מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמות חיי

סבא ואני
סבא בר מצווה
סיפור חיי של סבא שלמה

אני שלמה אמיתי, נולדתי בתאריך 06.10.1946 להורי, משה ונחמה אנטקס. 
 
התגוררנו ברחוב נצח ישראל 7 תל אביב (בין הבימה לכיכר רבין), שם עברה עלי ילדותי. בשנת 1948 פרצה מלחמת העצמאות אותה אינני זוכר, כי הייתי ילד בן שנתיים, למרות זאת שמעתי הרבה סיפורים על המצב הקשה ששרר בארץ עקב ניסיון הפלישה של הערבים. למרות היותנו מעטים מול רבים, הבסנו את הערבים עם הרבה הרוגים ונפגעים.
 
שקט יחסי שרר בארץ עד שנת 1956 כאשר נשיא מצרים דאז ג'מל עבדול נאצר החליט לחסום את תעלת סואץ, שהייתה נתיב מים בין לאומי .ישראל יצאה למלחמה והצטרפו אליה כוחות של אנגליה וצרפת מצרים הובסה וישראל שלטה בכל חצי האי סיני ונאלצה לסגת כעבור מספר חודשים כתוצאה מלחץ בין לאומי כבד.
 
במלחמה הזאת הייתי ילד בין שמונה. זכור לי היטב שהעירייה חילקה לתושבים שקי יוטה אותם מילאנו בחול ויצרנו מאין מקלט מחסה בכניסות לחדרי המדרגות. המלחמה ארכה שישה ימים וישראל שלטה בכל מדבר סיני.  כעבור מספר חודשים, בעקבות לחץ בין לאומי כבד, נאלצה ישראל להחזיר את כל השטח למצרים.
 
פעם נוספת שרר שקט יחסי עד שנת 1967 שבה הייתי חייל משוחרר חודש ימים. בפרוץ מלחמת ששת הימים גויסתי למילואים והצטרפתי לכוח שריון של טנקי שרמן אשר פרץ את הציר לעיר קונטרה שברמת הגולן היינו תחת הפגזה לא קשה במיוחד והמטרה הוסגה תוך יומיים. מלחמה זאת הסתימה תוך שישה ימים בתבוסה מוחצת של מצרים סוריה וירדן.  מדינות ערב היו מופשלות ומובסות, בישראל שררה אופוריה מוגזמת, נכתבו ספרי מלחמה רבים שמשבחים את צה"ל. כל קצין בכיר בצבא הפך להיות נערץ.
 
עם ישראל נרדם בשמירה עד פרוץ מלחמת יום הכיפורים (שש שנים מאוחר יותר). המלחמה הרביעית הייתה מלחמת יום הכיפורים, ביום הולדתי בשישי לאוקטובר באמצע הצום הגיעה שליח לבית וקרא לי להתייצב בבית ספר סמוך למקום מגורי. בסביבות השעה 9 בערב יצאנו בשיירה ארוכה אין סופית של  אוטובוסים משאיות ומכוניות פרטיות. הנסיעה ערכה כ-10 שעות ועם שחר הגענו לבסיס רפידים שבסיני לאורך כל הדרך הייתה הרגשה שאנו יוצאים לעוד מלחמת בזק, אך הפעם זה היה שונה.
 
עם הגיענו לבסיס הותקפנו על ידי ארבעה מטוסי מייג מיצריים אשר פגעו במרפאת הבסיס וגרמו לנפגעים רבים.  אני סופחתי לחטיבת שריון שהתחילה בהתקדמות לעבר תעלת סואץ ספגנו אש קשה מהמצרים והיו הרבה נפגעים אשר עזרתי בפינויים עם נגמ"שים. זאת הייתה מלחמה קשה מאד שנמשכה 24 ימים ונשארה בזיכרוני עד עצם היום הזה.  
 
חזרתי אחרי המלחמה שבור נפשית. מלחמת יום הכיפורים השאירה את עם ישראל פגוע ומדמם עם 2500 הרוגים ו 10,000 פצועים. זוהי מלחמה שיצרה טראומה בעם ישראל. למרות שבסופה כתוצאה ממתקפות הנגד של ישראל, יצאנו כשידנו על העליונה.
 
לאחר המלחמה הוקמו ועדות חקירה שבחנו את תפקודם של ראשי הצבא והממשלה. הודחו קצינים רבים מהצבא. כעבור מספר חודשים נולדו לנו תאומים שי וטל שהביאו אושר גדול. המצב בארץ היה קשה עקב התסכול מתחילת מלחמת יום הכיפורים.  ועדות חקירה הוקמו וויכוח פוליטי שהביא למהפך בשלטון כאשר הליכוד ניצח את העבודה ובפעם הראשונה, מנחם בגין מהליכוד נבחר לראש ממשלה. המצב הביטחוני היה מתוח אך בשליטה .
בשנת שמונים וחמש פרצה מלחמת לבנון הראשונה כאשר כוחות צהל נכנסו ללבנון כדי להילחם בצבא חיזבאללה אשר שלט ביטחונית בלבנון.שלושת ילדינו בגרו התגייסו לצבא בכך תמה תקופת שרותי בצבא אבל הדאגה לילדים הייתה גדולה. רן היה קצין תובלה אשר היה נע בין כל היחידות הלוחמות . שי היה קצין בצנחנים ועסק בביטחון שוטף. טל היה לוחם ביחידת מגלן צנחנים והשתתף במלחמת לבנון השנייה אשר השאירה בו חוויה קשה וגרמה לנו כהורים דאגה גדולה מאוד.
 
אלה תולדות משפחתי הקטנה ותרומתה להגנת מדינת ישראל אשר מאוד יקרה ללבנו ונמשיך לתרום ככל יכולתנו עם הבנים והנכדים שימשיכו בדרך זו.
 

מילון

שקי יוטה
שקי יוטה הם שקים למילוי חול שמשמשים להגנה מהפצצות

ציטוטים

”הנסיעה ערכה כ-10 שעות לאורך כל הדרך הייתה הרגשה שאנו יוצאים לעוד מלחמת בזק.“

”אלה תולדות משפחתי הקטנה ותרומתה להגנת מדינת ישראל אשר מאוד יקרה ללבנו“

הקשר הרב דורי