מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רכבת לאיסטנבול מרומניה לישראל

אני וסבי יחד במהלך טיול השורשים ברומניה
סבי במהלך הטיול ברומניה
סבא של רוני בן-יאיר

שמי רוני בן-יאיר משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא אהרון רוזמן שעלה מהעיר מדיאש מרומניה לישראל בשנת 1961.

סבא מספר על  חווית העלייה לישראל מרומניה בשנת 1961:

"עלינו על הרכבת מסופיה לאיסטנבול לא היה חימום הרכבת היתה ריקה רק משפחתי (הורים אחי ואני) והייתה עוד משפחה נוספת (3 נפשות), גם הם היו מהעיר שלנו מדיאש ברומניה שעלו בדרך לישראל. כמעט קפאנו מקור.

הרכבת היגיעה באיחור באמצע הלילה לאיסטנבול ונציג של הסוכנות היהודית שהיה אמור להמתין לנו לא היה ברציף. הגענו לארץ זרה מבלי לדעת את השפה ובלי כסף מקומי – היינו חסרי אונים.

המבוגרים גילו תושיה ומצאו מונית. עלינו כולנו, שתי המשפחות (7 אנשים ו7 מזוודות) למונית. אמרנו לנהג  את המילים: "ישראל קונסולט" (נציגות ישראל), הנהג טפס את הראש בשתי ידיים לא ידע היכן זה נמצא.

לאחר נסיעה של כשעתיים בסמטאות הצרות של איסטנבול עם תאונת דרכים קלה והכוונה של עוברי אורח הגענו לכתובת של הקונסוליה – נציגות ישראל באיסטנבול. צלצלנו בפעמון, לאחר זמן שנראה כנצח יצאה גברת ומרוב חוצפתה אמרה שהא הייתה ברציף ואנחנו לא חיכינו לה. לעולם לא אשכח את הסיפור הזה.

טיול שורשים לרומניה יחד עם סבא

תמונה 1

 

הזוית האישית

רוני בן-יאיר: נהנתי מאוד לעבוד עם סבא ושהוא בא במיוחד בשבילי לבית ספר. למדנו אחד על השני יותר – הוא לימד אותי על עצמו ואני למדתי אותו על חיי הילדים בזמננו. אני מאחלת לסבא שתמיד ימשיך להיות אכפתי ויצירתי כמו שהוא.

מילון

משטר קומונסטי
קומוניזם זו צורת ממשל (ולא "סתם" מדיניות) מסוג צורות הממשל הדיקטטוריות (שבה אדם או קבוצה קטנה של אנשים שולטת על המדינה). על הנייר הקומוניזם דוגל בהלאמת כלל הרכוש (כלומר הפיכת כל הרכוש לרכוש המדינה) וחלוקת רכוש זה באופן שווה לכלל האזרחים במדינה, אולם בכל הנסיונות המתועדים ליצירת משטר קומוניסטי הממשלה רק לקחה את כל הרכוש מהאנשים אבל לא חילקה אותו באופן שווה אלא השאירה את רוב הרכוש בידי אלה שקרובים לצלחת, וכך רוב העם חיים בחוסר כל.

ציטוטים

”אני תמיד אוהב ללמוד דברים חדשים ולהשקיע את כל היצירתיות שלי בדברים “

הקשר הרב דורי