מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מטהרן לארץ ישראל

רחל ואבישי שוהם
רחל שוהם בצעירותה
סיפור עלייתה וקליטתה של רחל שוהם בארץ ישראל

סבתא מספרת: "אבא שלי היה מאוד ציוני והיו לו שני חלומות: הוא מאוד רצה לעלות לארץ ולהיות חייל. אמא שלי לא כל כך רצתה לעלות לארץ. היא לא רצתה לעזוב את המשפחה שלה שנשארה בפרס. אבא שכנע את אמא והם התכוננו לעלות לארץ.
לא ידענו בכלל עברית ולכן שלושה חודשים לפני העלייה לימדו אותנו בסוכנות היהודית לדבר ולכתוב קצת בעברית וגם לימדו אותנו את שמות המקומות שיש בארץ ישראל. אמרו לנו שהכי כדאי לגור בתל אביב…

כשעלינו לארץ, הייתי כבת 10 והתיישבנו בקרית מלאכי. אבא שלי רצה מאוד להגשים את החלום הנוסף שלו, להיות חייל והוא התגייס לצבא. בצבא אמרו לו שהוא לא יכול לשרת כיון שיש לו שישה ילדים והוא מבוגר מידי.

אבא לא וויתר וכל החיים עבד בצבא, לא כחייל אבל כ"אזרח עובד צה"ל".

לאמא שלי היה קצת יותר קשה: היא בכתה כי הייתה לבד בארץ, ללא משפחה תומכת, עם ילדים קטנים, ללא עזרה. יום אחד, עבר עובר אורח ושאל אותה: "למה את בוכה?"היא סיפרה שקשה לה בארץ. האיש דיבר עם אמי על נפלאות ארץ ישראל, על הזכות שיש לה שהיא בארץ ועל הקושי הרב שהיה כשהוא עלה כי זה לא היה קל לכבוש את ארץ ישראל והיו הרבה חיילים שנלחמו ונהרגו. אמי נרגעה והשתכנעה שזה היה מעשה נכון עבורנו וכתוצאה מזה, כולנו נרגענו. אנו הילדים הלכנו ללמוד בבית הספר והשתלבנו ככל שיכולנו. וכך התרגלנו לארץ…"

מילון

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית לארץ ישראל, הידועה בשמה המקוצר הסוכנות היהודית, היא ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל, הפועל מכספי תרומות ובשותפות עם תורמים מרחבי העולם ומישראל

ציטוטים

”לא ידענו עברית ולכן שלושה חודשים לפני העלייה לימדו אותנו בסוכנות לדבר ולכתוב קצת בעברית “

”לימדו אותנו את שמות המקומות שיש בארץ ישראל“

”היא בכתה כי הייתה לבד בארץ, ללא משפחה תומכת, עם ילדים קטנים, ללא עזרה“

הקשר הרב דורי