מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מכפר יהושוע לעין יהב לבאר טוביה

סבתא ואני בערבה
סבתא רוכבת על סוס
סבתא צילה ממקימי מושב עין יהב

נולדתי במושב בצפון ושמו כפר-יהושע , מושב חקלאי. באותה תקופה לא היו לילדים צעצועים ומשחקים והיינו צריכים להמציא משחקים. בגן הינו מטפסים על עצים, משחקים בארגז חול ושאר מתקנים לילדים. כשבגרנו היינו כל ילדי השכונה נפגשים ברחוב ומשחקים משחקים כגון: גולות, קלאס, חמור ארוך, רווק זקן, מחניים, עמודו, ועוד משחקים שונים.
ההורים היו עובדים במשק כל היום כך שלא היה להם זמן אלינו. האחים הגדולים היו צריכים לשמור על האחים הקטנים. בשבתות היינו מטילים באזור ברגל ובחורף הינו הולכים לטיול לחורשה ליד הכפר שהיו בה הרבה פרחים מכל המינים והצבעים ובעיקר כלניות מכל הצבעים.
כשהייתי בכיתה י"ב התארגנה קבוצה של נערים ונערות מתנועת המושבים כולל בתי ספר חקלאים. הקימו גרעין שנועד להקים היאחזות נחל בערבה, בעין יהב.  במשך השנה הינו עושים כנסים של הגרעין שאליו הגיעו נערים מכל הארץ. בכנסים אלו הכרנו אחד את השני. בסיום כיתה י"ב יצאנו לטירונות  שנמשכה חודש וחצי  והייתה קשה מהרגיל.  לאחר הטירונות ירדנו כל הגרעין  לעין יהב . עין יהב הייתה היאחזות נחל שקמה שנתיים קודם על ידי הגרעין הראשון ששמו היה גרעין "נאות".
מושב עין יהב נמצא בערבה והיה המושב הראשון שהוקם בערבה. בהיאחזות עין יהב החיים התנהלו גם במתכונת צבאית וגם במתכונת חקלאית.
היה סגל צבאי, היו מסדרים הייתה כיתת כוננות, היה לנו נשק, הייתה לנו משכורת צבאית ויצאנו פעם בחודשים הביתה, (לפעמים היציאה היתה נדחית בעקבות היעלמות כלבו של המ"פ…). הבנים היו יוצאים לחצי שנה להכשרה צבאית  וחוזרים לאחזות .
בנוסף למתכונת הצבאית היתה מתכונת אזרחית שכללה עבודה בגן ירק, במטע תמרים ועוד עבודות בחקלאות. חברי ההיאחזות היו חיילים צעירים שהיו צריכים לדאוג לכל צרכיהם בעצמם. כל שבוע היה עולה קומנדקר לבאר-שבע והיה מביא אספקת מזון, דואר, חיילים שחזרו מחופשה ויתר צרכי ההיאחזות. הנסיעה הייתה דרך מעלה העקרבים והרבה פעמים היו נתקעים בדרך בגלל פנצ'רים כך שהנסיעה לקחה שעות רבות.ברגע שהאספקה הייתה מגיעה להיאחזות כל החברה היו באים לקבל את הדואר מהבית. מכיוון שבאותה תקופה לא היו טלפונים הקשר היחיד היה מורס לפיקוד דרום. בגן הירק הינו מגדלים עגבניות חצילים פלפל ועוד ירקות .  באזור היו נחשים ארסיים  כגון שפיפונים ,וצפיים שהיו מתחבאים בתוך צינורות ההשקיה ונמצאים גם באזור הבתים בהיאחזות. כל נחש שנתפס היה נכנס לכלוב עם עכברים וכל כמה זמן היו מביאים אותם למכון הזואולוגי בתל אביב ומקבלים 20 לירות על כל נחש. היה חדר אוכל משותף בו היו מכינים ארוחות לפי הזמנה  ובעיקר ביום שבת בבוקר. ביום שישי בערב היו לובשים חולצות לבנות ואוכלים ארוחה חמה ושרים שירי שבת. באותה תקופה היו בנגב מחבלים שעברו מירדן לישראל לעשות פיגועים בכביש שירד לאילת. על יד עין יהב היה שבט בדויים ששיתפו פעולה עם הצבא בתור גששים. בכל-פעם שהיה פיגוע היו לוקחים אותם לעלות על עקבות המחבלים.
 
באותה תקופה בעין יהב  נטעו  את עצי התמר הראשונים שהגיעו מעירק דרך קיבוץ כנרת. גדי ניהל את מטע התמרים.  באותו זמן רצה שנהיה חברים וכל יום העיר אותי לפנות בוקר כדי לצאת אתו למטע. לאחר שנה התחתנו בעין יהב. בשנת 1962 בן גוריון החליט ליישב את הערבה ותכננו את המושב הראשון להקים בעין יהב שנמצאת בנחל ערבה. בשנת 1964 התחתנו. לחתונה הגיעו האורחים באוטובוסים ישנים דרך כביש לא סלול שהיה הדרך לאילת. רוב האורחים הגיעו מכפר יהושע ובאר טוביה.החתונה נערכה בעמק רחב שנקרא ה"עמק הנעלם" בו גדלו תמרים. העמק הואר בלפידים. הרב שחיתן אותי היה הרב של תנועת המושבים מנהלל. לפני החופה הוא ביקש לשתות גוגל מוגל שיהיה לו קול צלול. לחופה הגענו בטרקטור ולאחריה כל האורחים הלכו למסיבה. קיבלנו חדר משפחה שהיה קטן ונחמד, אך לצערנו, חזרנו לבאר טוביה למשק של ההורים של גדי  לאחר שאמא של גדי נפטרה.בהתחלה גרנו יחד עם ראובן אבא של גדי וגידלנו ירקות ועצי פרי. לאחר כשנתיים קנינו משק במושב בו בנינו לול גדול לתרנגולי הודו, רפת לגידול עגלים והמשכנו לגדל ירקות ולשתול מטעים. בשנת 1966 נולדה מאיה אמא של יובל. בשנת 1968 נולד עמית ובשנת 1974נולדה נועה.   בשנת 2000 יובל בנם של מאיה ואבי נולד בתל-אביב.לאחר שיובל חזר הביתה עם אימו ביליתי ועזרתי לאמא החדשה בטיפול בילד. לאחר מכאן הייתי מגיעה כל שבוע ברכבת לעזור למאיה ולשמור על יובל ולאחר מכאן גם על אחיו גיא וטליה התאומים. בשנת 2006 עברה משפחתם לעשרת, יישוב קהילתי במרחק 15 דקות נסיעה מביתי בבאר טוביה כך שיותר קל לי לבוא לעזור להם. במשך השנים נולדו לי עוד 5 נכדים שגרים לידי בבאר טוביה. בעלי גדי ממשיך לעבוד במשק ואנחנו מאושרים עם הילדים והנכדים שנמצאים בקרבתנו. 

מילון

פדיונים
מחבלים

שטינקרים
מלשנים

ציטוטים

”באותה תקופה לא היו לילדים צעצועים ומשחקים והיינו צריכים להמציא אותם בעצמנו“

הקשר הרב דורי