מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מטריפולי לכפר שמאי

ליזה ובעלה
הבן

שמי ליזה תשובה עליתי לארץ עם אחותי, אבא ואימא בשנת 1948 מטריפולי,

נולדתי למשפחת תשובה שהייתה עשירה בטריפולי. סבי היה בקונסוליה האיטלקית של טריפולי. ואבי היה איש משכיל שאהב את ארץ ישראל ולכן כשעלינו תרם רבות להתיישבות בשיתוף עם הסוכנות. הוא בא עם ידע בשפה העברית מתנועת מכבי בחו"ל.

עלינו בעיצומה של מלחמת השחרור. התיישבנו בבאר יעקב, תקופה קצרה. מאחר ואבי היה דובר עברית ועוד שפות בשיתוף עם הסוכנות, קנה משאית ואז העבירו אותנו לצפון, לסייע בעזרת המשאית לבניית מושבים חדשים. אבי לא רק בנה את המושבים אלא אכלס אותם באנשים שעלו ארצה.

המשאית שימשה גם לחקלאות של התושבים למספוא של בהמות, ואפילו למגן דויד להובלת חולים ויולדות. אז לא היו הרבה משאיות ולכן אבי עבד מאוד קשה.

כיום אנו גרים בכפר שמאי בצפון, אחד המושבים שאבי עזר לבנות. כל הילדות שלי התנהלה במושב היינו משחקים הרבה על ההרים ומסביב ,עזרנו בעבודות החקלאות קטיפים של ענבים ותפוחים כשהיו בחופש הגדול וביום יום היינו אוספים ביצים מהלולים. בתור ילדים עבדנו קשה והיינו ממושמעים להורים ולמטלות שהיו נותנים לנו. למדתי בסמינר לגננות בכפר חסידים אך לא עסקתי בזה.

ניגשתי לקורס בארקיע והייתי דיילת קרקע במשך שנתיים. בצפת, הכרתי את בעלי שגם עבד בצפון כהנדסאי בניין ועשה תוספות במושב למספר משפחות בניהם אנחנו.

כך היכרנו ב-1971 התחתנו ונולדו לנו 3 ילדים בן ושתי בנות, מירב הבכורה , מיכל ורם.

גרנו בחיפה במשך שש שנים ולאחר מכן עברנו לקריית מוצקין כי רוב המשפחה של בעלי גרה בקריית מוצקין.

עבדתי בשקם מוצקין כמנהלת במשך 12 שנים ולאחר מכן עברתי לשומרת הזורע בתחום הרהיטים , עסקתי כיועצת מכירות וגם פה עבדתי 12 שנים.

לאחר התואר מירב התחתנה עם בן כיתתה מהתיכון עמית שלמד רפואה בבאר שבע ולכן לאחר הנישואים עברו לקיבוץ גבים בעקבות לימודיו של עמית לאחר שסיים רפואה עבד בבית חולים סורוקה והתמחה לבחיר בגינקולוגיה. מירב לימדה בביה"ס שער הנגב הסמוך לקיבוץ גבים בו הם גרו .

נולדו להם 3 ילדים ,שני בנים ובת, עומר יובל ושגיא .

לפני שש שנים נפטר בעלה של מירב עמית באופן פתאומי ללא מחלה, ומירב החליטה להמשיך לגור בקיבוץ. מיכל סיימה את לימודיה והתחנה עם החבר הכי טוב של רם אחיה.

רם סיים ישיבה ארבע שנים בירושלים והתחתן עם חברתו קרן מהצבא שאף היא חזרה בתשובה בעקבות רם. לאחר ארבע שנים רם ניפרד מקרן והתגורר איתי חמש שנים ,

לאחר מכן נישא ללילך אשתו ונולדו להם שני בנים אליעזר ומנחם, כיום הם מתגוררים ביבניאל בחברה ברסלבית 

במשך שהותו של רם בבית בעלי סבל ממחלה קשה ורם עזר לי בטיפולו ולאחר ארבע שנים נפטר מהמחלה .

כיום אני פנסיונרית ומבקרת את ילדיי ואת נכדיי והם מבקרים אותי . לפעמים אנו מתאספים אצלי בבית שמונה נכדים ושלושת ילדי ונהנים ביחד מארוחות שאני מכינה לכולם, פשוט נהנים להיות ביחד. ומטליים הרבה ברחבי הארץ ונהנים מנופיה.תמונה 1

מילון

כפר שמאי
כפר חקלאי בגליל העליון. תושביו עוסקים בגידול תרנגולות ועצי פרי

ציטוטים

”המשאית שימשה לחקלאות התושבים למספוא לבהמות, ואפילו למגן דויד להובלת חולים ויולדות.“

הקשר הרב דורי