מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלוב לישראל – גאולה מזרחי

גילה וחושן
תמונה מעברה של גילה
סיפור עלייתם של סבי וסבתי מלוב

שמי גאולה מזרחי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי. סיפורי עוסק בעלייתה של משפחתי מלוב.

סבא רבא שלי, שלום, נולד בשנת 1928 בלוב. כשהיה בן 10 התחילו הנאצים לחוקק חוקים נגד היהודים בלוב, הם פיטרו את היהודים ממקומות העבודה שלהם והגבילו את חייהם. בשנת 1940 התחילו ההפצצות על בתי המשפחה של סבא שלי. כולם ברחו אל ההרים וגרו במערות, שם הם סבלו מרעב וממחלות. לסבא רבא שלי נפטרו ארבעה אחים מרעב וממחלות. הם נשארו במערה במשך שלוש שנים. במהלך שנים אלו הם שמעו פיצוצים מחוץ למערה, חלק מהיהודים נתפסו ועברו למחנה הריכוז ג'אדו. בסיומה של המלחמה הם חזרו לבתיהם וראו שהכל הרוס.

סבא רבא שלי עלה לארץ ישראל בשנת 1949 ושאר בני משפחתו עלו בשנת 1951. סבא רבא וסבתא רבתא הוכרו על ידי המדינה כניצולי שואה, נלקחו מהם עדויות על ידי "יד ושם" והועלו לאתר שלהם בחלק של שואת יהדות לוב.

הזוית האישית

גאולה: אני מאחלת בריאות לכולם, נהניתי להשתתף בתכנית.

מילון

מחנה ג'אדו
מחנה ג'אדו (ערבית: جادو, איטלקית: Giado) הוקם בלוב תחת שלטון גרמניה הנאצית, בבסיס צבאי לשעבר ביישוב בעל אותו שם השוכן כ-180 ק"מ מדרום-מערב לטריפולי. אל המחנה הועברו כ-2,600 מיהודי קירנאיקה, חלקה המזרחי של לוב, ו-562 מהם מתו ברעב, במחלות ובעינויים. על אופי המחנה ניטשת מחלוקת: יש המגדירים אותו כמחנה ריכוז, ויש המגדירים אותו כמחנה עבודה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חלק מהיהודים נתפסו ועברו למחנה הריכוז ג'אדו. בסיומה של המלחמה הם חזרו לבתיהם וראו שהכל הרוס“

הקשר הרב דורי