מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מכפר סארם לאורה

שושנה הילי ושני
שושנה בצעירותה
באניה לארץ ישראל

שושנה לביא מספרת את סיפורה:

בהתחלה קראו לשושנה אורה על שם אחותה ז"ל, כאשר עלתה לארץ שינו לה את השם לשושנה. לפני שהיא התחתנה שם המשפחה שלה היה מנצור. אחרי שהיא התחתנה השם משפחה שלה היה לביא. שושנה נולדה בתימן בשנת 1933 בחול המועד פסח.

שושנה הייתה האחות השלישית שנולדה. הם היו מאוד קשורים אחד לשני במשפחה, הם היו ארבע אחיות ואח בכור אחד. שושנה גדלה בכפר סארם שבתימן. היא הייתה אוהבת לטייל בסביבה בה גרו. בבית של שושנה היו שלושה חדרים גדולים וחצר גדולה. הבית שלה היה עשוי מאבנים. התחביבים של שושנה היו לשיר, לחקות את ההורים בכל דבר, והיא אהבה לשחק מחבואים וחמש אבנים.

שושנה בצעירותה

תמונה 1

שושנה עלתה לארץ בשנת 1945. בעלייה זו עלו ילדים ללא הורים. הם עלו מסארם לעדן דרך תעלת סואץ לארץ ישראל, הגיעו לעתלית ומשם נשלחו לבדיקות בחיפה. הבנות נשלחו לרעננה והבנים נשלחו לשפיה. ברעננה הן גרו בתנאים קשים, באוהלים, למדו בסככות. היה להם שם מנהל רוסי שדאג להם מאד. המנהל סיפר להם שבארץ צמו יום אחד בגלל שהאנייה שלהם לא טבעה והם ניצלו. המנהל היה יורד עם מנורת נפט בלילות כדי שלא יפחדו. יום אחד קמו בבוקר וראו נחש ארסי. שושנה נשארה ברעננה עד שנת 1948, משם עברה לנוה עמיאל שבשדה יעקב. הם חשבו להקים היאחזות אך לא היו מספיק חבר'ה.

המחזור של שושנה מנוה עמיאל

תמונה 2

בשנת 1949 אחיה עלה לארץ והיא התאחדה איתו ועם שתי אחיותיה (אחות אחת עלתה איתה ואחות אחת עלתה שנה אחריה). הם עברו כולם יחד לעין כרם.

שושנה התחתנה בתאריך 20/10/53

שושנה ביום חתונתה

תמונה 3

בשנת 1963 עלו לאורה, כאשר היו לה כבר שלושה ילדים. באורה נולדו לה עוד שני ילדים. שושנה גרה עד היום באורה.

הזוית האישית

שושנה לביא השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי הילי דוידוביץ ושני חרר. התכנית נערכה בבית הספר עין הרים בעין כרם, התשע"ט.

שושנה, הילי ושני במהלך התכנית 

תמונה 4

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בהתחלה קראו לי אורה על שם אחותי, אחר כך שינו את שמי“

הקשר הרב דורי