מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מיוהנסבורג להוד השרון

סבתא אייון
סבתא עם נכדתה סיון
בדרום אפריקה הייתה לי חנות שאותה ניהלתי. ובה היה הכול, כמו: בגדים, צלחות ,כוסות, שמיכות, תכשיטים, נעליים,

סבתא איוון  ליבוביץ מספרת לנכדתה סיון מדמון את סיפורה:

נולדתי ביוהנסבורג שבדרום אפריקה בשנת 1941 להוריי משפחת סלמסון, כשהתחתנתי עברתי לעיירה שנקראת בינוני וגרתי שם. עליתי לישראל בשנת 2008, לפני 11 שנה, יש לי ארבעה ילדים, 15נכדים ונין אחד ברוך ה'. כשעלינו לארץ מדרום אפריקה,  הגענו להוד השרון שם אני גרה עד היום אני שמחה מאוד, שאני גרה בישראל.

כשהייתי בגיל 12 השתתפתי בחוג בלט. אמא שלי תמיד לקחה אותי והלכנו יחד לחוג. השתתפתי בתחרויות שונות, וזכיתי להגיע למקום הראשון או השני בהרבה תחרויות.

כשהייתי בדרום אפריקה הייתה לי חנות שאותה אני ניהלתי ובה מכרתי הכל, כמו: בגדים, צלחות, כוסות, שמיכות, תכשיטים, נעליים, כובעים ואַקְסֶסוֹרִיז – פריטים נלווים ללבוש, הייתה לי בחנות עובדת שאני העסקתי.

אני נזכרת בחוויה עצובה וטרגית שחוויתי, אחי עסק בעבודות חשמל. באחד הימים הוא עבד בשדה התעופה, הוא עלה על סולם גבוה כדי לתקן מנורה שהייתה בגובה רב, לפתע הוא מעד ונפל מהסולם שהיה בגובה עשרים וששה מטרים ישר על הרצפה. מעוצמת הנפילה הוא נחבל קשות בראשו ונפגע במוחו. מיד הזעיקו לו אמבולנס והצוות הרפואי ניסה לטפל בו, והוא נלקח לבית הרפואה, אולם לאחר יום נקבע מותו.  אחי היה אז בן 25 ולא היה נשוי. האירוע הנורא הישרה עלי היה עצב וכאב גדול.

החיים ביוהנסבורג היו לא כל כך טובים ונוחים עבור היהודים.

הילדים שלי עלו לארץ לפנינו, כשהיו עוד צעירים ופה הם התחתנו, לבסוף גם אנחנו הגענו בעקבותיהם והצטרפנו אליהם. פה בארץ אני עובדת עם נשים מבוגרות דוברות אנגלית.

אני ונכדתי סיוון

תמונה 1

הזוית האישית

הנכדה סיון: הרגשתי שמחה ומאושרת וזמן עם סבתוש.

סבתא איוון: אני שמחה מאושרת וכל הכבוד למורה, היה לי זמן עם הנכדה שלי והיה כיף להיזכר בעבר שלי.

מילון

יוהנסבורג
היא העיר הגדולה והמאוכלסת ביותר בדרום אפריקה, ומרכז הסחר והכלכלה של המדינה. היא גם בירת פרובינציית חאוטנג (הכוללת בעיקר את יוהנסבורג, פרטוריה ופרווריהן). יוהנסבורג היא המרכז הפיננסי של המדינה, ומקום מושב הבורסה לניירות ערך הגדולה באפריקה. שטחה האדיר של העיר - 1,644 קמ"ר (כפליים משטחה של ניו יורק, ופי 1.5 משטחה של לוס אנג'לס), הופך אותה לאחת הערים הגדולות בעולם מבחינת שטח גאוגרפי; שטח גדול זה נובע, בין היתר, מסיפוח אדמיניסטרטיבי של פרוורים, ערי לוויין ועיירות סמוכים שבעבר היו רשויות עצמאיות, וכן שטחי פארקים ויערות ביניהם. כתוצאה מכך, צפיפות האוכלוסייה בה נמוכה יחסית לכרכים גדולים.

ציטוטים

”אני מרגישה זכות גדולה לגור בארץ ישראל וליהנות מילדיי ונכדיי המקסימים.“

הקשר הרב דורי