מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אנה עלתה מטורקיה לישראל

אנה נבון בפעילות בבית הספר בית וגן דרכא
אנה עם השמלה שתפרה לבד בסיום לימודיה
סיפורה של אנה נבון (עמיאל) שעלתה מאיזמיר שבטורקיה אל חולון שבישראל

קוראים לי אנה נבון, נולדתי בשנת 1943 בעיר איזמיר שבטורקיה ממש על החוף. שמי הוא על שם סבתא שלי, ושם החיבה שלי הוא אנוש. כשנישאתי שיניתי את שמי לנבון על שם משפחתו של בעלי , לא הייתי לגמרי שלמה עם החלטתי אבל זה מה שהיה נפוץ באותה התקופה. משמעות השם עמיאל הוא ׳עם אלוקים׳. אני הילדה הבכורה ואף פעם לא הרגשתי ממש יחס שונה מההורים שלי לאחי ואחותי. אחי מוטי עמיאל גר בבת ים וכיום הוא גמלאי. נשוי עם שלושה ילדים. אחותי פנסיונרית וגרה בפתח תקווה. עם אחי ואחותי אני נפגשת רק בחגים ובאירועים /ימי הולדת.

גדלתי בבית חם ואוהב, והייתי בחדר עם אחי. אני זוכרת שברחוב שלנו היה בית כנסת מיוחד ששם נהגו ללמד אותנו עברית. תחביבי היו לרקום ולקרוא ספרים וגם אהבתי לנגן על מנדולינה, וממש אהבתי לאכול ממולאים. אני זוכרת במיוחד את החגים המיוחדים, שבכל חג היינו אני אחי ואחותי מקבלים בגדים חדשים ונעליים חדשות. אין לי כל כך חג מועדף עליי, אני אוהבת את כל החגים. בפסח היינו שרים כולם ביחד חד גדיא ואחד מי יודע, וכשאני שרה את השירים הללו היום, אני נזכרת בסבא שלי ובשורשים שלי. עברית למדתי לבד בכך שישבתי ליד אחי שלמד עברית עם מורה בבית ואני רק הקשבתי להם. אחר כך המשכתי ללמוד עברית בבית הכנסת, אבל אז הייתה מהפכה והפסיקו ללמד שם. האירוע שהכי שימח וריגש אותי בבגרות שלי הוא היום שבו סיימתי את לימודיי, זה ריגש אותי, הרגשתי נערה בוגרת ועצמאית.

עליתי לארץ בגיל 18, בשנת 1961 בעקבות זה שאבא שלי נפל בעסק שלו בטורקיה, עליתי עם כל משפחתי והגענו לעיר חולון לדירה שהמדינה עזרה לנו במימונה. התחלתי לעבוד בתפירה, את המקצוע הזה בעצם למדתי בטורקיה. לאחר שנה נישאתי והייתי בת 19. את בעלי רפאל נבון הכרתי במפעל לתפירת בגדים. כשהייתי בת 20 נולדה לי בת ששמה בתיה. עד שהתחתנתי עבדתי בתפירה, מקצוע שרכשתי כאמור עוד בטורקיה, ואז הפסקתי כי היה לי קשה גם לעבוד וגם לטפל בילדה.

שמלה מעשה ידיה של אנה

תמונה 1

לקובץ התיעוד המלא:

הזוית האישית

אנה נבון השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי התלמיד אריאל בן זיקרי. התכנית נערכה בבית וגן דרכא בבת ים, התשע״ט.

מילון

עמיאל
עם האלוקים

איזמיר
איזמיר היא עיר הנמל הראשית של טורקיה בחלקה האסיתי. לאיזמיר מעמד של עיר מטרופוליטנית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”את שמלת סוף התיכון שלי תפרתי והכנתי לגמרי לבד“

הקשר הרב דורי