מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מחב"ד בקזבלנקה לחב"ד בישראל

סבתא רות ביום חתונתה
סבתא רות
בגיל 8 עברנו לגור בעיר קזבלנקה. שם למדתי בבית הספר "בית רבקה – חב"ד".

שמי רות ביטון (דהן), נולדתי במרוקו בשנת 1948. לאמי נולדו תשעה ילדים חמש בנות וארבעה בנים. אך לצערי, נשארנו רק שלוש בנות ושאר האחים נפטרו כשהיו ילדים קטנים.

זו הייתה חוויה קשה בעבורנו לאבד אחים בגיל כל כך צעיר ובנוסף לקושי זה, בגיל תשע עברתי גזזת, שכאבה מאד וזכורה כטראומה עד היום.

גדלנו בבית פשוט וצנוע, אך חיינו היו טובים ושמחים. בתקופתי לא היה גן, אימא טיפלה בנו במסירות רבה בבית. בכיתות א' ב' למדתי בבית הספר "אליאנס", ובגיל 8 עברנו לגור בעיר קזבלנקה. שם למדתי בבית הספר "בית רבקה – חב"ד" . כילדה, בתקופות של חופשה עבדתי במפעל, על מנת לעזור ולסייע בבית.

אמי

תמונה 1

עד גיל 16 למדתי בבית הספר. הפסקתי את לימודיי.  מכיוון, שאז נישאתי לבעלי הרב אברהם ביטון, שהיה תלמיד בישיבת חב"ד "אוהלי יוסף יצחק לובביץ".  כמובן התחתנו בברכתו של הרבי מלובביץ. החתונה התקיימה בישיבה שבעלי למד,  מנהל הישיבה היה ר' שלמה מטוסוב, ומנהלי בית הספר בו למדתי, היו רבי יהודה רסקין ורבי שלום אדלמן.  מצוות בית הספר קיבלתי "פאה" בתור מתנת חתונה.

תמונה 2
ישיבת אוהלי יוסף יצחק בקזבלנקה

העלייה לארץ

מיד לאחר החתונה כל שאיפתנו הייתה לעלות לארץ הקודש ארץ ישראל.

בשנת 1963עלינו לארץ באניית אסקנדרו יחד עם הוריי ושתי אחיותיי. לפי בחירתנו עלינו לעיר נהריה ששם כבר גרו חמי וחמותי.

בתקופה זו חווינו בארץ מספר מלחמות כמו: ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים. אך יחד עם זו הייתה אווירה טובה ונעימה בארץ אווירה של אחדות, עזרה ונתינה. בארץ הייתי עקרת בית, גידלתי את ילדיי, ובשעות הפנאי תפרתי וקראתי ספרים להנאתי.

יש לי תשעה ילדים – שבע בנות ושני בנים, כולם גרים בארץ בקרבת מקום, כך שמבקרים לעיתים קרובות. ברוך ה' זכינו לנכדים ונינים.

הזוית האישית

טליה: אני מודה לך סבתא, ששיתפת אותי בחוויות שלך, זה היה מעניין ומעשיר, הרבה בריאות ונחת.

מילון

גזזת
היא מחלת עור פטרייתית, הנגרמת על ידי פטריות דרמטופיטיות העלולות לחולל גם מחלות אחרות. המחלה עלולה להופיע על כלל שטח העור, על הקרקפת, על השיער, הגוף, כפות הרגליים ולעיתים גם בציפורניים. התסמינים העיקריים של המחלה הם הופעת כתמים אדומים דמויי טבעת הגורמים לגירוד, פגיעה בזקיקי השיער וקרחות המתפשטות על גבי הקרקפת. על עור הקרקפת באזורים אלה נוטה להופיע קשקשת. במקרים חמורים יותר עלולות להיות הפרשות מוגלתיות מהמקום הנגוע ואף זיהומים משניים. זו מחלה מידבקת מאוד, ומועברת מאדם לאדם באמצעות מגע או באמצעות שימוש בציוד משותף, כגון מגבות ומסרקים. המחלה יכולה לעבור גם באמצעות מגע עם בעל חיים נגוע.

ציטוטים

”ברוך ה' זכינו לנכדים ונינים הגרים בארץ ובאים לבקר לעיתים קרובות.“

הקשר הרב דורי