מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמה על החיים

בתמונה אני וסבא שלי
בתמונה סבא שלי והוריו
סבא אבי בחיל הים

לסבא שלי קוראים אבי (אברהם) גיורא, הוא נולד בתאריך 1951.7.23 בשכונת חליסה שבחיפה (ישראל).

סבא שלי אבי גיורא והוריו

תמונה 1

הסיפור הבא הוא מתקופת הצבא שלו והוא מסופר מנקודת המבט שלו.

ביום כיפור בשנת 1973, כשהייתי בבית הכנסת יחד עם סבי ואבי, נשמעה אזעקה. הייתי אז חייל, הרמתי טלפון למפקד שלי והוא אמר לי מיד לבוא. שאלתי את הרב של סבי אם אני יכול להפסיק לצום והוא ענה שאני יכול לשתות מים. אבי הסיע אותי לבסיס במכוניתו, בדרך ראינו משאיות צבאיות נוסעות במהירויות מטורפות בכבישים. כשהגעתי לבסיס ההדרכה שבו שירתי ביקשו ממני מיד להצטרף לצוות הסטי"ל, ספינת טילים, אח"י – אניית חייל הים, אילת. יצאנו בערב להפלגה לכיוון סוריה, הגענו לאזור העיר לטקיה שבצפון סוריה.

המטרה הייתה מסוף דלק – לפוצץ את המצופים שבעזרתם תדלקו, כדי שלא יהיה להם דלק. על כל מצוף היה משאבת נפט. הגענו בלילה התקרבנו למצופים, מרחק קטן מהם, וירינו בתותחים מטווח מאוד קצר במצופים. טבענו 4 מצופים ואז הסורים הבינו שקרוב מאוד לחופם ישנם סטי"לים ישראליים ופתחו באש מטנקים שהיו על החוף ותותחים. כמות גדולה של אש, שלא ראיתי בחיים שלי. קיבלנו הנחיה לברוח ולהתרחק מהחוף. לספינה 4 מנועים מאוד חזקים אבל אז פתאום – טראח, המהירות שלנו נפלה. התקבלה הודעה ברשת הקשר הפנימי שפגז חדר לחדר המכונות בספינה. הספינה בקושי התקדמה. נפלו פגזים סביבנו ואז התברר ששני מנועים התפוצצו מעומס המאמץ עליהם. המשכנו לאט לאט להתרחק מהחוף. היה מפחיד מאוד. פחדנו שיפגעו בנו. הצלחנו בסוף להתרחק ולמזלנו שום פגז לא פגע בנו. את הדרך חזרה מסוריה עשינו בלילה באיטיות והגענו לפנות בוקר לנמל חיפה עייפים אך למזלנו הרב בחיים.

אחד הדברים שהרגיע אותי מאוד במלחמה כשהייתי על הסטי"ל היה שאם טיל אויב או פגז יפגע בספינה אז לא יישאר ממני כלום, כלומר אין מצב שאני חוזר פצוע, אם אני חוזר אני חוזר שלם ואם קורה משהו אני לא חוזר בכלל.

הזוית האישית

מיקה: התכנית יצרה זמן איכות עם סבא שלי. אני רוצה לאחל לו הרבה בריאות ושהיו לנו עוד הרבה רגעים מיוחדים ביחד.

 

מילון

סטי"ל
סטי"ל זה ספינת טילים של חייל הים

ציטוטים

”"אם אני חוזר אני חוזר שלם ואם קורה משהו אני לא חוזר בכלל"“

הקשר הרב דורי