מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מכפר בתימן למושב בארץ

טריה והילי בעבודתן על הסיפור של טרייה
טריה והילי בעבודתן על הסיפור של טרייה
מתימן למושב אורה

שמי טרייה אבדר, נולדתי בתימן. הייתי חמישית  מתוך שבעה אחים ובגלל זה התייחסו אליי שונה משאר אחיי, ממני ציפו ליותר. כשהיינו בתימן היה לנו בית של ארבעה חדרים, והחפץ שהיה הכי חשוב לי בתימן היו התכשיטים שלי. התחביב שהכי אהבתי לעשות בתימן זה לרקום דברים כמו צעיפים כובעים ועוד… בתור ילדים שיחקנו כדורגל, חמש אבנים, קלאס ומחבואים.

אני זוכרת שבתימן היה לנו מטעים ושטחים חקלאי. לא הייתי הולכת לבית ספר, הייתי עוזרת להורים שלי. את בעלי הכרתי בתימן והיינו כבר חברים מגיל קטן. החתונה שלי הייתה במושב בתימן. התחתנתי כשהייתי בת 12 וילדתי שני ילדים. עליתי איתם מתימן לארץ ישראל. עליתי לארץ בשנת 1949 עם שני ילדים ואחד מהם חטפו.

כשהגענו לארץ היינו בראש העין חצי שנה בערך. שאלו אותנו האם אנחנו מעוניינים לגור בעיר או במושב. העדפנו מושב. הגענו לאורה, בה אנחנו חיים עד היום.

הזוית האישית

טרייה אבדר השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי התלמידה הילי גינזברג. התכנית נערכה בבית הספר עין הרים בעין כרם, התשע"ט.

מילון

חטיפת ילדי תימן
פרשת ילדי תימן היא פרשת היעלמותם של פעוטות בני עולים חדשים, כשני שלישים מהם מיהדות תימן, בין השנים 1948–1954.

אורה
אוֹרָה הוא מושב הנמצא דרומית מערבית לירושלים אשר נוסד בשנת 1950 על ידי יוצאי תימן ויוצאי מרוקו אשר עלו יחד והתערבבו עם השנים. המושב שוכן על הר אורה שגובהו 848 מטרים מעל פני הים, אחת הפסגות הגבוהות בהרי ירושלים. בשטח ההר מתחם לשלוש הדתות שנבנה ביוזמת מיס קרי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ממני ציפו ליותר“

הקשר הרב דורי