מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מילדות ועד בגרות, תחנות בדרך…

אבא סולי גרין.
בילדותו עם כל המשפחה
סבא סולי מספר על ילדותו לנכדים במסגרת עבודות

סולי גרין, אבא שלי סיפר במהלך השנים במסגרת עבודות שורשים לילדיי:
נולדתי בבירות שבלבנון בפורים בשנת 1946. בלבנון דברנו בבית בצרפתית וכשעלינו לארץ התחלנו לדבר עברית.
העלייה
עלינו לארץ בשנת 1951, כשהייתי מאוד צעיר. הדרך לארץ לא הייתה קלה. עלינו בחודש מאי בשנת 1951. הפלגנו על אנייה והיה מצב חמור כי גרשו אותנו משם אז הפלגנו מבירות לטורקיה ומשם לחיפה. זאת הייתה אניית משא שהיו בה מעט תאים לנוסעים ומה שאני זוכר זה שרציתי לדוג אך הים היה רחוק (למטה) ולא היה ציוד דייג. לקחתי חוט תפירה וכמובן שלא הצלחתי. 
בארץ ישראל
בתחילה הגענו למושב גן חיים בו גרו שתי האחיות של אבא שלי,סבא אליעזר. שם גרנו  תקופה עד שבשנת 1954 סבא קנה משק במושב משמרת שם גרנו. אני התחלתי ללמוד בכתה א' בתל מונד.
משמרת בתחילת שנות החמישים

 
משמרת בתחילת שנות החמישים
המצב הכלכלי אחרי קום המדינה היה מאוד קשה ולא היה לנו מה לאכול. אנשים לא יכלו לקנות מה שהם רצו אלא קיבלו מהממשלה תלושים לפי מספר האנשים בבית. פעם בשבוע היה מותר לקנות בשר, או ביצים.  כך התפתח גם שוק שחור, בו קנו אנשים גם בלי תלושים. לדוגמא אנשים שלא אוכלים בשר החליפו עבור דברים אחרים. זה נגמר לאט והמצב השתפר.  
 
סבא אליעזר נולד בארץ ישראל בתל אביב. לפני קום מדינת ישראל בשכונת נווה צדק. הוא למד בבית הספר תחכמוני. אחרי שהוא היה כבר מבוגר, עוד לפני שהכיר את נונה סבתא לואיז, אבא שלו קנה אדמות בשטח חולות שהיום חולון. הוא אמר לאנשים מי שרוצה לבנות בית, יקבל אדמה בחינם. אני נקרא  על שמו של הסבא הזה, שלמה גרין, ועל שמו נקראת שכונת גרין בחולון.
 
הילדות של סבא אליעזר
אף פעם לא אהבתי ללכת לישון. כל פעם הייתי אומר – אני עוד רעב, רוצה עוד פרוסה. הייתי רזה מאוד ולכן תמיד נתנו לי עוד לחם. כשהיה קיץ במושב, היינו כל היום מסתובבים במכנסיים קצרים בלי סנדלים או חולצה, רק במכנסי התעמלות. אז לא הקפידו אתנו כל כך. שיחקנו בחוץ כל היום עד שהלכנו לישון.
בית הספר שלנו היה מה שקוראים היום בית הספר "שלנו" בתל מונד. היו אז שלשה ביתנים בבית הספר. הייתה לנו מורה אחת שקראו לה חדווה גלבוע, והיא לימדה אותנו את כל המקצועות.  אסתרין היה המחנך שלי בכיתות גבוהות יותר ולמדנו שם עד כיתה ח. לימים חדווה גלבוע כתבה שירים ולימדה אותם בבית הספר כשאימא שלך למדה בו. המורה אסתרין שלימד אותי נתן לאימא שלך שיעורים פרטיים בלשון לפני הבגרות אפילו שהיה מאוד מבוגר. היא מספרת שהוא היה מורה מצוין.
להגיע לבית הספר היה סיפור… בהתחלה היה חבר במשמרת שהיו לו סוס ועגלה והוא היה לוקח אותנו לבית הספר. הדרך הייתה קשה וזה לא היה כיף כי היו ימים שהיה גשם שוטף. לפעמים היינו גם הולכים ברגל וזה לקח הרבה שעות. היינו מטיילים בדרך.
היינו שייכים לתנועת בני המושבים שהייתה מסונפת לנוער העובד. לא היו כל כך פעולות מסודרות. כשהייתי מדריך היו פעולות מסודרות יותר מאשר בילדותי וכמובן היו מחנות פסח וקיץ. סבתא דליה הייתה תלמידה בתיכון בנתניה. היא הייתה תלמידה ממש טובה. אני הפסקתי ללמוד בכיתה י' כי אז נשברה לי הרגל והייתי ששה חודשים בגבס מהם 3 חודשים הייתי מרותק למיטה ואחר כך הלכתי עם קביים.בגלל פציעתי הארוכה, לא הצלחתי  לעמוד בבחינות מכיוון שהיה חסר לי הרבה חומר לימודים, לכן החלטתי להפסיק ללמוד.
 
סבא אליעזר בצבא
התגייסתי לצבא בגיל 17. (היום זה לא אפשרי). כשהתגייסתי לצבא הייתי אלחוטן בחיל הים. בשרות הסדיר שלי על המשחתת אח"י אילת. באותו זמן לא היה לי אוטו, אבל היה לי טרקטור ועם הטרקטור הזה הוא הייתי יוצא לבלות. יום אחד נסענו ממשמרת לקדימה. אני ובחור בשם שלום כרמי שגר במשמרת עד היום. שאלנו בקדימה איפה יש מסיבה כדי לרקוד. מישהו אמר שיש מסיבה אצל בחורה בשם בלה. נסענו אליה הביתה ונכנסנו למסיבה.זה היה יום ששי בערב, שהיה היום האחרון שלי בתור חייל וביום ראשון השתחררתי מהצבא. במסיבה הזאת אני פגשתי את סבתא דליה, ושלום פגש את בלה, ומאותו היום היינו חברים ומאוחר יותר התחתנו וגם בלה ושלום התחתנו.
 
תחביבים
אחד התחביבים הגדולים שלי כבר הרבה שנים הוא משחק הברידג', אותו אני משחק 45 שנים. למדתי אצל אבא ואימא שלי בגיל 15 בערך ומאז אני משחק עד היום. אחר כך נתקלתי במודעה שאומרת שיש הרצאה במושב עין ורד על אווירונים זעירים. הלכתי לשמוע את ההרצאה ואז התארגנו קבוצה. היינו ממש חלוצים בעניין של אולטרה לייט.  היינו 7-8 חברה, שנפגשו בערב ובחור מעין ורד עשה לנו חוג ולימד אותנו. אחר כך הלכנו לבחינות. למדנו גם מעשי וקיבלנו רישיון.
 
וקצת ממני ורד
סבא סולי לימד את נכדיו ובשנים האחרונות שיחק עם תומר ברידג' באופן קבוע. כיום, לאחר מותו תומר ממשיך וכבר הגיע לדרגת המשחק של סבא.
 

ערב לזכרו במועדון הברידג' באבן יהודה

ערב לזכרו במועדון הברידג' באבן יהודה
                               
אני זוכרת שבשנה הראשונה כששאלתי איך אבא שלי היה אומר: הוא לומד! ומאוחר יותר הוא כבר היה אומר: "תומר לא כעס עלי כשעשיתי כמה טעויות… 😉 "
 

בתחרות הראשונה לזכרו זכו תומר ורבקה במקום שני

בתחרות הראשונה לזכרו זכו תומר ורבקה במקום שני
                                       
אבא גם רצה לחדש את הרישיון שלו כי הוא לא טס כבר הרבה זמן עקב  ניתוח לב מורכב וגם המטוס שלו היה צריך שיפוץ. אבל הוא לא הספיק ונפטר בכד' בטבת תשע"ד.
 
תהא נשמתך האהובה צרורה בליבנו תמיד-אבא יקר.

מילון

שכונת גרין בחולון
בעיר חולון יש שכונת גרין. את האדמות קנה שלמה גרין ונתן לאנשים בחינם בתנאי שיבנו בית.

ציטוטים

”תסתכלי טוב לאן שאת נוסעת, אחרת תגיעי לאן שאת מסתכלת.“

הקשר הרב דורי