מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מכסה היציקה

אני וסבתא בתכנית
סבתא חיילת בצבא
מזכרת אחרונה מאבא

מבית היתומות בירושלים, לקיבוץ טירת צבי ולתל אביב

שמי אילה ברעם (פדר) נולדתי בשנת 1932 ביפו בישראל. אני דור רביעי בארץ עם שורשים דתיים. הוריי באו ממשפחה דתית, אבל הם לא דתיים. אמא באה מטבריה ואבא מצפת. גדלתי בתל אביב ועברתי לתקופה ארוכה של כ- 10 שנים לירושלים לבית יתומות. לאחר חזרתי לתל אביב עבדתי כמזכירה.

בגיל 7 הכניסו אותי לבית היתומות החרדי לבנות שבירושלים ושם הייתי 10 שנים. בבית היתומות 250 ילדות ו-2 אולמות שינה בכל אחת 125 ילדות. למדנו תורה חשבון ופרושי ראש"י. בהפסקה הייתה חצר גדולה כולן שיחקו באותו מקום מגיל 5 – 16 וחצי. שיחקנו בחמש אבנים, גומי, חבל וקלאס.אחרי שעזבתי את בית היתומות שלחו אותי לקיבוץ דתי טירת צבי.

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%942

כיתה ב' עד גיל 16- בית ספר חרדי בירושלים בבית היתומות

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%945

בקיבוץ טירת צבי, הייתי שמה שנה ולאחר זאת נסעתי לתל אביב. הלכתי שמה ללשכת עבודה וביקשתי עבודה עם לינה מכיוון שלא היה לי איפה לישון. קיבלתי את העבודה טיפלתי בשתי בנות קטנות ולאחר שנה בערך התגייסתי לצבא. הייתי בחיל התותחנים נ"מ, הייתי שם שנתיים. קיבלתי אות על השתתפותי במלחמת שלום הגליל, כשעבדתי במשרד הביטחון. הייתי פקידת כוח אדם ואלחוטאית בצבא. עבדתי במשרד הביטחון.

לאחר שהשתחררתי הלכתי גרתי אצל דודתי שנה .אחר כך אחותי הגדולה לקחה חדר בתוך משפחה ואחותי הקטנה שהשתחררה מהצבא הלכנו לגור בחדר קטן.  בחדר היו רק שתי מיטות ושולחן קטן אז אני ואחותי הקטנה ישנו במיטה אחת ואחותי הגדולה ישנה במיטה אחרת ככה היינו שלוש שנים. אכלנו סנביצים או במסעדת הפועלים כי לא היה איך לבשל.

בהמשך הכרתי את בעלי בחוף הים בתל אביב: הוא שיחק מטקות עם חבר ואני שלא ידעתי איך מחזיקים אפילו מטקה ביקשתי להצטרף. הוא אמר לי חכי שנסיים את הסבב. מאז אנו ביחד 56 שנה.

 מכסה היציקה בבית החרושת של אבי

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%941

את מכסה היציקה אבי ייצר בבית חרושת יציקה בשם: "שוחט את פדר", ששם היו מיצרים גם נשק בזמן המלחמה. את מכסי היציקה עדיין יש ביפו וזו מזכרתי האחרונה ממנו. את מכסה היציקה אבי היה מייצר במפעלו. המפעל נקרא  "שוחט & פדר" (שוחט את פדר). פדר הוא שם אבי ושוחט הוא שם שותפו למפעל.

האלבום של סבתא אילה והנכדה נועם            

הזוית האישית

סבתא אילה ברעם

רציתי לומר לך נכדתי שאני אוהבת אותך מאוד ואת דרך ההתנהגות שלך כלפי וכלפי אחרים. הלוואי שיהיו הרבה כמוך, שמכבדת אנשים באשר הם ועוזרת לאנשים אחרים שצריך. שמחתי לפגוש אותך, נכדתי, פעם בשבוע, לשבת אתך, לכתוב זיכרונות על העבר שלי, ולראות איך את מתעניינת בעברי ומאזינה לי בקשב רב. את קטנה בגיל וגדולה בידע שלך בהרבה פרטים. שפת העברית שלך היא שפה ברורה.

הנכדה נועם

רציתי לומר לסבתא אילה, את סבתא מדהימה ולמדתי עלייך הרבה דברים שלא ידעתי קודם. היה לי כיף לעשות אתך את המצגת הזאת בקשר הרב דורי ובכלל, שאת באה בכל יום שני! יש לך עבר מעניין ומרגש, וזה לא עבר שיש לכל אחד. את לימדת אותי עליו והיה לי מאוד כיף להכיר אותו ואותך יותר! מקווה שנהנית גם את בקשר הרב דורי!

מילון

טירת צבי
טִירַת צְבִי הוא קיבוץ בעמק בית שאן, כשבעה קילומטר מדרום לבית שאן, ובסמוך לשפך נחל בזק לנהר הירדן. הקיבוץ נוסד בכ\\\"א בתמוז תרצ\\\"ז (1937) במסגרת ישובי \\\"חומה ומגדל\\\", בידי חברי ברית חלוצים דתיים (בח\\\"ד) שעלו מגרמניה, מפולין ומרומניה, והשתייכו לשתי קבוצות: קבוצת שח\\\"ל וקבוצת רודגס, אליה נוספו חברים שעברו הכשרה בכפר יעבץ. הקיבוץ משתייך לתנועת הקיבוץ הדתי, שהוקמה על ידי חברי תנועת \\\"הפועל המזרחי\\\".

ציטוטים

”שמחתי לפגוש אותך, נכדתי, פעם בשבוע, לשבת אתך, לכתוב זיכרונות על העבר שלי“

הקשר הרב דורי