מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מטורקיה לישראל

סבתא דונה, אחיה והוריה
אני עם סבא ליאון וסבתא דונה
אדווה מספרת ומתעדת את הסיפור המשפחתי

סבתא נולדה באיסטנבול בשנת 1948 למשפחת בלו, היא הבכורה במשפחתה. היא למדה לסירוגין בבית-ספר יסודי טורקי, בסיומו עברה לבית ספר צרפתי שהיה בית ספר פרטי יוקרתי שהיה מקובל בין משפחות יהודיות בטורקיה. את לימודיה התיכוניים סיימה בתיכון היהודי. למדה שנה באוניברסיטה במגמת פסיכולוגיה עד עלייתה ארצה.

סבא לאון לבית כהן נולד באיסטנבול בשנת 1944, למד בבתי-ספר יהודיים במהלך כל לימודיו. לאחר מכן התחיל ללמוד בפקולטה לרפואה באיסטנבול. בתקופה זו היה פעיל בתנועת נוער יהודית ובארגון בני-ברית. בגיל 23 הוא סיים את לימודיו וקיבל תואר ד"ר.
סבא וסבתא הכירו במסיבת סילבסטר בשנת 1964 והתחתנו בשנת 1968. סבא וסבתא עלו לארץ בתאריך 8/8/1969 מטורקיה, ממניעים אידאולוגיים כלומר, ציונות. הם עלו שנה אחרי נישואיהם, במטרה להקים משפחה בארץ. שהגיעו, שוכנו במרכז קליטה בעיר אשדוד. זו הייתה תקופה יפה, והיה חיבור  טוב עם עולים אחרים מכל העולם. סבא בהיותו רופא התבקש לעבוד בקופת חולים שבוע אחרי עלייתם ארצה. הוא ביצע תורניות לילה במד"א באשדוד תוך כדי לימודי השפה העברית בבקרים. כעבור כחצי שנה עברו להתגורר בעיר בת ים כאשר סבא עבר לעבוד להמשך התמחות בבית חולים אסף הרופא. שנתיים אחרי עלייתם לארץ בשנת 1971 נולדה דליה אימא שלי מה שגרם לאושר גדול. היא הייתה הראשונה "שנטעה שורשים" בארץ. סבתא של סבתי  שעלתה לארץ בגיל 72 ורצתה לעזור לסבתי בגידול אימי התינוקת והתכוונה להישאר כמה חודשים, התגוררה איתם בבית ונשארה לחיות איתם במשך 20 שנה. הקשר בין אמי לסבתא שלה היה חם והדוק.
ארבעה דורות  
בשנת 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים. 1974  נולד סניי דוד שלי . בזמן שסבא המשיך בהתמחות סבתא גידלה את ילדיהם סני ודליה. בתום ההתמחות סבא התגייס לצה"ל ועשה קורס קצינים ושירת כשנה בסיני . התגייס  לצבא קבע ,ובמקביל התמחה במחלות דרכי עיכול. סבי פתח מרפאה פרטית בבת ים ובבוקר המשיך לעבוד בבית חולים. סבא השתחרר מצה"ל בדרגת רב סר"ן.
בשנת 1980 נולד כפיר דוד שלי. סבתי למדה ציור ופיסול במכון לאומנויות בבת ים והשתתפה בתערוכה קבוצתית של תלמידי המכון במוזיאון בת ים. במשך השנים השתתפה בקורסים שונים. בשנת 2011 התחילה ללמוד באוניברסיטה פתוחה לימודי תואר למדעי החברה. ההורים של סבי שהתגוררו בטורקיה באו לבקר בארץ כדי להכיר את נכדתם הראשונה דליה אימי. במהלך השנים באו למספר ביקורים בארץ להיות עם הילדים והנכדים וכמובן הם באו לכל מני אירועים כגון: בת מצווה של אימי ומסיבות בר מצווה של הדודים שלי וזכו להשתתף בחתונה של הוריי דליה ואורן. כמו כן זכו להכיר את הנינה הראשונה שלהם שובל אחותי.
ההורים של סבתי עלו לארץ בשנת 1970 והתגוררו בבת ים בקרבת המשפחה והיו מאוד מחוברים לנכדים שלהם. הם זכו לראות את החתונה של שלושת הנכדים ואת תשעת ניניהם ,כאשר אחד מהם מצד בנם חיי בארצות הברית עם אמו. גם דוד של אמא חיי בארצות הברית במשך 30 שנה ובשלוש עשרה השנים האחרונות הוא חזר לארץ וסעד את הוריו המזדקנים בעזרת סבתי עד מותם.
לסבי, אח צעיר המתגורר עדיין בטורקיה מהנדס כימייה במקצועו ולו אישה ושתי בנות ושני נכדים. הם באים לעיתים לביקור בארץ וגם לאירועים משפחתיים. אימי למדה בתיכון אורט רמת יוסף במגמת פדגוגיה וסיימה עם ציונים טובים ובצבא סיימה קורס קצינות בהצלחה ושוחררה בדרגת סג"ן. אחרי השירות הצבאי התקבלה לסמינר הקיבוצים, במהלך הלימודים אימי התחתנה עם אבי בשנת 1993. הוריו התגוררו במשך כשנתיים בבית סבתי וסבי ולאחר מכן עברו להתגורר ביבנה .
בתום הלימודים היא ילדה את אחותי שובל והתחילה לעבוד בתור מורה בבית הספר פרדס צפוני ביבנה . אחי גל נולד בשנת 1998. כעבור כ-5 שנים אני אדווה נולדתי שעברנו באותה תקופה לגור בגדרה. אבי אורן גבריאלי נולד בשנת-1970 בבת ים .אבי ואימי הכירו כשהיו מדריכים בתנועת הנוער "בית"ר". שאבי היה בצבא שירת בחיל הים. אחרי הצבא אבי עבד כסוכן ביטוח לאחר מכן החליט ללמוד משפטים. אבי סיים בהצטיינות את לימודיו לתואר ראשון ושני.
סבתי רחל גבריאלי מצד אבי עלתה מלוב בגיל חצי שנה וסבי יליד הארץ, משפחתו הינה דור שביעי בארץ. לאבי 2 אחיות ואח שלכולם 2 ילדים ורק להוריי 3 ילדים. אימי נבחרה לתואר המורה מצטיינת וקיבלה מלגה לתואר שני ולפני 3 שנים בשנת 2011 התמנתה אימי למנהלת בבית ספר ביאליק ביבנה. אחותי שובל התגייסה השנה לצה"ל ומשרתת בחיל האוויר. אחי בכיתה י'א תלמיד בבית ספר תיכון אזורי גדרה. תחביבו העיקרי הוא  פעלולים באופני b.m.x וזכה בתחרות הארצית מקום שני בפעלולים.
אני בת הזקונים של המשפחה הגרעינית תלמידת כיתה ו' בבית ספר פינס גדרה, כל יום רביעי אני הולכת לשיעורי דרמה. אני מאוד אוהבת לבשל ולאפות ולפנק את משפחתי. לדודיי מצד אימי 3 בנים לכל אחד, כך שלסבי ולסבתי 9 נכדים האחרון נולד בתאריך 31/12/2013. הם גאים במשפחה המורחבת שהצליחו לגדל. משפחה ובית חם ואוהב בארץ ישראל. אנו (המשפחה) נפגשים לעיתים קרובות ונהנים מהמפגש  של כולם יחד. אני מאוד אוהבת לבלות עם בני דודיי. אני בדרך מפעילה ומדריכה את הצעירים שבחבורה והם שמחים להיפגש וליהנות יחד.
ביום הולדת 70 של סבא לאון המשפחה הפתיעה אותו בטיול כייפי לטורקיה עם כל המשפחה המורחבת במשך שבוע. סבא וסבתא הכירו לנו חלק מהמקומות בהם בילו במהלך חייהם בטורקיה. סבתא וסבא אוהבים לטייל בארץ ובעיקר בחו"ל בקרו בהמון מדינות בכל היבשות. כל נכד החוגג בר מצווה או בת מצווה זוכה לטייל אתם בחו"ל. אחותי שובל בקרה עמם בטורקיה ובולגריה, גל אחי נסע עמם לצרפת, בר בן דודי נסע עמם לאיטליה ואני מחכה כבר לטיול הבת מצווה שלי עמם בתאילנד.
תשע"ה

מילון

תנועות הנוער היהודיות הציוניות
תנועות שעזרו לנוער מארצות שונות בעולם לעלות לארץ.

ציטוטים

”חשיבות האחדות המשפחתית“

הקשר הרב דורי