חברה בתנועת הצופים. בצבא שירתה בפיקוד ההדרכה בתפקיד של כותבת שלטים וגרפיקאית. סבא יהושע הגיע גם הוא לשרת באותה היחידה וכך הכירו. הם נישאו בשנת 1961 ונולדו להם שלושה ילדים: אביב, אפרת ואסנת.

סבא משה צור (אבא של סבא)

סבא משה צור נולד בשנת 1907 באוקראינה. בנעוריו התקרב לציונות והכשיר את עצמו לעלות לישראל. כשעלה ארצה הוא השתתף בהפרחת השממה-ייבוש ביצות בבנימינה וחריש בפרדסים ברמת השרון. יותר מאוחר עבד כפועל מתכת וייצר סירים. הוא הכיר את סבתא ריבה שעבדה כגננת בתל אביב. הם נישאו ונולדו להם שלושה ילדים: יהושע, שמואל וחיותה. סבא משה וסבתא ריבה חיו ברמת גן.

סבא שלמה עמבר(אבא של סבתא)

סבא שלמה עמבר נולד בעיראק כנראה בשנת 1911. עוד כשהיה נער עלה סבא שלמה לישראל יחד עם אמו ואחיו. בארץ למד שלמה בבית ספר יסודי ותיכון ואחר כך עבד כפקיד של שופט. לאחר הקמת מדינת ישראל עבד סבא שלמה במשרד הביטחון והיה אחראי על ביטוח ועל קשר עם אוכלוסייה ערבית. סבא שלמה הכיר בהתכתבות את סבתא נעמי שחיה בעיראק, נסע לשם התחתן איתה ושניהם עלו ארצה. נולדו להם שלוש בנות: תמר, רות ויעל. סבא שלמה וסבתא נעמי גרו בתל אביב ועברו לרמת גן.
 
תשע"ו, 2016

מילון

מקרה הכול
מצב שבו כל מדינות ערב מתקיפות את ישראל (כמו במלחמת יום כיפור)

ציטוטים

”חשוב שמדינת ישראל תשמור על עוצמה צבאית ועליונות טכנולוגית“

הקשר הרב דורי