מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מירושלים לכפר יובל

תמונת סיום של תוכנית הקשר הרב דורי.
רחלה שגב כנערה
מצורי בירושלים

רחלה אמדי נולדה בירושלים ה'עתיקה' בתאריך ה- 14.10.1946. במשפחה שבעה אחים עם רחלה.

במלחמת ששת הימים רחלה הייתה במקלט עם אמה וחברים לפתע מישהו הודיע ששחררו את ירושלים ה'עתיקה'. זכור לרחלה שמרוב התרגשות, אמא שלה בכתה ואמרה "שהחיינו והגענו לזמן הזה".

אחרי המצור המשפחה עברה לירושלים ה'חדשה'. בשנת 1952 התארגנה קבוצה של העדה הכורדית מירושלים והם הקימו את מושב כפר יובל, שנמצא בגבול הצפוני. בשלב הזה המשפחה עברה לכפר יובל. מכפר יובל רחלה עברה לגור בחיפה.

רוב הילדות גרה רחלה בכפר וקצת בעיר. רחלה הלכה לגן הילדים בירושלים החדשה ולמדה בבית ספר יסודי כפר יובל. שירי הילדות האהובים עליה היו: "גינה לי חביבה", "עגלה עם סוסה", "קן לציפור" ועוד. רחלה שיחקה עם חבריה: מחבואים, מחניים, תופסת, עמודו, ארבע פינות וכו'. רחלה אהבה לטייל יחד עם משפחתה ועם חבריה כי לא היו אז חוגים. המורים שם היו נחמדים והיה כיף לה ללמוד בבית הספר. הילדים למדו יחד כיתות א-ב, ג-ד, וה-ו. בתיכון רחלה למדה ב"מקווה ישראל" זו פנימיה  הנמצאת ליד העיר חולון. היא למדה שם שנתיים וחזרה הביתה.

המאכלים האהובים עליה הם: קובה במרק ועלי גפן ממולאים. המנהגים במשפחתה היו הברכות והשירים בצורה מסורתית. החג האהוב עליה הוא שבועות, כי החג הזה יותר מחובר לטבע. סבתא שלה הכינה חנוכיות ומזוזות וחילקה לילדים.

מקום העבודה הראשון של רחלה היה עבודה של יצירת חוטים. היא עבדה גם בחינוך מיוחד, כ-30 שנה. רחלה גרה בחיפה שמונה שנים. שם הכירה את בעלה (לשעבר) שגר בקיבוץ גונן. היא עברה לגור אתו בקיבוץ גונן. הם התחתנו ונולדו להם שלושה ילדים: שני בנים ובת. רחלה מאוד גאה בילדיה ובנכדיה.

היא יצאה לגמלאות לפני יותר מ-5 שנים והיא מאוד משתדלת ליהנות בטיולים ולבלות עם חברים. רחלה לא רוצה לחיות את חיי הגמלאות בבטלה ולקום מאוחר מדי. היא מתנדבת בבית ספר "שחפים" במבואות חרמון. והתחביבים האהובים עליה לעבוד בגינה ולטייל.

סרטון יוטיוב – המצור בירושלים – המצור על ירושלים במלחמת השחרור

הזוית האישית

הילדים נרי ונעמה: נהנינו לשמוע את סיפור חייה של רחלה וגם נהנינו להיות בחברתה.

רחלה: בכל מפגש הרגשתי הנאה וגאווה שנבחרתי וזכיתי להשתתף בתכנית "הקשר הרב דורי", פרויקט ייחודי ומרגש. הרגשתי שקורה קסם בתהליך המיוחד הזה.

מילון

מצור
מָצוֹר היא צורת לחימה שבה צד אחד מבקש לכבוש מתחם מבוצר ואילו הצד השני מבקש להגן עליו ולהמשיך להחזיק בו.

גמלאות
הפסקת העבודה עקב הגעה לגיל פרישה, והתפרנסות מגמלה חודשית.

העדה הכורדית
יהדות כורדיסטן היא קהילה יהודית עתיקה אשר התקיימה בעבר באזור ארם נהריים, בין שלוחות הפרת והחידקל עד ימת אורמיה.

כפר יובל
מושב באצבע הגליל, הנמצא בין מטולה וקריית שמונה, בסמוך ממזרח לנחל עיון.

ירושלים העתיקה
האזור העירוני העתיק של ירושלים.

ציטוטים

”"שהחיינו והגענו לזמן הזה!" “

הקשר הרב דורי