מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מיוגוסלביה להקמת מושב קדרון

פעילות כללית בתכנית "הקשר הרב דורי"
פעילות קבוצתית במסגרת התכנית
שושלת משפחת לוי

שמי שיר לוי, אני משתתפת בתכנית "הקשר הרב דורי" עם סבי צבי לוי ויחד תיעדנו את סיפורו.

סבא נולד ביוגוסלביה בשנת 1948 להורים מרדכי ואליזבת. בשנת 1949 עלו לישראל יחד עם האחות שושנה, אח אברהם וסבתא מרגרט. המשפחה עלתה באנייה "רדניק" והגיעו ליישוב ג'ליל ליד הרצליה שלימים הפך לקיבוץ "גליל ים" ושם חיו מספר חודשים במעברות יחד עם עוד כ-20 משפחות שעלו מיוגוסלביה.

הקמת המושב קדרון

כל המשפחות התאחדו לקבוצה שהגיעה ליישוב "קטרה" ליד גדרה והתיישבו בבתים של הערבים שננטשו במלחמת השחרור. הקבוצה קיבלה אישור להתחיל לבנות לעצמם בתי מגורים ולהתחיל לעבוד בחקלאות. הוחלט לקרוא ליישוב "קדרון" על שם הקדרים שחיו ביישוב "קטרה".

בשביל להתקיים מחקלאות קיבלו המשפחות מהסוכנות היהודית שהייתה אחראית על היישוב חצי סוס וחצי פרה כלומר כל שתי משפחות קיבלו במשותף סוס ופרה.

ילדותו של סבא

הילדות של סבא הייתה במושב "קדרון". התחיל מגן ילדים שבו היו בהתחלה ביחד כל הגילאים. הבית שנבנה עבור משפחתו של סבא היה קטן שבו היו רק שני חדרים וסבא, אחותו ואחיו גרו באותו החדר ובאותה מיטה ענקית שתפסה את רוב החדר.

בגיל שש, סבא התחיל ללכת לכיתה א' בבית ספר "בית אור" בקדרון וסיים כיתה ח' מחזור ג'. כאשר סבא חזר מבית הספר יחד עם אחיו ואחותו עזרו להורים בעבודות המשק כגון שתילת ירקות או הבאת אוכל לפרות שבינתיים נוספו לרפת המשפחתית. סבא סיים את כיתה ח' במושב קדרון ועבר ללמוד בבית הספר "אורט" ברחובות במגמת מכניקה. סבא סיים את לימודיו ב"אורט" בשנת 1966 והתגייס לצה"ל לחיל החימוש ועסק בתיקונים של טנקים במשך שלוש שנים.

בגיל 14 סבא הכיר את סבתא רחל וכעבור שש שנים התחתנו בבית העם במושב קדרון. סבא וסבתא חגגו ירח דבש במלון בטבריה ליד הכנרת, ובמלון "מיקי" בנהריה.

במהלך שירותו הצבאי השתתף סבא בכמה מלחמות: מלחמת ששת הימים ומלחמת יום כיפור. במלחמת ששת הימים סבא יצא לסיני להביא את הטנקים שהצבא המצרי השאיר מאחוריו לתוך שטח ישראל. במלחמת יום הכיפורים סבא השתתף במלחמה בגדוד טנקים ושימש כסמל טכני שאחראי על תיקון הטנקים ושירותו במילואים נמשך כחצי שנה.

חייו הבוגרים של סבא

בשנת 1970 נולד בנם הבכור טל, כעבור ארבע שנים נולד בנם השני שחר וכעבור שמונה שנים נולד בנם הצעיר ברק.

סבא עבד כחמש עשרה שנים במסגרייה שהייתה בבעלותו בגדרה. בשנת 1984 סבא וסבתא בנו את הבית בקדרון על המגרש של סבא אברהם אבא של סבתא רחל. בשנת 1986 סבא התחיל לעבוד בחברת שילב שהייתה אז בתל אביב. סבא ניהל במשך 10 שנים את חברת הייבוא והשיווק של רשת שילב שהיא החברה הגדולה ביותר בארץ למוצרי תינוקות. לאחר מכן עבר לנהל חנות שילב בכפר סבא במשך כשנתיים ולאחר מכן עבר לנהל את החנות שילב בגן העיר בתל אביב, שהייתה החנות הגדולה ביותר ברשת שילב שמנתה כ-30 סניפים.

סבתא רחל באותו הזמן עבדה בבנק לאומי ברחובות.

בשנת 1997 סבא עבר לעבוד בחנות שילב בירושלים, שעברה להיות בזיכיון בבעלותו. במשך הזמן גם סבתא רחל, הצטרפה לעבוד עם סבא בשילב ובשנת 1998 הצטרף טל לניהול החנות בירושלים. בשנת 2014 סבא החזיר את הזיכיון על החנות לרשת שילב ויצא פנסיה.

המשפחה גדלה

בשנת 1995 התחתן בנם הבכור טל עם נטע בחצר ביתם של סבא וסבתא. לאחר כשנה נולד בנם הבכור והנכד הראשון. בשנת 2000 נולד בנם השני ניר והנכד השני. בשנת 2008 נולדה בתם מעין.

בשנת 2008 התחתן בנם השני שחר עם ז'אנה באולם "אחוזת גן" ליד קיבוץ נען, לאחר כשנה, נולדתי בבית החולים תל השומר כבת הבכורה של ז'אנה ושחר. בשנת 2011 נולד אחי הצעיר יובל.

בשנת 2009 התחתן בנם הצעיר ברק עם תרזה בקיבוץ נצר סרני בחוות אלנבי. בשנת 2010 נולד בנם הבכור אמיר, לאחר כשנתיים נולד בנם השני עומר, לאחר כשלוש שנים נולד בנם השלישי גיא ולפני כתשעה חודשים בשנת 2019 נולדה בתם הצעירה נועה.

הזוית האישית

שיר לוי: היה לי מאוד כיף להיפגש וליהנות עם סבא. היה לי גם כיף ללמוד על איך היו החיים אז ועל איך סבא שלי חי. הכי כיף היה ללמוד איך סבא וסבתא שלי הכירו, על משפחתו של סבי ועל המלחמות בהן הוא השתתף.

מילון

זיכיון
זיכיון הוא מענק של זכויות, קרקעות או רכוש, מידי ממשלה, רשות מקומית, תאגיד, יחיד, או כל גוף משפטי אחר.

קדרון
קִדְרוֹן הוא מושב באזור השפלה, הממוקם צפונית ומזרחית לגדרה, לאורך גדתו הדרומית של נחל שורק. המושב משתייך לתנועת המושבים ומשויך מוניציפלית למועצה האזורית ברנר. מקור השם קדרון מגיע מהיישוב הקדום "קדרון" המוזכר בספר חשמונאים א', המזוהה עם היישוב המקראי "הגדרה" (תל קטרה של היום). כינויים נוספים למקום בעבר היו "בית אור" ו"ארגון בית אור". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"כאשר סבא חזר מבית הספר יחד עם אחיו ואחותו עזרו להורים בעבודות המשק"“

הקשר הרב דורי