מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מטבע זהב שעובר מדור לדור

זה תמונה שאני צילמתי של המטבע
זה תמונה שאני צילמתי של המטבע
איך מטבע זהב עובר דרך ארצות ערב והמון בני משפחה על לסבתא שלי ולארץ ישראל

סבא רבא שלי נולד וחי בתחילת המאה הקודמת בדמשק שבסוריה שהייתה מדינת אויב של ישראל. באותה תקופה לא היה נהוג שיש חשבונות בנק, אז כל פעם שלסבא רבא שלי היה כסף הוא קנה מטבעות זהב, כי הזהב שומר על ערכו.

בשנת 1953, קצת אחרי שהמדינה הוקמה, דוד של אבא שלי מצד סבתא, ישר אחרי הבר מצווה שלו החליט שהוא עולה למדינת ישראל לבדו, הוא עלה על רכבת מדמשק לביירות שבלבנון. תחנה אחת לפני הגבול בין סוריה לבנון הוא ירד מהרכבת כי הוא פחד שיתפסו אותו במעבר גבול בין סוריה ללבנון. הוא הלך ליד המסילה עד הגבול שם "גנב את הגבול" – עבר, נכנס ללבנון והמשיך ללכת ברגל עד התחנה הבאה של הרכבת שם עלה לרכבת ונסע לביירות.

תמונה 1

אחות של סבתא רבתא שלי גרה בבירות ופתאום הוא דפק לה על הדלת ונכנס לביתה. היא התקשרה לסבתא רבתא שלי ואמרה לה שהבן שלי אצלה. סבתא וסבא רבא שלי החליטו שהם עולים לישראל בעקבות החלטת בנם.

סבא רבא שלי קנה בהמון כסף דרכונים מזויפים של פרס [אירן של היום] ואז כל המשפחה נסעה מסוריה ללבנון שם הם חברו אל הבן שלהם. הם חיו שם מספר חודשים, כדי לטשטש עקבות ועד שסבא רבא אירגן טיסה מביירות לאיסטנבול שבטורקיה. בטורקיה הם חיכו לספינה מספר ימים עד ששטו מחופי טורקיה לנמל חיפה. בחיפה הם חיים עד היום.

שימו לב שהמטבע יוצר בשנת 1907

תמונה 2

הזוית האישית

שמי עידן הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

בעקבות
אחרי מישהו או משהו, בחיפוש אחריו.

ציטוטים

”" אין כמו ארץ ישראל בשום מקום בעולם".“

הקשר הרב דורי