מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מיאסי לחיפה באנייה "גלילה"

סבתא יהודית בילדותה
המשפחה של סבתא

שמי יהודית תושיה, נולדתי ברומניה בשנת 1945 בעיר יאסי, להורים מרייטה ושמעון ארונוביץ'. השם שניתן לי כשנולדתי היה יטי, על שם דודתי אחות אמי שנרצחה בגיל 17 בחצר ביתה בפוגרום שהיה ברומניה. בשנת 1949 הייתה עלייה של יהודים לישראל והורי החליטו לעלות לארץ ישראל. העלו אותנו על אניית מעפילים שקראו לה גלילה ונסענו לארץ ישראל הייתי בת 4 כשעלינו לארץ. את הקהילה היהודית ביאסי אני לא זוכרת, רק אבא שלי ז"ל ביקר ביאסי. הבית שגרנו בו נהרס ומעט יהודים נשארו ביאסי.

תמונה 1
מאלבום התמונות של סבתא
הגענו למחנה עולים בנתניה אבא שלי נסע לחיפה ומצא בית נטוש ברחוב עומר אל כתב בעיר התחתית, בית של שני חדרים ומסדרון שעשו ממנו מטבח. השירותים היו בחצר. גרנו שתי משפחות: דודי ודודתי ובתם לאה, סבתא חנה והבן שלה שהיה עדיין רווק. בחורף היה מבול ולילה אחד כל המיטות צפו בחדר.
אבא שלי מצא עבודה בעיריית חיפה ועבד שם עד שיצא לפנסיה. אני הלכתי לגן ילדים ברחוב ארלוזורוב בחיפה כי אמא שלי עבדה אצל רופא נשים שהדירה שלו הייתה מעל גן הילדים שלמדתי בו, כך שהיה נוח.
אני הייתי בת יחידה להורי כי היה צנע בארץ והורי עבדו מהבוקר עד הלילה. כאשר הלכתי לבית הספר עברנו לדירה ברחוב קיבוץ גלויות, שהיו בה שני חדרים והיה הול (מסדרון) משותף עם עוד שתי משפחות, גם האמבטיה והשירותים היו משותפים.
בית הספר היה די רחוק מהבית, קראו לו בית ספר הקישון בדרך נווה שאנן. המורה שקיבלה אותנו לכיתה אמרה שהשמות שלנו לא עבריים ולכן החליפה את השמות שלנו ולי היא אמרה, מהיום יקראו לך יהודית. המצב בחיפה לא היה מזהיר אבל קיבלנו הכל באהבה.
כאשר מלאו לי שתיים עשרה שנה לא חגגו לי בת מצווה כי להורים שלי לא היו כסף. עברנו לדירה ברמה יותר גבוהה בקריית אליעזר, שם הייתה לנו דירה משלנו עם שירותים משלנו ומטבח. הורי ישנו בסלון ואני וסבתא שלי ישנו בחדר השני.

העשרה
"פרעות יאשי (ברומנית: Pogromul de la Iaşi) הוא שמם של אירועי דמים שהתרחשו בעיר יאשי שברומניה והיו מהפוגרומים האכזריים ביותר בהיסטוריה של יהודי מזרח אירופה. מבחינות רבות מהווה פוגרום זה את תחילתה של ההשמדה ההמונית של יהדות אירופה. הפוגרום התרחש מספר ימים לאחר תחילת מבצע ברברוסה, הפלישה הגרמנית לברית המועצות, כאשר כוחות רבים של הצבא הגרמני נערכו באזור יאשי קרוב לגבול. ביסוד האירוע עמדה פקודה מפורשת של יון אנטונסקו והאירוע תוכנן ובוצע על ידי השלטונות הפשיסטים הרומניים בשיתוף פעולה עם הגרמנים הנאצים‏".
תשע"ה 2015

מילון

פרעות ביאשי - יאסי
פרעות יאשי (ברומנית: Pogromul de la Ia?i) הוא שמם של אירועי דמים שהתרחשו בעיר יאשי שברומניה והיו מהפוגרומים האכזריים ביותר בהיסטוריה של יהודי מזרח אירופה. מבחינות רבות מהווה פוגרום זה את תחילתה של ההשמדה ההמונית של יהדות אירופה. הפוגרום התרחש מספר ימים לאחר תחילת מבצע ברברוסה, הפלישה הגרמנית לברית המועצות, כאשר כוחות רבים של הצבא הגרמני נערכו באזור יאשי קרוב לגבול.

עלייה
להגיע למקום חדש ולא מוכר

ציטוטים

”הגענו למחנה עולים בנתניה ואבי נסע לחיפה ומצא בית נטוש ברחוב עומר אלכתב בעיר התחתית “

”פוגרום יאסי - פוגרום זה מהווה את תחילתה של ההשמדה ההמונית של יהדות אירופה“

הקשר הרב דורי