מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מילדות בצנע לסבתאות בשפע

סבתא ואני בתחילת "הקשר הרב דורי"
סבתא בעבודתה
סיפור חייה של שושנה קיברי

שושי (שושנה), מקור השם הוא תרגום של רייזלה, שזה שושנה באידיש. סבתי רייזלה מתה בשואה, יש לי שם חיבה, קוראים לי שושי.

שם משפחתי הקודם קליין, הייתה משפחה גדולה מאוד בסלובקיה לפני מלחמת העולם השנייה.

בילדותי גרתי בעכו בדירת חדר וחצי עם הוריי. הייתה לנו חצר שבה אבי גידל עצי פרי, ירקות, ואפילו ברווזים.

שמרתי חפץ אחד מילדותי, וזה כד חלב קטן שאיתו היינו קונים חלב מידי יום מהחלבן, היתה לו עגלה גדולה ועליה כדי חלב.

בחרתי להיות עובדת סוציאלית. רוב השנים עבדתי בפנימייה לילדים שבאו ממשפחות עם בעיות בריאות ותפקוד. הייתי מעורבת מאד בחיי הילדים והוריהם. עסקתי בטיפול והדרכה של צוות, עובדים וסטודנטים. אחרי שיצאתי לגימלאות המשכתי להנחות קבוצה של אמהות בהתנדבות. עבודה סוציאלית היא אורח חיים. גם הבעל והילדים שותפים לחוויות ולארועים.

כשהייתי בכתה י"א פרצה מלחמת ששת הימים. היתה חרדה גדולה שארצות ערב יכבשו את הארץ. יוחנן בעלי היה חבר שלי ושירת כקצין בתותחנים והשתתף בכבוש סיני. במלחמת ההתשה שרתתי ביחידת מודיעין, כי למדתי ערבית בביה"ס. חלק מהזמן הייתי על יד צפת ואספנו מידע על הצבא הסורי. השרות היה מעניין ומשמעותי והרגשתי שאני תורמת לביטחון המדינה.

את בעלי יוחנן (שגם הוא משתתף בתכנית הקשר הרב דורי), הכרתי בשכונת מגורינו בעכו. הינו חברים ובגיל עשרים נשאנו. החתונה היתה בגן נחמד שקראו לו מועדון הקצינים בחיפה. למסיבה הגיעו החברים מהילדות ומהצבא. ובני המשפחה. יש לנו תמונות מהחתונה, למרות שהפילם במצלמה נשרף כבר בהתחלה ומי שצילם היה אבא של יוחנן שהיה חובב צילום. היינו הורים צעירים מאד, בשנות העשרים שלנו. ליאת הבכורה, אמא של נגה, שמשתתפת בתכנית, נולדה כשהייתי בת 23. בתי עדי, אמא של אוהד, נולדה כשהייתי בת 25, ואורי בני נולד כשהייתי בת 27.

בנוסף לכך, יש לי תואר שני בעבודה סוציאלית. היום, אילו היה לי פנאי הייתי לומדת הסטוריה ותולדות האומנות. אני הולכת לשמוע הרצאות בתחומים אלה. עבורנו הלימודים היו מטרה חשובה, בעיקר משום שהורינו היו ניצולי שואה, שהלימודים נמנעו מהם.

שתי בנותיי גרות על ידי. בעלי ואני עסוקים יום יום בטיפול בנכדינו. מאחר ובנותיי אמהות יחידניות אנחנו מעורבים מאד בגידול הנכדים.

הזוית האישית

שושי: התכנית הייתה מגוונת ומענינת. היה שתוף פעולה מצד הילדים והמבוגרים. ההנחיה של חוה המורה היתה מאד נעימה, מפרגנת ומאפשרת פתיחות ושיתןף. למרות ואולי דווקא משום שיש לי קשר יומיומי עם אוהד ואני שותפה לגידולו, התרגשתי מאד מההזדמנות שניתנה לנו לעסוק גם בקורותיי ולא רק בו. אני חושבת שהתכנית קצרה מידי ויש מקום להרבה יותר שיח בין הדורות.

אוהד: התכנית הייתה מהנה כי המבוגרים והילדים עבדו ביחד. אני חושב שהקשר שלי בין סבתא הוא היה גדול מההתחלה. הכי אהבתי שהמפגשים היו מעניינים ונחמדים וכל אחד היה שונה מהאחר.

הייתי משנה את מיקום הפעילויות, לעשות את הפעילויות יותר בחוץ כמו במפגש הראשון, לדוגמא: במקום לתלות את מפת העולם בכיתה היינו יכולים להניח אותה בחוץ. אני אזכור את השינויים של הלמידה עם מישהו שאתה חושב שאתה מכיר אותו מספיק, אך אתה לומד עליו ממש הרבה.

מילון

אידיש
היא שפה יהודית, ששימשה כשפתם העיקרית של יהודי אשכנז.

ציטוטים

”בילדותי גרתי בעכו בדירת חדר וחצי עם הוריי“

הקשר הרב דורי