מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מיהו הכהן האמיתי במשפחה?

עם נכדי עמית סלוקי במפגש בביה"ס
ארבעה דורות בבית הכנסת בבר מצווה
איך אני קשור למשפחת כהנים?

מיהו הכהן האמיתי במשפחה?!

קוראים לי עמית ושם משפחתי סלוקי – כהן או ליתר דיוק כהאן. כשכתבתי את השם בדף העבודה, סבתא העירה לי, אתה יודע שאתה לא כהן? נבהלתי ושאלתי מה? אז למה סיפרת שיש לי קשר לשבט לוי ולמשפחת אהרון הכהן? מה, חייתי כל הזמן בשקר?

סבתא צחקה ואמרה: אל תיבהל כל-כך. בסוף העבודה תדע מה הקשר שלי אל הכהונה, ומן הסתם גם איך שלך?

אני אספר לך על שלושה סבים שונים: האחד – כהן, אבל, המילה כהן כלל לא מוזכרת בשם המשפחה. השני – סבא, שמשפחתו הייתה שייכת לפני שמונה דורות אל הכהנים, אבל היום כבר לא! השלישי – נכתב ככהן, אבל אין לו שום קשר לכהונה בכלל.

אז מיהו הכהן האמיתי?

כשהסתיים המפגש הראשון הייתי מבולבל עוד יותר. אני כבר לא בטוח מה נכון ומה לא, אבל סבתא הבטיחה גם הסבר, גם סיפורים מעניינים ואפילו סוד, ואת זה אני מאוד אוהב…

לסבתא שלי קוראים דניה. היא נולדה לפני 66 שנה בחיפה. שם הנעורים שלה היה דניה שמואלי ואבא שלה כן כהן.

סבא גדעון, אבא של סבתא, נולד בעיראק בשם סלמאן שמולי. גדעון היה השם ששימש אותו כחבר בתנועת המחתרת הציונית ואותו אימץ כשעלה לארץ. את שם המשפחה הוא שינה משמולי לשמואלי, כדי שיהיה לזה צליל של שם ישראלי. השם כהן כלל לא מוזכר בשם המשפחה. ההסבר, לפי סבתא, נעוץ בעובדה, שבזמן שידוכים השם כהן יצר רתיעה: אם חתן מצא כלה מבית כהנים, זה נחשב לעלייה בכבוד, אבל לא מעט כלות נרתעו מחתן כהן גם מפני שלא היו מעוניינות להעביר לילדיהן את ההגבלות והאיסורים שחלו על כהנים וגם בשל העובדה שאם זוג היה נפרד אסור היה לו לחזור האחד לשנייה, משום שלכהן אסור לשאת אישה גרושה, גם אם בעבר הייתה אשתו שלו.

ההשתייכות לכהונה הייתה מסופרת מאב לבן וכך אני יודע שהכהן במשפחה הוא סבא גדעון.

הסבא השני של סבתא היה אברהם נתן. משפחתו הורחקה מההשתייכות לכהונה, בעקבות התנהגותו של סבא רבא שלו. שמו של אותו סבא גדול היה נתן הכהן. הוא היה רווק עד גיל מאוחר וכשהחליט להתחתן זה היה דווקא עם השכנה הגרושה, מעשה שאסור לכהן. הוא הוזמן לחקירה בפני ראשי הקהילה. לאחר שהבינו שהוא לא מתחרט ומתעקש להינשא לגרושה, הוציאו אותו החוצה אל רחבת בית הכנסת ומול כל הקהל רצעו את אוזנו (הטילו בו מום), קרעו את בגדי הוריו, כמו בזמן אבל, על המשפחה הוטל חרם ונאסר עליהם להשתמש בשם כהן כשם משפחה. סבא נתן "הכפיל" את שמו הפרטי וכך, במקום נתן הכהן נקרא נתן נתן ושם המשפחה נשאר עד היום.

הסבא השלישי במשפחה כבר קשור לסבא שלי, סבא יעקב, ושם המשפחה הוא סלוקי כהן, אבל מסתבר שלא רק שלמשפחה אין קשר לכהונה, שם המשפחה הקודם היה בכלל גבאי. הסיפור והשינוי קשורים לסבא של סבא, בפרס, שנקרא שמואל גבאי. הוא היה סוחר בדים, אהוב על אנשים רבים שהחלו לכנות אותו סולוקי, כלומר: האדיב. כשסבא שמואל גבאי עבר לעיר חדשה, לראשד, ביקשו ממנו לשנות את שם המשפחה. בראשד, אם הגיע זר עם שם משפחה שכבר היה בקהילה, כדי להישאר לגור בעיר היה צריך לשנות אם שם המשפחה,

וכך משמואל גבאי הוא נקרא שמואל סולוקי. באספהאן, משפחתו של סבא עסקה בניהול של בתי כנסת והתפקיד, במשך הזמן, הפך לשם המשפחה. בראשד, שימש סבא שמואל כחזן בבית הכנסת והיה פעיל מאוד בחיי הקהילה. כפיצוי, על התפקיד שנלקח ממנו ועל שם המשפחה שנדרש לשנות לפי החלטת ראשי הקהילה.

וכך, משמואל גבאי, לשמואל סולוקי, בסוף לשמואל סולוקי כהאן.

כשעלתה המשפחה לארץ, נכתב שם המשפחה ללא האות א' (כנראה בגלל המבטא הפרסי), והשם נקרא בטעות כהן, טעות שלא תוקנה עם היום. אז, גם אם שמי הוא עמית סלוקי כהן, אני בכלל לא בן כהן, אבל, כן קשור אל הכהנים דרך סבא רבא, גדעון, אבא של סבתא דניה.

הזוית האישית

עמית: היה מאד כייף לשמוע את הסיפור על המשפחה וללמוד דברים שלא ידעתי.

סבתא דניה: הזדמנות נהדרת לספר בצורה מרוכזת על העבר המשפחתי, ללמד את עמית על עניין הכהונה וכיצד הוא משתייך אל הכהנים דרך סבא-רבא שלו (אבא שלי).

מילון

לרצוע את האוזן
ענישה בעזרת הטלת מום ע"י פגיעה באוזן.

ציטוטים

”ההשתייכות לכהונה הייתה מסופרת מאב לבן וכך אני יודע שהכהן במשפחה הוא סבא גדעון.“

הקשר הרב דורי