מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מחיי רווחה לחיי קושי

אודליה ולאה
לאה בילדותה
החיים בראשית חיי המשפחה בישראל

שמי לאה עובד, נולדתי בשנת 1944, בספרד בעיר תנג'יר. עלינו לארץ מתנג'יר בשנת 1955.
 
הורי נאלצו לעזוב את ביתם המפואר ואת חנות התכשיטים שברשותם, כי לא הצליחו למכור אותם. כך הגענו לארץ חסרי כל. מתנג'יר הגענו לצרפת לעיר מרסיי, שם הסוכנות היהודית הקימה מחנה עולים. שם המתנו עד שהגיע תורנו לעלות לארץ.
 
הגענו באניית עולים. אני זוכרת כשהגענו לחוף בחיפה וההתרגשות היתה מאוד גדולה. מחיפה העבירו אותנו במשאית, כי אז לא היו מספיק אוטובוסים, למושב"מטע" שבאזור ירושלים. הנסיעה הייתה מאוד טראומטית: הנסיעה התנהלה בלילה, בדרך חשוכה, חלק מהדרך לא הייתה סלולה. זה היה מושב בתחילת דרכו עם מעט צריפים. התנאים במושב היו מאוד קשים: בצריף לא היו מים, חשמל ושירותים.
 
מהסוכנות היהודית קיבלנו עששיות וכך הארנו את הצריף. הסוכנות היהודית סיפקה לנו מיטות פשוטות עשויות מברזל מזרנים, ממולאים בקש וגם מצרכים כמו: מרגרינה, פתיתים, סוכר, תה, אבקת חלב ואבקת ביצים. באותה תקופה מצרכים טריים אלו  לא היו בשפע בארץ. נוסף לכך כל משפחת עולים קיבלה פתיליה לבישול קיבלנו גם פנקס תלושים לרכישת מזון, כי באותה תקופה הייתה הקצבה של מצרכים כי לא היה שפע כמו שהיום יש. הקצבה זו נקראה מדיניות הצנע. המצרכים הללו סופקו לחודש, עד שאבי התחיל לעבוד וקיבל משכורת.
 
העבודה שאבי עבד בה, הייתה מאוד קשה ולא התאימה לכישורים שלו. הוא עבד בסיקול אבנים ובבניית טרסות עבודה מאוד קשה. כאשר הטרסות היו מוכנות הם נטעו עצי פרי. אפשר להבין שעבור הורי המעבר לארץ היה מאוד קשה: מחיים נוחים לחיים קשים, הם התקשו בלימוד השפה העברית, התנאים בארץ היו מאוד שונים  למה שהיו רגילים. לי ולאחי היה הרבה פחות קשה. אבל אט אט הסתדרנו.
סבתא לאה ואחיה

סבתא לאה ואחיה
 
העשרה
צנע: "במקרו-כלכלה, צנע מתייחס למדיניות של הקטנת גירעון תקציבי באמצעות צמצום הוצאות על ידי הפחתת ההטבות והשירותים הציבוריים הניתנים. מדיניות צנע לרוב מאומצת על ידי ממשלות כדי לצמצם את הגירעון, יחד עם מדיניות העלאת מסים שנועדו לחזק את כושר הפרעון הפיסקלי לנושים בטווח הארוך. התומכים במדיניות צנע צופים שכתוצאה מהתכווצות תקציבית, כלומר, צמצום משמעותי בהוצאות הממשלתיות, יעודד צריכה פרטית ויוביל בעתיד להתרחבות כלכלית".
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ו

 

מילון

הסוכנות היהודית
ארגון יהודי עולמי שתפקידו לעודד עלייה ולסייע לעולים בימים הראשונים לעלייתם באמצעות מערך תמיכה רחב.

צנע
במקרו-כלכלה, צנע מתייחס למדיניות של הקטנת גירעון תקציבי באמצעות צמצום הוצאות על ידי הפחתת ההטבות והשירותים הציבוריים הניתנים. מדיניות צנע לרוב מאומצת על ידי ממשלות כדי לצמצם את הגירעון, יחד עם מדיניות העלאת מסים שנועדו לחזק את כושר הפרעון הפיסקלי לנושים בטווח הארוך. התומכים במדיניות צנע צופים שכתוצאה מהתכווצות תקציבית, כלומר, צמצום משמעותי בהוצאות הממשלתיות, יעודד צריכה פרטית ויוביל בעתיד להתרחבות כלכלית.

ציטוטים

”אפשר להבין שעבור הורי המעבר לארץ היה מאוד קשה: מחיים נוחים לחיים קשים.“

הקשר הרב דורי