מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מיתמות למשמעות

אוריה ונורית לב
אני ומשפחתי בשלג בשנת 1950
סיפור חייה של נורית לב שהתיתמה, נישאה, ניהלה בתי ספר ומצאה עיסוקים חדשים גם היום

סבתא נורית מספרת את סיפורה: מיתמות למשמעות

הורי פליציטס שניידר וליאו שניידר עזבו את גרמניה, אמי את העיירה צילנציג ואבי את העיר קובלנץ כחלוצים למקום הכשרתם ביגוסלביה. הם הכירו בהכשרה ושם גם נישאו. שם משפחתם היה זהה וכך התחברו באהבתם.

בשנת 1936 עלו לארץ בתום הכשרתם, לקיבוץ גבעת השלושה. הם עלו לארץ כחלוצים עדיין, לא כפליטי השואה. אחיה של אמי קורט שניידר והוריה וילי והנרייטה שניידר נשארו בגרמניה והובלו לתאי הגזים במשלוח האחרון של היהודים הגרמנים  לאושוויץ.

אבא שלי

תמונה 1

 

אימא שלי בצעירותה, בשנת עליתה לישראל – 1936

תמונה 2

נולדתי בבינימינה בשנת 1943 בהיותי בת  ארבעה חודשים אבי נפטר ממחלת הטיפוס ואמי נותרה אלמנה מטופלת באחי דרור בן חמש וחצי ובי תינוקת קטנה. אמי נותרה ללא מקור פרנסה בימים של טרום הקמת המדינה.

אני ואחי דרור יתומים מאב

תמונה 3

אחותה אספה את שלושתינו אל ביתה בנווה שאנן שבחיפה. בשנת 1950 ירד שלג בכל הארץ וגם בנווה שאנן. חויתי חוויה שעד היום אני זוכרת. בהיותי בת שבע עברנו לקריית חיים. שם גרתי עד לנשואי לעמוס לב סבא של אוריה. צבר מצד אביו דור רביעי  יליד הארץ.

את חינוכי קבלתי בקריית חיים בבית הספר היסודי אהרון דויד גורדון. הלימודים בבית הספר העממי אז היו שונים. ראשית היינו מעט ילדים בשתי כיתות מקבילות בלבד. מחנכת הכתה וכן מחנך הכתה בכתה ו' ז'-ח'. ישבנו בטורים והמורה היה מרצה לנו על נושאים שהיום כבר לא קיימים כמו מולדת, מלאכת יד ועוד. לא היו מחשבת אפילו לא היה מקרן שקופיות. לא היו מגרשי ספורט וכן בקושי היו אביזרי ספורט. כמובן שלא הייתה חטיבת ביניים ולמדנו עד כיתה ח' בבית הספר היסודי.

כתה ז' בית ספר גורדון קריית חיים

תמונה 4

בשנת 1958 התחלתי את לימודי בבית הספר תיכון קריית חיים, היינו שתי כיתות בתיכון אחת כיתה ספרותית  והשנייה כיתה ריאלית (מתמטית). אני למדתי בכיתה ספרותית. קבלתי ביום הלימודים תעודת בגרות טובה. כשסיימתי, התגייסתי לצבא.

 

שרתי בצבא ושם כבר התחלתי ללמוד באוניברסיטת חיפה, בה למדתי מקרא והיסטוריה ישראלית. את הלימודים סיימתי בירושלים רק אחרי שילדתי את בתי הבכורה יעל בשנת 1967, אבל לפני כן כסטודנטית כבר שמשתי מורה ללשון בכפר יהשוע. לימדתי תלמידים שהיו כמעט בגילי. הכנתי אותם לבחינת בגרות בלשון. כולם עברו בהצלחה.

אני חיילת

תמונה 5

במהלך השנים עברנו הרבה מקומות מגורים. עברנו כזוג עם שלושה ילדים, גרנו ברחובות, בכרמיאל, בבאר שבע ובחו"ל בבנגקוק בעומר ושוב בבנגקוק וכעת בנתניה.

אני ועמוס ביום נישואינו

תמונה 6

במהלך השנים בין השנים 1963- 1996 עבדתי במערכת החינוך גם בישראל וגם בתאילנד. עד שנת 1979 שמשתי כמורה מחנכת ועד היום יש לי קשר אמיץ עם תלמידי איתם אני נפגשת. התמניתי לשמש כמנהלת בתי ספר, ניהלתי ארבעה בתי ספר, ביניהם שניים בהקמה ושניים בשיקום. בתי ספר שניהלתי היו מאופינים מאוד בייחודיות שלהם. בלימודי שפה (אוריינים) ורב גילים.

בין השנים 1996 – 2002 עברנו שוב בשליחות לבנגקוק בתאילנד. בשנים אלו שהיו מלאות עניין עזרתי למנהלת בית ספר תאילנדי להקים מגמה דו לשונית. אני הייתי אחראית על לימודי השפה האנגלית. יום יום הגעתי לבית הספר והשתתפתי בטכסי בוקר, בם הונף דגל תאילנד ושרו את המנון המדינה. מאוד התפעלתי ממסורת זו. בשנים אלו היו כבר כל ילדינו בארץ, בטיולים ארוכים ובביקורים אצלינו בבנגקוק. ולבסוף גם נישאו ובשנה זו (2000) חזרתי לארץ, כשעמוס אישי נשאר עוד שנתיים שם למלא את תפקידו כמנהל משרד נטפים.

אני בתאילנד

תמונה 7

כשחזרתי שמשתי כאיש יחסי ציבור במכללת קיי ומשפרשתי לגימלאות התחלתי בקריירה חדשה עיצוב תכשיטים בה אני עוסקת עד היום. בין לבין התחלתי ללמוד ציור ואספתי ציורים רבים המפוזרים גם בבתי ילדיי.

כדי להיות קרוב לנכדינו עברנו לגור לידם בעיר ימים נתניה. בנתניה אנחנו גרים מול הים ומול שמורת האירוסים הנהדרת וכעת ממש החלה פריחתם. אנחנו נהנים מאוד בדירתינו החדשה, למרות שרוב חברינו גרים בעומר בה גרנו יותר משלושים שנה. שם כאמור פתחתי את קריירת החינוך שלי.

כיום אני נהנית להשקיע זמני בנכדי ובילדיי וכן ללמוד יהדות כתרבות, בודהיזים, לעסוק בעיצוב תכשיטים, בציור, קריאת ספרים, ביקור בתערוכות ובהצגות וכן ליהנות מטיולים בארץ ובחו"ל.

הציורים שלי

תמונה 8

הזוית האישית

נורית: אני סבתא של אוריה רוצה להאמין שאוריה מכיר אותי הרבה יותר טוב את שורשי ותולדות חיי. נהניתי להיווכח עד כמה אוריה מתמצא בחכמת המחשב ונהניתי מאוד לשהות במחיצתו כשעה וחצי בשבוע רק אני והוא. למדתי להכיר גם את התעניינותו של אוריה בי.

אוריה: אני אוריה הנכד הצבר הראשון דור שישי יליד הארץ נהניתי מאוד בפגישות השבועיות שלי עם סבתא.

מילון

שכונת עיר ימים נתניה
שכונת עיר ימים בדרום-מערב נתניה נחשבת אטרקטיבית בזכות הקרבה לים, הסמיכות לצירי התנועה, הפארקים ושמורת הטבע

ציטוטים

”ישבנו בטורים והמורה היה מרצה לנו על נושאים שהיום כבר לא קיימים “

הקשר הרב דורי