מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מיומנו של צדוק, בעלי

יפעת ונועם בשיעור בבית ספר
צדוק - בעלה של יפעת
לאחר תיעוד שניים מסיפוריי, אתעד את סיפורו של בעלי צדוק אשר נפצע בצעירותו כחייל.

מיומנו של צדוק-בעלי

צדוק נולד בתל אביב, ב- 14.10.37 בנווה שאנן בתל אביב, ביום שבת, בשעה שלוש לפנות בבוקר בבית ישן מחמר בו היו הערבים שכנים שלנו.

הוא גדל בתקופה בה הבריטים רדפו את היהודים והטיבו לערבים. בארץ היו מחתרות הגנה, לחי", פלמ"ח ואצ"ל, כל המחתרות רצו מדינה יהודית ושהבריטים יעזבו את הארץ, כולם רצו לגור עם הערבים אבל תחת שלטון יהודי לכן היה ויכוח איך לגרש את הבריטים, היו שאמרו בהדברות, היו שאמרו – בנשק.

תמונה 1

בשנת 1948 כשקמה המדינה היה צדוק בן 10. הכריזו על מדינה חופשית ,יצאו התושבים הנערים לרחוב מוגרבי צעקו, שרו וקפצו משמחה מעכשיו העלייה למדינת ישראל חופשית!

חלק מערבים עזבו לעזה וחלק- נשארו, חלק עזבו למדינת ירדן וחלק הצטרפו וקבלו את שלטון ישראל ועבדו ביחד עם יהודים. נפתחו השערים לקבל עולים ובבית הספר תרמו התלמידים מטבעות לקופת קרן הקיימת לקליטת עולים והקמת ישובים בארץ.

הארצות השכנות החליטו להלחם בנו. חלק מערבים גרו סמוך לגבול שנקרא הקו הירוק שהאו"ם צייר בצבע ירוק על המפה שחלקו אותה לבין ישראל וירדן. בשנת 1953 יצא צדוק לקיבוץ להתנדב ללמד את הנוער עברית וגם לעבוד. לא היו אז אמצעים ללמוד בעיר ולכן היה ביקוש בקיבוצים לנוער מתנדב ללמד עברית. צדוק הדריך נוער בעיר תל אביב- נוער בית"ר.

בשנת 1957 פרצה מלחמת קדש או מבצע קדש בגבול הדרומי עם מצריים. המצרים סגרו את התעלה ומנעו מבריטים וצרפתים להפליג שרצו להילחם במצרים כדי לפתוח את התעלה וכך הם ביקשו עזרה מישראל.

בשנת 1956 התגייס צדוק לצבא ושירת בחיל השריון, הוא היה מפקד טנק. כשהטנק שלו עלה על מוקש וכל חבריו נהרגו גם צדוק נחשב לחלל, אך בעצם נלקח צדוק במסוק לבית חולים תל השומר. הוא סבל מפציעה בראש, לא תקשר עם הסביבה ונכנס לדיכאון. בהמשך אובחנה אצל צדוק מחלת האפילפסיה.

בשנת 1969 נישאנו- אני וצדוק והקמנו ביחד משפחה.

העשרה

קישורים לסיפוריה של יפעת רמדי כהן: 

אצ"ל: "הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל‏, (בראשי תיבות: אצ"ל) היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים שפרשו מארגון "ההגנה", בשל דרישתם לפעולה נחרצת נגד התוקפנות הערבית של אותם ימים, בעיקר זו של מאורעות תרפ"ט. מרבית אנשיו היו צעירים מתנועת הנוער הרוויזיוניסטית בית"ר. מטעמי חשאיות לא נהגו לקרוא לארגון בשמו כי אם "ההגנה" או "המעמד". אנשי הארגון הצטרפו לצה"ל עם הקמתו".

לח"י: "לוחמי חרות ישראל (ידוע בראשי התיבות לח"י) הייתה מחתרת יהודית שפעלה נגד המנדט הבריטי, משנת 1940 עד הקמת מדינת ישראל בשנת 1948. הלח"י הוכרז כארגון טרור על ידי ממשלת המנדט, ולאחר הקמת המדינה, בעקבות רצח ברנדוט, גם על ידי הממשלה הזמנית. את המחתרת הקימו פורשי הארגון הצבאי הלאומי (אצ"ל) שהתנגדו להפסקת המאבק במנדט הבריטי בתקופת מלחמת העולם השנייה". ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

לח"י
לוחמי חרות ישראל (ידוע בראשי התיבות לח"י) הייתה מחתרת יהודית שפעלה נגד המנדט הבריטי, משנת 1940 עד הקמת מדינת ישראל בשנת 1948.

אצ"ל
הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל‏ (בראשי תיבות: אצ"ל) היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931

ציטוטים

”הכרזת המדינה, התושבים יצאו לרחוב מוגרבי צעקו משמחה מעכשיו העלייה למדינת ישראל חופשית! “

הקשר הרב דורי