מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מישהו לרוץ איתו

עדי בתחרות ריצה
עדי מתחרה באופניים
קטוע רגל - איש ברזל היחיד בישראל

הוא נראה ממש רגיל. עד שלא רואים הפרוטזה קשה להאמין שהיא קיימת.
הוא הולך, שוחה, רץ, רוכב על אופניים ועושה הכל במיומנות כל כך גבוהה המשאירה אותנו עומדים ומשתאים. ובנוסף לכל הוא "איש הברזל" קטוע הרגל היחיד בישראל.
 
תמונה 1
 
בנוסף לספורט, שהוא תחביב מאוד דומיננטי, דויטש משמש בתפקיד בכיר כמנכ"ל רשת המתנ"סים ”חוויות" ברחובות, הוא נשוי ואב לשלוש בנות.
 
אז מה הסיפור שלו?
בשנת 1979, כשהיה חייל צעיר בסיירת גולני, נפצע עדי דויטש לאחר שדרך על מוקש נעל בלבנון. קצת לפני כן באותה שנה, הוא היה בין החיילים שניהלו מרדף אחר המחבל סמיר קונטאר וחולייתו שרצחו בנהרייה את משפחת הרן, וכשפינו את דני הרן ובתו עינת מהחוף, היה עדי זה שנשא את גופתה של עינת בת ה-5 שקונטאר רוצץ את ראשה בסלע.
 
הפציעה שקטעה את רגלו מתחת לברך, שינתה את חייו, אבל לא מחקה את הנמרצות ואת ההסתכלות האופטימית שלו על העולם.  הוא לא מסוג האנשים שישב, יבכה על מר גורלו ויבוא בטענות אל המדינה שהקריב את רגלו למענה. הוא נושא פניו אל העתיד ומחפש נצחי של אתגרים.
 
דויטש הוא ספורטאי בנשמה. מדי יום יוצא לאימון זה או אחר ומותח את עצמו עד לקצה גבול היכולת.
 
להליכה – יש לו פרוטזה רגילה, לריצה יש לו פרוטזה מיוחדת, ולשחיה ללא שום פרוטזה. 
הוא ממוקם כבר שנים במקומות ראשונים בארץ בתחרויות רכיבה באופניים, בהן הוא מתחרה במקצים רגילים, לא של נכים.  
תמונה 2
 
אופניים זה ספורט שדורש השקעה של 5-6 אימונים בשבוע, ויש הרבה תסכול וכישלונות. אין תיקו ואין ניצחון אחד קטן, כאן מדובר בהשקעה לטווח רחוק וזה עניין תובעני.
ריצה למרחקים ארוכים אינה פשוטה. פרוטזת הריצה נראית קצת מוזרה כמו סימן שאלה.  "היא כמו קפיץ, ומתאימים אותה לרץ על פי משקל הגוף שלו ובהתאם לריצות שהוא רץ. התותב 'יושב' בתוך גרב אלסטית נוחה וחזקה מאוד ש'נדבקת' לרגל והחלק הפנימי הוא מעין פין ברזל שנכנס ומתחבר לגדם. כל זה יוצר מצב של לפיתה חזקה, ומאידך גמישה ונוחה מאוד" הוא מסביר. 
למה לא משתמשים בפרוטזה אחת לכל הפעולות?
"כי ברכיבה באופניים אתה צריך פרוטזה קשיחה וקשה שתאפשר לך להוריד את הרגל למטה, ולהשקיע כמה שפחות אנרגיה. לפרוטזה הזו יש כבר חיבור לפידל. בריצה לעומת זאת, חשובה הגמישות, ועל כן צורתה הייחודית, ואילו הפרוטזה של ההליכה היא כבדה, ובאזור הקרסול גמישה ונוחה לכיפוף הרגל". בשחיה יש צורך באימונים רבים, ובהשקעה מיוחדת כאשר לגוף אין שיווי משקל כתוצאה מהגדם ברגל.
 
דויטש לא מסתפק בספורט אתגרי פשוט. הוא כבר מזמן לא מתחרה במקצים של נכים, אלא בקרב ספורטאים רגילים. 
תמונה 3
בתחרות ה'איירונמן', איש הברזל, הוא גומע 3.8 ק"מ שחיה, 180 ק"מ אופניים ו-42 ק"מ ריצה. זו הפעם השלישית שדויטש משתתף בתחרות 'איש הברזל' והוא קטוע הרגל היחידי עד כה בישראל שעשה זאת. הוא סיים במקום ה -47 בקטגורית הגיל 55-59. התחרות נערכה בחום כבד של 38 מעלות בפרנקפורט והוא לא עוצר. כל תחרות מולידה אצלו את האתגר הבא.
 
בשנת 2015 הפיקו תלמידי מגמת הקולנוע בכיתה י' בתיכון שוהם סרטונים על דמויות מעוררות השראה המתגוררות בישוב, במסגרת הפרוייקט "הם משלנו".
עדי דויטש נכלל במסגרת דמויות המופת עליהן התמקדנו, למדנו, והערצנו.
 
 
 
תשע"ה

מילון

תחרות 'איש ברזל'
תחרות המשלבת שחיה- 3.86 ק"מ, אופניים- 180ק"מ וריצה - 42 ק"מ.

סיירת גולני
פלוגת הסיור של גולני המבצעת מבצעים צבאים מיוחדים

ציטוטים

”חיפשתי לשמר את השובבות ורוח החיים הספורטיבית ופתאום צץ הג'וק הזה של האיירונמן.“

הקשר הרב דורי